3554
Sök

Fas vända Basen, När vill man göra det, vad innebär det...?

51 Inlägg
17 februari 2007
Trådstartare
#1
Frågor om detta :

Såg på Stereon att ja kan ändra Phase på basen från Normal till Reverse,
antar det är samma sak som en Fas vändnig 180 grader så den ( Slår INNÅT? istället för utåt )  eller..?

1 När vill man göra detta

2 tål alla basar att man kör lika hård med fasvänd bas?

3 Märkte att ljudet är Mycket annorlunda, exakt VAD gör så att det låter annorlunda?

PS: Gäller 2x 12" i sluten Låda via Lågnivån
Senast redigerat av Scorpio1 (17 februari 2007)

"There can only be one"
205 Inlägg
17 februari 2007
#2
Hej scorpio, många tror att en högtalare "skjuter" ljudvågorna framåt från membranet i högtalaren, men det är så att högtalaren jobbar framåt och bakåkåt dvs flyttar luften positivt samt negativt för att skapa ljudvågor.

Ex om vi tar en sluten låda så kan vi enklast förstå att när högtalarengår bakåt in i lådan komprimeras luften i lådan samt det blir undertryck i kupen och när membranet vänder blir det undertryck i lådan och luften i kupen komprimeras osv...

Oftast har du mellanregister och diskant högtalare i framdörrarna eller i instrumentbräda samt en baslåda bak i bagageluckan. Problemet med detta är att det skiljer en bra bit i avstånd mellan bashögtalare samt framsystemet och dina öron är känsliga instrument som kan uppleva att det är för stor tidsskillnad på basens basknuff samt de övertoner i basslaget som mellanregister återger.

Om du fasvänder basen kan du få basen att komma mer i takt med framsystemet och du kommer att tycka att det lirar mer tillsammans och du blir gladare wink . Detta symtom är kraftigare ju tyngre rörlig massa (talspole, kona) din bas har och kan låta bättre om du fasvänder basen eller framsystem.

Även ditt lådval har betydelse hur långsam din bas upplevs, slutna lådor brukar upplevas som rappare och mer följsam med ditt framsystem, därav den förkärlek till slutna lådor inom EMMA tävlande.
Senast redigerat av Naughty Tee (17 februari 2007)


10 287 Inlägg
17 februari 2007
#3
Vi kopierar ett av mina tidigare svar angående fasvändning:

Begreppen "tid" och "fas" kan vara lite jobbiga för hjärnan att hantera och svälja - speciellt om man aldrig har jobbat med det men det kan bli rörigt även om man har labbat med det eller hanterat det i yrkeslivet.

Nåja. Grundfysiken är att ljudet rör sig med ca 340 m per sekund. Dvs står man 340m från en konsertscen så kommer ljudet fram 1 sekund för sent.

"fas" kommer av att ljudet består av svängningar - hertz (svängningar per sekund).
En komplett svängning (alltså en enda svängning) kan man t ex tänka sig som en pendel till en gammal väggklocka som rör sig från från ena ytterläget förbi mitten till andra ytterläget och tillbaka hela vägen = en svängning. Fasen är en beskriving av vart pendeln befinner sig. Definitionsmässigt har man kommit överens att man pratar om fas = 0 där pendeln startar, fas = 90 grader där den passerar mitten första gången, fas = 180 grader där den passerar andra ytterläget, fas 270 grader när den passerar mitten på vägen tillbaka och fas 360 grader = Noll igen! när den kommer "hem" till startpunkten. (läget på pendeln kallas för "fasläge")
Jämför med graderna på en cirkel.

Om vi nu låter en högtalare spela med en ton = frekvens på 340Hz så skulle man i luften kunna rita hur ljudet rör sig ut från högtalaren. Eftersom vi vid 340Hz har 340 svängningar per sekund och hastigheten som ljudet rör sig med också är 340 m/s så skulle man kunna rita fasläget i luften där man skulle komma tillbaka till samma fas varje meter. Skulle tonen vara 170 Hz så skulle man komma tillbaka till samma fasläge efter två meter.
Detta kallas för våglängd. Våglängd = 340 / frekvens (gäller bara i luft).

Problemet för hörseln uppkommer när man har flera högtalarelement. Om vi tex har en bas som spelar upp till 340Hz och en mid som spelar över 340Hz så har vi en våglängd på precis en meter i brytfrekvensen mellan basen och mellanregistret.
Skickar vi nu in en ton på 340Hz så kommer delningsfiltret faktiskt att skicka lika mycket signal till både basen och mellanregistret. Så fungerar delningsfilter. Filterteori kan vi ta nån annan gång.

