skaffat en 940ltt men tomgången är orolig och den dör ibland men startar direkt efter utan problem. händer när man ska stanna och trycker ner kopplingen, har man låtit den sjunka till 1500rpm funkar det oftast. Vad jag har förstått är det ett vanligt problem men orsakerna kan vara många.
Förra ägaren sa det va tomgångsmotorn men har satt dit en ny och har även smörjt upp den. Inbillar mig att det blev lite bättre men den dör som sagt fortfarande. Insugspackning tror jag inte det är då den skenar aldrig på tomgång. (går det att kolla med startgas som på mopeder?)
Kan det vara spjällhusgivaren eller LMM? kan det kan vara vevhusventilationen?
944LTT bränslechip (vet ej märke, står inget på) 0,7 laddtryck nya tänddelar
Att tillägga är att den baktänder ibland när man kör utan gas (motorbromsar)
Har både spjällhusgivare och LMM hemma men vet ej om dem fungerar, hur testar jag det?
Har som sagt sökt men vill veta vad som är mest sannolikt problemet.
Bilen går riktigt kasst utan LMM så den bör fungera och blåser jag i slangen till ventilationen så ryker det ur oljepåfyllingen (Varm motor). Spjällhusgivaren klickar som den ska
Eftersom tomgången verkar fungera när den är kall så började jag fundera om det kan ha något med EGR-ventilen att göra så jag började kolla lite slangar. Slangen mellan insug och dumpventil hade ett T-kors och där satt slangen till EGR-styrningen. Och på slangen till EGR-styrningen satt T-korset till laddtrycksmätaren. Satte då laddtrycksmätaren direkt på insuget (fanns en pluggad nippel). Gjorde så klart ingen skillnad förutom att lambdalampan/motorlampan började lysa vilket den inte gjort innan.
Ska det finnas ett T-kors på slangen mellan dumpventilen och insuget eller ska vakuumslangen till EGR-styrningen sitta direkt på insuget?
Funkar de inte med tomgångsmotor så skulle jag vilja gissa på tryckläcka/insugsläcka.
vakuumslangarna är ganska dåliga men sprayat startgas runt hela insuget nu och det verkar vara tätt. Blir nog att byta alla slangar som är spruckna i vilket fall som.
Tagit av minuspolen ett par minuter och lambdalampan slocknade (tror den började lysa när jag kopplade ur LMM)
börjar få slut på ideér och sjukt störigt när tomgången är obefintlig, tror inte gubbarna på SBP gillar det heller
Tror jag hittat problemet, efter lite sökande fick jag reda på att tomgången försvinner om man slänger på öppen dump. Så tänkte min kanske va sprucken eller liknande så jag skruvade loss den och bakom fjädern hittar jag 2st tjocka brickor förstod ju direkt att dem inte skulle vara där! Har aldrig hört talas om att man behöver göra detta på en original dumpventil?
Ska i varje fall prova på vägen till skolan imorn om det gjorde skillnad på tomgången! hoppas
brickor brukar man lägga i för att få "rätt" spänn på fjädern. kan bli andra konstiga problem nu om dumpen bestämmer sig för att öppna vid fel tillfälle. men, prova och se
You can't polish a turd, but you can roll it in glitter. Med reservation för ev. felskrivningar.