3291
Sök

Vad är en kondensator?

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
20 februari 2007
Trådstartare
Tja..
Som namnet lyder.. va är en kondensator.. jag vet hur den  serut.. men hur fungerar den om man har ett monoblock och slutsteg?
mvh kimpa

Large Cap
1 816 Inlägg
20 februari 2007
Kondensator
Hoppas att det var till någon hjälp...

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
21 februari 2007
Trådstartare
Westie_ skrev:
Kondensator
Hoppas att det var till någon hjälp...

Jag fatta lite.. men tack för förslaget till hjälp:)

Någon annan som kan förklara lite lätt?
hare

Nätverkstekniker/ säljare
74 Inlägg
21 februari 2007
Man kan säga att en kondensator är ett väldigt snabbt laddbart batteri. Om du spelar en låt som exempelvis innehåller en väldigt snabb och plötslig bas, och du har låt oss säga 2 stycken 15" basar inkopplade på ditt slutsteg, så kommer dessa basar att vilja dra väldigt mycket ström för att utföra denna starka puls. Så därför har man en eller flera kondensatorer som om detta sker, så laddar dessa ur sig snabbt ström, för att driva basarna genom denna tillfälliga plötsliga fas i låten.
Dessa har man för att batteriet inte alltid orkar ladda ur sig denna tillfälliga höga spänning.
Kondensatorerna laddas och urladdas också snabbare än ett vanligt batteri.

Hoppas du förstod denna förenkling smile

MVH

oktan i blodet

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
21 februari 2007
Trådstartare
gonji08 skrev:
Man kan säga att en kondensator är ett väldigt snabbt laddbart batteri. Om du spelar en låt som exempelvis innehåller en väldigt snabb och plötslig bas, och du har låt oss säga 2 stycken 15" basar inkopplade på ditt slutsteg, så kommer dessa basar att vilja dra väldigt mycket ström för att utföra denna starka puls. Så därför har man en eller flera kondensatorer som om detta sker, så laddar dessa ur sig snabbt ström, för att driva basarna genom denna tillfälliga plötsliga fas i låten.
Dessa har man för att batteriet inte alltid orkar ladda ur sig denna tillfälliga höga spänning.

MVH

Nu förstod jag:) tackar så mycket:)
Men om jag har två st 12" basar och har ett steg för alla andra högtalarna i bilen och ett slutsteg lr monoblock till mina basar.. är det då bra att ha en kondensator? för om jag bara har ett batteri och en "orginal" generator..
\\ kimpa

296 Inlägg
21 februari 2007
Ja  det skulle vara bra,  för kondensatorn ger ut ström snabbare till slutstegen än vad ett batteri gör.

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
21 februari 2007
Trådstartare
Puttson skrev:
Ja  det skulle vara bra,  för kondensatorn ger ut ström snabbare till slutstegen än vad ett batteri gör.

Okej.. det verkar ju bra:) hehe
Men hur många behövs då? för det är ju inge värstingsljud..
Så det räcker väl me en om det nu behövs.. vi får väl se.. förstoch främst blire monoblock och ett slutsteg:)
Tack för svaren

Nätverkstekniker/ säljare
74 Inlägg
22 februari 2007
kimpan_90 skrev:
gonji08 skrev:

MVH

Nu förstod jag:) tackar så mycket:)
Men om jag har två st 12" basar och har ett steg för alla andra högtalarna i bilen och ett slutsteg lr monoblock till mina basar.. är det då bra att ha en kondensator? för om jag bara har ett batteri och en "orginal" generator..
\\ kimpa

Jag är långt ifrån proffs, men i mina ögon behöver du ingen kondensator till dina 12" basar om du kopplar dom till ett separat slutsteg, mono eller inte. Men lyssna med någon annan först. Ring typ Nårdik elelr något och fråga.

MVH

oktan i blodet

1 453 Inlägg
22 februari 2007
gonji08 skrev:
Jag är långt ifrån proffs, men i mina ögon behöver du ingen kondensator till dina 12" basar om du kopplar dom till ett separat slutsteg, mono eller inte. Men lyssna med någon annan först. Ring typ Nårdik elelr något och fråga.

MVH

Hmm så du menar alltså att sålänge man kopplar basarna till separat steg så behövs ingen konding? Hur motverkar det att bilen råkar ut för spänningsfall, det själs ändå lika mycket Volt från batteriet?

busare
157 Inlägg
22 februari 2007
ifall du märker att all annan elektronik så som lampor o fläktar segar ner eller blinkar när basarna slår, bör du skaffa kondensator tongue

Calibra <3

10 287 Inlägg
22 februari 2007
....så bör du skaffa mera tillgänglig total energi i systemet. Det gör man med bättre batteri och kraftigare generator. Kondingar innehåller på tok för lite energi.

/Göran

Heinevik skrev:
ifall du märker att all annan elektronik så som lampor o fläktar segar ner eller blinkar när basarna slår, bör du skaffa kondensator tongue

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
22 februari 2007
Trådstartare
Okej:) tack för alla svaren:)
Nu förstår jag va en kondensator är till för:)

296 Inlägg
22 februari 2007
kimpan_90 skrev:
Puttson skrev:

Okej.. det verkar ju bra:) hehe
Men hur många behövs då? för det är ju inge värstingsljud..
Så det räcker väl me en om det nu behövs.. vi får väl se.. förstoch främst blire monoblock och ett slutsteg:)
Tack för svaren

ja det beror på hur många watt sakerna är  och hur stor generator du har.   en kondensator brukar kunna hjälpa  mot för små generatorer  men inte konstant.   för mig steg det det lite  från 13,7V  till  13,9V  men det blev stabilt på 13,9V  men 13,7V när jag drar på ordentligt,    men själv så tyckte jag att det började låta bättre,     men det är ja de smile

Sök