2974
Sök

KÖPA ny bil - Volvo 940, 190hk Turbo, vad säger ni?

853 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Ska köpa ny bil, vad säger ni om följande bil?

Volvo 940 på 190hk + turbo.

Avgassystem Volvo org 3000:-
Oljefilter Volvo org 100:-
Olja Statoil rek av Volvo 500:-
Oljepluggstätning Volvo 50:-
Styrled vänster Biltema 100:-
Vita blinkers runtom 2000:-
Volvo org 850 R vinge m bromsljus 2000:-

Ny bes. samt skattad.

15 000:-

35 000 mil har den gått.

Är det någe bra drag i dem där? I jämförelse med vilken isåfall?

Är den prisvärd?

850 Inlägg
16 februari 2011
#2
volvo 940i är ju bra bilar!   och 190hk  då är den chippad så det är ju bra!smile   940i bilar är ganska bra bilar kan jag säga!   så jag rekomenderar dom bilarna!big_smile       lycka till!

Jag Älskar Volvo Med Mycket Hästar Under Huven! döden kommer tillbaka! uppväxt i förorten här är det som robin hood

24 Inlägg
16 februari 2011
#3
haha han som äger den köper och säljer bilar hela tiden han blir aldrig nöjd tongue

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
16 februari 2011
#4
190hk alltså turbo+ paketet inget att hurra över direkt

om du är ute efter en pigg bil ska du inte tittat på en 940
dom kräver en del övertalning för att gå bra
koppling+topp+turbo är saker man åker på att byta direkt för att få ut någon effekt som gör att en 940 känns pigg

polarn har 3" och chippad tändning och bränslebox och sånt ska ge 220hk om jag inte missminner mig men den är inte speciellt pigg

men med ett 16T 531topp vx3kam så börjar dom bli lite roligare under 250hk känns rätt trögt i en 940

Kör fort så hinner inget hända...

8 250 Inlägg
16 februari 2011
#5
Johanness skrev:
Är det någe bra drag i dem där? I jämförelse med vilken isåfall?

Är den prisvärd?

Bra drag beror ju på vad man jämför med, men normalt för en normal turbobil av snällare sort. Inget monster men inte tokslö heller. Det enda egentlig sättet för dig att få en uppfattning är att provköra. Berorende på hur den ser ut så låter det som vettiga pengar.

940_44 skrev:
volvo 940i är ju bra bilar!   och 190hk  då är den chippad så det är ju bra!

Inte nödvändigtvis, det beror lite på årsmodell och så men dem fanns med 190hk från fabrik med.


Tvivlare
2 266 Inlägg
16 februari 2011
#6
Growe skrev:
190hk alltså turbo+ paketet inget att hurra över direkt

om du är ute efter en pigg bil ska du inte tittat på en 940
dom kräver en del övertalning för att gå bra
koppling+topp+turbo är saker man åker på att byta direkt för att få ut någon effekt som gör att en 940 känns pigg

polarn har 3" och chippad tändning och bränslebox och sånt ska ge 220hk om jag inte missminner mig men den är inte speciellt pigg

men med ett 16T 531topp vx3kam så börjar dom bli lite roligare under 250hk känns rätt trögt i en 940

Som sagt, lite småsega bilar med lite övervikt. Men billiga att trimma o hitta delar till! Men de va en förbaskat dyr pluggpackning han blivit pålurad av Volvo. lol

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

1 638 Inlägg
17 februari 2011
#7
Growe skrev:
190hk alltså turbo+ paketet inget att hurra över direkt

om du är ute efter en pigg bil ska du inte tittat på en 940
dom kräver en del övertalning för att gå bra
koppling+topp+turbo är saker man åker på att byta direkt för att få ut någon effekt som gör att en 940 känns pigg

polarn har 3" och chippad tändning och bränslebox och sånt ska ge 220hk om jag inte missminner mig men den är inte speciellt pigg

men med ett 16T 531topp vx3kam så börjar dom bli lite roligare under 250hk känns rätt trögt i en 940

Var väl inga problem med detta? Var ju NIRA-prylar som fungerade kanon smile . Dessutom så har den inbyggd knacksensor och lite annan "high-tech" om jag inte minns fel.


Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
17 februari 2011
#8
MantaRobin skrev:
Growe skrev:
190hk alltså turbo+ paketet inget att hurra över direkt

om du är ute efter en pigg bil ska du inte tittat på en 940
dom kräver en del övertalning för att gå bra
koppling+topp+turbo är saker man åker på att byta direkt för att få ut någon effekt som gör att en 940 känns pigg

polarn har 3" och chippad tändning och bränslebox och sånt ska ge 220hk om jag inte missminner mig men den är inte speciellt pigg

men med ett 16T 531topp vx3kam så börjar dom bli lite roligare under 250hk känns rätt trögt i en 940

Som sagt, lite småsega bilar med lite övervikt. Men billiga att trimma o hitta delar till! Men de va en förbaskat dyr pluggpackning han blivit pålurad av Volvo. lol

jo övertalar man dom så brukar dom gå bättre
har en polare som kör en B230Fk med 531topp vx3 16T e85 i sin volvo 360 den går bra som fan
men där slipper man en massa vikt
men en orginal B230Ft/fk är dödare än synden själv

Kör fort så hinner inget hända...

68 Inlägg
25 mars 2012
#9
Bumpar gammal tråd! smile

Ska snart köpa min första bil, som så är tänkt att köpa Volvo 940 Turbo / Volvo 940 Turbo+
Vad tjänar jag på att köpa + eller vanlig turbo (fulltryckaren självklart)

Ska jag satsa på en + eller inte, då jag vet att turbo modellerna är lätta att trimma.

Hoppas ni förstår vad jag menar! smile

Mvh
Tobias


1 915 Inlägg
25 mars 2012
#10
Den med + paketet har 190hk. Utan +paket är det 165hk i Ft motorn. De extra hästarna med +paket får du endast vid fullgas och över 3000rpm om jag inte minns fel, under det fungerar den som en vanlig FT.
Då den med +paket original är reggad med högre effekt är det dyrare försäkring på den.

Det är bättre att köpa en vanlig fk/ftoch sen ett bränslechip och ställa upp laddtrycket..

Köper du en LTT får du lite billigare försäkring, då den är reggad med 135hk. Sen är det bara du byter ut tryckklockan mot en från en FT(eller ställer upp laddtrycket på annat sätt), så får du en FT motor!


Tobias_Nordh skrev:
Bumpar gammal tråd! smile

Ska snart köpa min första bil, som så är tänkt att köpa Volvo 940 Turbo / Volvo 940 Turbo+
Vad tjänar jag på att köpa + eller vanlig turbo (fulltryckaren självklart)

Ska jag satsa på en + eller inte, då jag vet att turbo modellerna är lätta att trimma.

Hoppas ni förstår vad jag menar! smile

Mvh
Tobias

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

68 Inlägg
25 mars 2012
#11
Tackar så mycket för infon! lol

Blir nog till att köpa en FT, då jag inte är så kunnig med motorer! lol

Mvh
Tobias



Sök