Sätter man nu elemeten på exakt samma avstånd från örat så kommer ljudet fram exakt samtidigt från basen och midden och det uppstår inga problem.
Flyttar vi nu bort basen en halv meter som kommer tonen från midden att komma fram till örat 180 grader = "ett halvt varv" före tonen från basen.
Jämför med pendeln där midden skulle dra maximalt åt ena hållet - och basen maximalt åt andra hållet = resultatet blir att dom tar ut varandra och det blir - vid perfekta förhållanden - tyst i örat = utsläckning.

Skulle vi nu låta basens "pendel" starta från vänster i stället för från höger - då kommer pendelrörelserna från bas och mid att komma fram likadant till örat  = med samma fas.

Detta uppnår man genom att fasvända (byta plats på plus och minus) på tex bashögtalaren.

Nu inser man ganska snart att detta bara blir perfekt vid just "en halv pendelrörelse". Skall vi komma åt problemet om vi har flyttat basen tex 39cm så måste vi kunna välja exakt vart vi vill "starta pendeln". Skall man kunna göra detta så måste man ha ett justerbart fasläge för tex basen.

Detta med fasläget är egentligen bara halva problemet. Tidsfördröjningen är nästa del av problemet men spelar i bilar liten roll eftersom dom fysiska måtten är så små.  Men skall man justera exakt så krävs det att man har möjlighet - som i vissa hembioförstärkare - att steglöst justera tidsfördröjningen.
Problemet med tidsfördröjning är framförallt markant om man har stort avstånd mellan högtalarna.

Trött nu....mera sen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

51 Inlägg
17 februari 2007
Trådstartare
#4
Ok

tackar för fina svar. Nu vet jag mer om ämnet iaf  smile

Men vad kallas för "stort" avstånd?
Avstånd i en Bil, kan de va Max 2m till skuff ?
är det ett avstånd man märker av en tidsförskjutning på?

7 Inlägg
17 februari 2007
#5
ja har en klurig fråga till dom som vet ang teori om basar detta e inte så sabla lätt att förklara men ska försöka.
Alla vet att ju längre rör /port detsto mer tryck byggs upp..
SÅ!
Om man har 2st 12" are i en låda.
Och bygger följande.
man kopplar en st 12a port med lång kastvidd typ Horn varianten. sen fasvänder man den andra högtalaren bakom denna tolva i samma låda.. bara att den 12:an bygger man i sluten låda.
Borde man inte komprimera ljudet mellan dom basarna så pass mycket att man får en saaabla respons?
Tack vare att ena basen sitter i lådan å bara hjälper till med att styva till den andra borde dessa inte slå ut varandra?
eller är ja ute å cyklar nu? svara gärna i gästbok


"There can only be one"
205 Inlägg
17 februari 2007
#6
Dustman ju längre port i samma låda med samma portarea ju lägre blir avstämningsfrekvens, däremot inte alltid mer ljudtryck.

Om du fasvänder en bas till och kopplar den mot den första fördubblar du teoretiskt BL faktorn dvs motorstyrkan och du kan halvera lådvolymen med bibehållen frekvensgång. Däremot ökar du inte verkningsgraden på lådan men du kan teoretiskt fördubbla effekten och teoretiskt spela högre....i praktiken är det en annan sak wink


"There can only be one"
205 Inlägg
17 februari 2007
#7
Ps grymt förklarat Sharky och som du säger delningsfiltren ställer till det med fasförsjutning m,m. men det är en annan historia väl värt sin egen tråd, kanske smile


10 287 Inlägg
17 februari 2007
#8
När det gäller delningsfilter och fasförskjutning så är det absolut viktigaste att lågpassfiltret (som släpper igenom till tex basen) och högpassfiltret (som släpper igenom till tex midden) är av samma s.k "ordning" - dvs antalet dB/oktav.
(6dB /oktav = första ordningen, 12dB/oktav = andra ordningen etc)

Problemet är att alla filter fasvrider, och ju högre ordning - desto mera fasvridning. Så har man filter med olika ordning - så har man skaffat sig problem eftersom man får olika fasgång mellan tex basen och midden.

Fasvridning i sig är inga problem. Det är i omöjligt för örat att uppfatta fasvridning så länge den ändrar sig mjukt utan skutt. Men utsätter man öronen för olika fas - då blir det skitskoj i huvet.
Jag byggde en gång i tiden en automatisk fyrkanalspanorering med ställbara fasvridningar mellan kanalerna. Den körde vi när vi var ute och åkte med stora PA-system som vi körde fyrkanal och bl a panorerade sologitarrer och syntar fyrkanaligt. Skitkul....
Vi körde den också i Globen på en stor Gospel Festival där vi lät stora körer "flyta" runt i lokalen.

/Göran


Naughty Tee skrev:
Ps grymt förklarat Sharky och som du säger delningsfiltren ställer till det med fasförsjutning m,m. men det är en annan historia väl värt sin egen tråd, kanske smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök