3515
Sök

Line Lock med ABS

777 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
#1
Hej

Har nu sökt på många forum både på utlänska o svenska men hittar inget.
De jag vill ha svar på då e hur jag bäst kopplar in en line lock i ett ABS system.
(För er som inte vet var Line Lock e så bromsar du, trycker in en knapp på ex ratten så du håller frambromsarna låsta när du släpper bromsen. de e en solenoid som låser det. bra när man ska burna på dragracing)
behöver man 1 eller 2 st solenoider?? vill ju kunna bromsa framhjulen.hmm
Bilen e en volvo 940 95a
vill gärna ha tips på detta gärna med bilder på ritningar eller på kopplingen i motorrumet.

MVH

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

777 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
#2
Hehe tror jag hittade de precis??
men kom med förslag ändå!
o förhoppningsvis kanske man har hjälp någon big_smile

http://www.joelynch.org/cobrasite/Joe/l … -lock.html

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

1 758 Inlägg
11 mars 2012
#3
ABSen går ju inte igång under en viss hastighet, men Volvo 940 har hastighetsgivaren i bakaxeln så då finns kanske risken att den kopplar in ABSen när du burnar. Dock osäker på hur systemet reagerar när den får hastighetssignal från bakhjulen, men märker att framhjulen står stilla. Troligtvis blir det felkod av det.
Lättaste borde vara att helt enkelt dra säkringen till ABSen när du ska på rejs.

27 Inlägg
11 mars 2012
#4
jag försökte burna me min 96a i tisdags vara v min abs fick tupp juck damp och försökte låsa allt. men jag har en ide som kanske kan funka det är att sätta en kul ventil på bromsröret som går bak under bilen dra in det i bilen och sätta en kul ventil som man bara stänger sen e det att broms hur mycket man vill sen tänkte jag försöka säta in en knapp eller switsh till abs säkringen som bara är att stänga av det borde funka men inte provat det ennu.

http://www.garaget.org/?car=250271
"Oversteer is when you're having fun, and your friends in the car think they're going to die. Understeer is when you're friends in the car are having fun, and you think you're going to die."

777 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
#5
schnauz skrev:
ABSen går ju inte igång under en viss hastighet, men Volvo 940 har hastighetsgivaren i bakaxeln så då finns kanske risken att den kopplar in ABSen när du burnar. Dock osäker på hur systemet reagerar när den får hastighetssignal från bakhjulen, men märker att framhjulen står stilla. Troligtvis blir det felkod av det.
Lättaste borde vara att helt enkelt dra säkringen till ABSen när du ska på rejs.

ja de e de jag ska göra. men sätta en swich Av/På till ABSen

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

777 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
#6
bjornen_93 skrev:
jag försökte burna me min 96a i tisdags vara v min abs fick tupp juck damp och försökte låsa allt. men jag har en ide som kanske kan funka det är att sätta en kul ventil på bromsröret som går bak under bilen dra in det i bilen och sätta en kul ventil som man bara stänger sen e det att broms hur mycket man vill sen tänkte jag försöka säta in en knapp eller switsh till abs säkringen som bara är att stänga av det borde funka men inte provat det ennu.

Det e ju så en line lock finkar. man på en bil utan abs kopplar du in line locken på främre kretsen så, 1 du bromsar, 2 trycker in knappen, 3 släpper bromsen, 4 burnar så bara frambromsarna e låsta, 5 du släpper knappen o då släpper man framhjulen. en line lock e en elektrisk styrd ventil iställer för en manuel.

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

27 Inlägg
11 mars 2012
#7
Volvox40 skrev:
bjornen_93 skrev:
jag försökte burna me min 96a i tisdags vara v min abs fick tupp juck damp och försökte låsa allt. men jag har en ide som kanske kan funka det är att sätta en kul ventil på bromsröret som går bak under bilen dra in det i bilen och sätta en kul ventil som man bara stänger sen e det att broms hur mycket man vill sen tänkte jag försöka säta in en knapp eller switsh till abs säkringen som bara är att stänga av det borde funka men inte provat det ennu.

Det e ju så en line lock finkar. man på en bil utan abs kopplar du in line locken på främre kretsen så, 1 du bromsar, 2 trycker in knappen, 3 släpper bromsen, 4 burnar så bara frambromsarna e låsta, 5 du släpper knappen o då släpper man framhjulen. en line lock e en elektrisk styrd ventil iställer för en manuel.

det är ju inte riktigt samma sak men det är defenetivt billigare och du behöver bara stänga ventilen innan du börjar burna så kan du ju stå hur hårt som helst på bromsen. man måte ju fortfarande ha en knapp till absen eftersom den sitter på bakaxeln och inte på vardera hjul.

http://www.garaget.org/?car=250271
"Oversteer is when you're having fun, and your friends in the car think they're going to die. Understeer is when you're friends in the car are having fun, and you think you're going to die."

777 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
#8
bjornen_93 skrev:
Volvox40 skrev:
bjornen_93 skrev:
jag försökte burna me min 96a i tisdags vara v min abs fick tupp juck damp och försökte låsa allt. men jag har en ide som kanske kan funka det är att sätta en kul ventil på bromsröret som går bak under bilen dra in det i bilen och sätta en kul ventil som man bara stänger sen e det att broms hur mycket man vill sen tänkte jag försöka säta in en knapp eller switsh till abs säkringen som bara är att stänga av det borde funka men inte provat det ennu.

Det e ju så en line lock finkar. man på en bil utan abs kopplar du in line locken på främre kretsen så, 1 du bromsar, 2 trycker in knappen, 3 släpper bromsen, 4 burnar så bara frambromsarna e låsta, 5 du släpper knappen o då släpper man framhjulen. en line lock e en elektrisk styrd ventil iställer för en manuel.

det är ju inte riktigt samma sak men det är defenetivt billigare och du behöver bara stänga ventilen innan du börjar burna så kan du ju stå hur hårt som helst på bromsen. man måte ju fortfarande ha en knapp till absen eftersom den sitter på bakaxeln och inte på vardera hjul.

Jo de e ju sant. Hm får fynda på detta. Kanske ha både och??

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

2 230 Inlägg
12 mars 2012
#9
om du instalerar linelock som vanligt då? och rycker säkringen till ABSen? då är ju den "avstängd" ändå smile tar ju ca 2sec att rycka den på 940in då den sitter framför växelspaken ^^

tänkte istället för att dra ventiler hit och dit för att den inte ska reagera på att du låst fram hjulen smile

så kan det vara då det inte blev som det skulle

777 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
#10
Rojpen skrev:
om du instalerar linelock som vanligt då? och rycker säkringen till ABSen? då är ju den "avstängd" ändå smile tar ju ca 2sec att rycka den på 940in då den sitter framför växelspaken ^^

tänkte istället för att dra ventiler hit och dit för att den inte ska reagera på att du låst fram hjulen smile

Jo går väl de med. Men jag ska i vilket fall sätta en strömbrytare till ABSen. Dock blir det nog som bjornen_90 sa. Då kan jag jue ställa bromstrycket till framhjulen

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

27 Inlägg
12 mars 2012
#11
Volvox40 skrev:
Rojpen skrev:
om du instalerar linelock som vanligt då? och rycker säkringen till ABSen? då är ju den "avstängd" ändå smile tar ju ca 2sec att rycka den på 940in då den sitter framför växelspaken ^^

tänkte istället för att dra ventiler hit och dit för att den inte ska reagera på att du låst fram hjulen smile

Jo går väl de med. Men jag ska i vilket fall sätta en strömbrytare till ABSen. Dock blir det nog som bjornen_90 sa. Då kan jag jue ställa bromstrycket till framhjulen

så har i alla fall jag tänkt göra då behöver man inte ha en line lock bara man vet hur man trycker ner mitten pedalen. sen är det ganska drygt i alla fall om man ska använda bilen som bruks bil att dra säkringen hela tiden wink

http://www.garaget.org/?car=250271
"Oversteer is when you're having fun, and your friends in the car think they're going to die. Understeer is when you're friends in the car are having fun, and you think you're going to die."

