Vi kopierar ett av mina tidigare svar angående fasvändning:
Begreppen "tid" och "fas" kan vara lite jobbiga för hjärnan att hantera och svälja - speciellt om man aldrig har jobbat med det men det kan bli rörigt även om man har labbat med det eller hanterat det i yrkeslivet.
Nåja. Grundfysiken är att ljudet rör sig med ca 340 m per sekund. Dvs står man 340m från en konsertscen så kommer ljudet fram 1 sekund för sent.
"fas" kommer av att ljudet består av svängningar - hertz (svängningar per sekund).
En komplett svängning (alltså en enda svängning) kan man t ex tänka sig som en pendel till en gammal väggklocka som rör sig från från ena ytterläget förbi mitten till andra ytterläget och tillbaka hela vägen = en svängning. Fasen är en beskriving av vart pendeln befinner sig. Definitionsmässigt har man kommit överens att man pratar om fas = 0 där pendeln startar, fas = 90 grader där den passerar mitten första gången, fas = 180 grader där den passerar andra ytterläget, fas 270 grader när den passerar mitten på vägen tillbaka och fas 360 grader = Noll igen! när den kommer "hem" till startpunkten. (läget på pendeln kallas för "fasläge")
Jämför med graderna på en cirkel.
Om vi nu låter en högtalare spela med en ton = frekvens på 340Hz så skulle man i luften kunna rita hur ljudet rör sig ut från högtalaren. Eftersom vi vid 340Hz har 340 svängningar per sekund och hastigheten som ljudet rör sig med också är 340 m/s så skulle man kunna rita fasläget i luften där man skulle komma tillbaka till samma fas varje meter. Skulle tonen vara 170 Hz så skulle man komma tillbaka till samma fasläge efter två meter.
Detta kallas för våglängd. Våglängd = 340 / frekvens (gäller bara i luft).
Problemet för hörseln uppkommer när man har flera högtalarelement. Om vi tex har en bas som spelar upp till 340Hz och en mid som spelar över 340Hz så har vi en våglängd på precis en meter i brytfrekvensen mellan basen och mellanregistret.
Skickar vi nu in en ton på 340Hz så kommer delningsfiltret faktiskt att skicka lika mycket signal till både basen och mellanregistret. Så fungerar delningsfilter. Filterteori kan vi ta nån annan gång.
Sätter man nu elemeten på exakt samma avstånd från örat så kommer ljudet fram exakt samtidigt från basen och midden och det uppstår inga problem.
Flyttar vi nu bort basen en halv meter som kommer tonen från midden att komma fram till örat 180 grader = "ett halvt varv" före tonen från basen.
Jämför med pendeln där midden skulle dra maximalt åt ena hållet - och basen maximalt åt andra hållet = resultatet blir att dom tar ut varandra och det blir - vid perfekta förhållanden - tyst i örat = utsläckning.
Skulle vi nu låta basens "pendel" starta från vänster i stället för från höger - då kommer pendelrörelserna från bas och mid att komma fram likadant till örat = med samma fas.
Detta uppnår man genom att fasvända (byta plats på plus och minus) på tex bashögtalaren.
Nu inser man ganska snart att detta bara blir perfekt vid just "en halv pendelrörelse". Skall vi komma åt problemet om vi har flyttat basen tex 39cm så måste vi kunna välja exakt vart vi vill "starta pendeln". Skall man kunna göra detta så måste man ha ett justerbart fasläge för tex basen.
Detta med fasläget är egentligen bara halva problemet. Tidsfördröjningen är nästa del av problemet men spelar i bilar liten roll eftersom dom fysiska måtten är så små. Men skall man justera exakt så krävs det att man har möjlighet - som i vissa hembioförstärkare - att steglöst justera tidsfördröjningen.
Problemet med tidsfördröjning är framförallt markant om man har stort avstånd mellan högtalarna.
Trött nu....mera sen.
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI