2551
Sök

M50b25 går dåligt på låga varv??

34 Inlägg
6 mars 2012
Trådstartare
#1
tja! jag har en bmw e34 525 92a som ryckertill ibland vid gaspådrag på låga varv, har gasat till av sig själv på tomgången någon enstaka gång. den börjar också bluddra o tänder bara på 5 cylindrar på höga varv när man gasar på på 1an. när man står i rödljus o ska åka iväg kan den dö när man gasar till. startar bilen igen så går den. vad kan det vara för fel??

tacksam för hjälp.
Senast redigerat av whitepower (6 mars 2012)


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
6 mars 2012
#2
whitepower skrev:
tja! jag har en bmw e34 525 92a som ryckertill ibland vid gaspådrag på låga varv, har gasat till av sig själv på tomgången någon enstaka gång. den börjar också bluddra o tänder bara på 5 cylindrar på höga varv när man gasar på på 1an. när man står i rödljus o ska åka iväg kan den dö när man gasar till. startar bilen igen så går den. vad kan det vara för fel??

tacksam för hjälp.

Har du gjort en stor service på bilen? Stift, tändkablar, filter oljor?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

34 Inlägg
6 mars 2012
Trådstartare
#3
nej jag har inte haft bilen mer än en månad men det står på listan:) besiktade den för en vecka sedan o besiktnings gubben tyckte att den gick väldigt fett. kan det stämma vad kan orsaka det i så fall?


172 Inlägg
6 mars 2012
#4
testa bytt lmm

34 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
#5
marwin_of_sweden skrev:
whitepower skrev:
tja! jag har en bmw e34 525 92a som ryckertill ibland vid gaspådrag på låga varv, har gasat till av sig själv på tomgången någon enstaka gång. den börjar också bluddra o tänder bara på 5 cylindrar på höga varv när man gasar på på 1an. när man står i rödljus o ska åka iväg kan den dö när man gasar till. startar bilen igen så går den. vad kan det vara för fel??

tacksam för hjälp.

Har du gjort en stor service på bilen? Stift, tändkablar, filter oljor?

Kom dock på att inte sitter varken tändkablar eller fordelare på dessa motorer.


34 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
#6
volvojohan skrev:
testa bytt lmm

Du råkar inte ha en liggandes som passartill min?


bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
8 mars 2012
#7
Sprucket insugsgummi

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

34 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
#8
Ulf_W skrev:
Sprucket insugsgummi

nej inget jag har sett men däremot har ägaren innan bytt luftburken till ett öppet filter. det sitter även någon slags sensor/givar som jag tror ska stickas in i luftburken men som nu är stripead åt sidan. sitter två slangar på denna givare/sensor. någon som vet vad det e o vad den gör?


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
8 mars 2012
#9
whitepower skrev:
Ulf_W skrev:
Sprucket insugsgummi

nej inget jag har sett men däremot har ägaren innan bytt luftburken till ett öppet filter. det sitter även någon slags sensor/givar som jag tror ska stickas in i luftburken men som nu är stripead åt sidan. sitter två slangar på denna givare/sensor. någon som vet vad det e o vad den gör?

Mäter tempen på insugsluften.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

34 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
#10
marwin_of_sweden skrev:
whitepower skrev:
Ulf_W skrev:
Sprucket insugsgummi

nej inget jag har sett men däremot har ägaren innan bytt luftburken till ett öppet filter. det sitter även någon slags sensor/givar som jag tror ska stickas in i luftburken men som nu är stripead åt sidan. sitter två slangar på denna givare/sensor. någon som vet vad det e o vad den gör?

Mäter tempen på insugsluften.

okej kan den ha någon verkan i det hela?


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
8 mars 2012
#11
whitepower skrev:
marwin_of_sweden skrev:
whitepower skrev:

nej inget jag har sett men däremot har ägaren innan bytt luftburken till ett öppet filter. det sitter även någon slags sensor/givar som jag tror ska stickas in i luftburken men som nu är stripead åt sidan. sitter två slangar på denna givare/sensor. någon som vet vad det e o vad den gör?

Mäter tempen på insugsluften.

okej kan den ha någon verkan i det hela?

Nja den brukar inte påverka så mycket.
Skulle hellre tippa på lmm eller lambda.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

34 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
#12
marwin_of_sweden skrev:
whitepower skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Mäter tempen på insugsluften.

okej kan den ha någon verkan i det hela?

Nja den brukar inte påverka så mycket.
Skulle hellre tippa på lmm eller lambda.

okej tack för hjälp ska testa o byta lmm först o se vad som händer:)


172 Inlägg
9 mars 2012
#13
ta reda på om de är samma till 540 så har ja en, men tror ej det.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
10 mars 2012
#14
volvojohan skrev:
ta reda på om de är samma till 540 så har ja en, men tror ej det.

Nix de är inte samma.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

34 Inlägg
30 mars 2012
Trådstartare
#15
ja då har jag bytt lmm utan framsteg. vad är mest troligt fel då? soppa pump eller lambda?


1 271 Inlägg
30 mars 2012
#16
Testa bytta lambda. Den givaren du nämnde är ingen givare utan en värmare så den behövs inte

1 365 Inlägg
30 mars 2012
#17
Köpte du LMM från BMW orginal? Alla sensorer och mätare måste köpas från BMW direkt annars kan det mycket väl hända att den inte fungerar. Det kryllar av trådar på forum om just detta och jag har själv varit med om det när jag köpt LMM från annan leverantör. Det slutade med att jag rengjorde orginal LMM och sen funkade allt igen. Detsamma gäller lambdasond och den är inte billig. Vissa har fått det att fungera när de köpt från andra ställen än BMW men det verkar vara ungefär 50/50 chansning.


whitepower skrev:
ja då har jag bytt lmm utan framsteg. vad är mest troligt fel då? soppa pump eller lambda?


34 Inlägg
30 mars 2012
Trådstartare
#18
Jag köpte lmm;en från en bilskrot där alla nummer stämde. den går bra till och från. har även ett litet avgaslekage är det något som kan påverka? Vid fullt gaspådrag på höga varv är det som att den inte får nagon soppa i några sekunder sen kan den fortsätta som vanligt men bara ibland och på låga varv börjar den rycka. Är det någon ida att köpa från skroten? Vill inte koppa nya delar när man inte är säker på felet.


1 365 Inlägg
30 mars 2012
#19
Har du kopplat in OBD1 läsare för att se om du har eventuella felkoder? På min bil lös inte motorlampan när jag hade LMM problem men det visade sig efter utläsning. Avgasläckage kan påverka om det är framför lambdasonden, annars behöver du inte oroa dig förrens du har besiktning. Min polare köpte avgastempsensorer från skroten till sin Audi S4 Biturbo, dessa var trasiga så det ställde till ett jävla problem i felsökningen. Personligen skulle jag aldrig köpa sensorer eller mätare från skroten, samtidigt vill man vara säker på att man byter ut rätt del.

whitepower skrev:
Jag köpte lmm;en från en bilskrot där alla nummer stämde. den går bra till och från. har även ett litet avgaslekage är det något som kan påverka? Vid fullt gaspådrag på höga varv är det som att den inte får nagon soppa i några sekunder sen kan den fortsätta som vanligt men bara ibland och på låga varv börjar den rycka. Är det någon ida att köpa från skroten? Vill inte koppa nya delar när man inte är säker på felet.



Sök