777 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
#12
bjornen_93 skrev:
Volvox40 skrev:
Rojpen skrev:
om du instalerar linelock som vanligt då? och rycker säkringen till ABSen? då är ju den "avstängd" ändå smile tar ju ca 2sec att rycka den på 940in då den sitter framför växelspaken ^^

tänkte istället för att dra ventiler hit och dit för att den inte ska reagera på att du låst fram hjulen smile

Jo går väl de med. Men jag ska i vilket fall sätta en strömbrytare till ABSen. Dock blir det nog som bjornen_90 sa. Då kan jag jue ställa bromstrycket till framhjulen

så har i alla fall jag tänkt göra då behöver man inte ha en line lock bara man vet hur man trycker ner mitten pedalen. sen är det ganska drygt i alla fall om man ska använda bilen som bruks bil att dra säkringen hela tiden wink

jo men jag ska inte ha min som bruks. Hörde att jag måste ha linelock i bilen om jag ska få köra.
dom godkänner inte de på banan med manuella ventiler. sad

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

27 Inlägg
12 mars 2012
#13
Volvox40 skrev:
bjornen_93 skrev:
Volvox40 skrev:

Jo går väl de med. Men jag ska i vilket fall sätta en strömbrytare till ABSen. Dock blir det nog som bjornen_90 sa. Då kan jag jue ställa bromstrycket till framhjulen

så har i alla fall jag tänkt göra då behöver man inte ha en line lock bara man vet hur man trycker ner mitten pedalen. sen är det ganska drygt i alla fall om man ska använda bilen som bruks bil att dra säkringen hela tiden wink

jo men jag ska inte ha min som bruks. Hörde att jag måste ha linelock i bilen om jag ska få köra.
dom godkänner inte de på banan med manuella ventiler. sad

det va ju faktiskt väldigt surt att dom inte göra hmm

http://www.garaget.org/?car=250271
"Oversteer is when you're having fun, and your friends in the car think they're going to die. Understeer is when you're friends in the car are having fun, and you think you're going to die."

Jävel
2 018 Inlägg
12 mars 2012
#14
Synd att dom inte godkänner hembyggen. Finns ju justerbar bromsreduceringsventil som man sätter på bromsröret.
Satte en sån på en bil förut, drog upp den så att den satt bredvid växelspaken. Den går ju att stänga helt så att det inte bromsar någonting på bakhjulen.

och så.. På min 945a turbo 98a med ABS så fuckade aldrig absen näär jag skulle börna, konstigt tongue
Inte 96 ltt heller
inte 91 16v heller.

You got to risk it, to get the biscuit :)

777 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
#15
Plankpojk skrev:
Synd att dom inte godkänner hembyggen. Finns ju justerbar bromsreduceringsventil som man sätter på bromsröret.
Satte en sån på en bil förut, drog upp den så att den satt bredvid växelspaken. Den går ju att stänga helt så att det inte bromsar någonting på bakhjulen.

och så.. På min 945a turbo 98a med ABS så fuckade aldrig absen näär jag skulle börna, konstigt tongue
Inte 96 ltt heller
inte 91 16v heller.

ok bra o veta. jaja blir en elektrisk linelock från ebay.

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

27 Inlägg
12 mars 2012
#16
Plankpojk skrev:
Synd att dom inte godkänner hembyggen. Finns ju justerbar bromsreduceringsventil som man sätter på bromsröret.
Satte en sån på en bil förut, drog upp den så att den satt bredvid växelspaken. Den går ju att stänga helt så att det inte bromsar någonting på bakhjulen.

och så.. På min 945a turbo 98a med ABS så fuckade aldrig absen näär jag skulle börna, konstigt tongue
Inte 96 ltt heller
inte 91 16v heller.

men va det me diffspärr eller inte??

http://www.garaget.org/?car=250271
"Oversteer is when you're having fun, and your friends in the car think they're going to die. Understeer is when you're friends in the car are having fun, and you think you're going to die."

Jävel
2 018 Inlägg
13 mars 2012
#17
bjornen_93 skrev:
Plankpojk skrev:
Synd att dom inte godkänner hembyggen. Finns ju justerbar bromsreduceringsventil som man sätter på bromsröret.
Satte en sån på en bil förut, drog upp den så att den satt bredvid växelspaken. Den går ju att stänga helt så att det inte bromsar någonting på bakhjulen.

och så.. På min 945a turbo 98a med ABS så fuckade aldrig absen näär jag skulle börna, konstigt tongue
Inte 96 ltt heller
inte 91 16v heller.

men va det me diffspärr eller inte??

98an och 91an var slungdiff.
96an var inte.

You got to risk it, to get the biscuit :)


Sök