2489
Sök

Övningskörning Skåne

3 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
Hej, min son skall börja övningsköra och har varit ute två gånger på avskild parkeringsplats och tränat på att lära sej bilens funktioner samt dragläge, koppla ur bromsa in till stillastående.

Var finns det bra övningsplatser att nyttja för privat övningskörning just där man är i början av sin träning innan man ger sej ut på trafikerade vägar?

Utöver dessa träningsmoment  också  kunna hinna köra så pass att han hinner få i 2:an kanske 3:an  så han får träna upp och nedväxling.

Vill att typ sådana här saker skall sitta ordentligt innan han sedan har betydligt mer att tänka på ute bland övriga trafikanter.

Mottager tacksamt förslag på olika platser i  områden kring Oxie,Svedala och dess kringliggande kommuner.

Skåning
739 Inlägg
9 april 2012
CarinJohan skrev:
Hej, min son skall börja övningsköra och har varit ute två gånger på avskild parkeringsplats och tränat på att lära sej bilens funktioner samt dragläge, koppla ur bromsa in till stillastående.

Var finns det bra övningsplatser att nyttja för privat övningskörning just där man är i början av sin träning innan man ger sej ut på trafikerade vägar?

Utöver dessa träningsmoment  också  kunna hinna köra så pass att han hinner få i 2:an kanske 3:an  så han får träna upp och nedväxling.

Vill att typ sådana här saker skall sitta ordentligt innan han sedan har betydligt mer att tänka på ute bland övriga trafikanter.

Mottager tacksamt förslag på olika platser i  områden kring Oxie,Svedala och dess kringliggande kommuner.

En idé är kanske att köra på stora och öde industriområden där trafiken normalt är obefintlig
men ändå med fullgoda gator/vägar.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

3 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
Ja, det låter ju förnuftigt, några förslag på var sådana platser  och var de ligger  så vi kan hitta dit ?  smile

Skåning
739 Inlägg
9 april 2012
CarinJohan skrev:
Ja, det låter ju förnuftigt, några förslag på var sådana platser  och var de ligger  så vi kan hitta dit ?  smile

En som bor i trakten borde känna till områdena bättre, men kanske nere vid oljehamnen
i Malmö eller Bulltofta industriområde hade varit något?

3 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
OK, Jag kollar upp detta , tackar så länge! smile
Tar gärna emot fler förslag  från medlemmar smile

Skåning
739 Inlägg
11 april 2012
CarinJohan skrev:
OK, Jag kollar upp detta , tackar så länge! smile
Tar gärna emot fler förslag  från medlemmar smile

Lycka till med övningskörandet smile

Scania Euro 6 Trucker
219 Inlägg
11 april 2012
Oljehamnen Malmö som Ibanezman skrev tex vid Hemsögatan är kanon att få köra lite,  sen har du ju även Jägersro parkering, kvällstid brukar där också vara hyffsat med plats! Samma Stenyxegatan/Järnyxegatan i fosie är perfekt efter 17:30 på kvällarna, brukar va där o köra när ja tog Lastbilskortet;) Lycka till

Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
11 april 2012
Fosie industriområde, ridspögatan och däromkring är suveränt att börja i, om man inte kör på dagtid vardagar då wink
Några kvarter med ganska breda, stora gator och minimalt med trafik på kvällar. Där lät jag min lillebror övningsköra när jag var handledare åt honom, och han har körkort nu smile Nära Oxie också ju..

/Mattias

613 Inlägg
11 april 2012
måste bara fråga en väldigt simpel sak har ni gått handledarkurs? annars kan det gå jävligt illa

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
11 april 2012
Anderholm skrev:
måste bara fråga en väldigt simpel sak har ni gått handledarkurs? annars kan det gå jävligt illa

Huh? Jag gick handledarkurs, men inte fan lärde jag mig nåt vettigt där som definitivt hindrade något att gå "jävligt illa"..?

/Mattias

460 Inlägg
11 april 2012
matteeee skrev:
Anderholm skrev:

Huh? Jag gick handledarkurs, men inte fan lärde jag mig nåt vettigt där som definitivt hindrade något att gå "jävligt illa"..?

Det han menar är väl att om nånting händer och dom får reda på att ni kört utan handledartillstånd osv så kan det bli rätt jävligt smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

613 Inlägg
11 april 2012
GasGlad1337 skrev:
matteeee skrev:
Anderholm skrev:

Det han menar är väl att om nånting händer och dom får reda på att ni kört utan handledartillstånd osv så kan det bli rätt jävligt smile

exakt det är lag på att gå handledarkurs även den som ska övningsköra ska vara med. gick själv på det där skiten med mina päron för att få köra mycket dravel jaja jag har kört bil hemma på gården sen jag va 11-12 men intyget och alla papper är tydligen det viktiga

460 Inlägg
12 april 2012
Anderholm skrev:
GasGlad1337 skrev:
matteeee skrev:

exakt det är lag på att gå handledarkurs även den som ska övningsköra ska vara med. gick själv på det där skiten med mina päron för att få köra mycket dravel jaja jag har kört bil hemma på gården sen jag va 11-12 men intyget och alla papper är tydligen det viktiga

det är precis samma här.. lärde mig inte nånting på kursen men det kan ju va värt dom där 3 timmarna för att få övningsköra, det är ju rätt kul i början iaf smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

77 Inlägg
12 april 2012
I staffanstorp bakom Mcdonalds har du ett industriområde med lugna gator som blir perfekta att träna på.

Johan Sjöström
BMW 328tii
NS 8.29

Sök