3640
Sök

Hur får jag reda på in/ut till turbon?

DFFL
9 020 Inlägg
23 februari 2007
Trådstartare
#1
Jag fattar nada alltså, hur fan kollar man upp sånt?
Ringa audi eller skruva av den?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
23 februari 2007
#2
Turbon brukar oftast sitta i anslutning till avgasgrenröret.
avgaserna går in i turbon "radiellt" och ut på sidan "axiellt"
insugsluften kommer in på sidan (axiellt) och ut radiellt sedan till eventuell intercooler o till sist till insugsgrenröret (grått på din bild nr. 5)
Hoppas du blev någe klokare..


DFFL
9 020 Inlägg
23 februari 2007
Trådstartare
#4
Shit va trög jag är :S

Förlåt, det jag menade var hur jag får reda på måtten till in och utloppen.

Ber om ursäkt för väldigt dålig text...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

5 710 Inlägg
23 februari 2007
#5
RouziMotorsport skrev:
Ni vet leksaker som man först drar bakåt och sen släpper för att den sedan ska fara iväg?
Skulle det inte varit fräckt om turbinen till insuget också skulle vara på liknande sätt,
att axeln inte är en och samman med avgasturbinen.
När insugsturbinen snurrar laddar den upp, och sedan släpper om man trycker på en knapp eller något.

fattar någon vad jag mena? =p eller va det en skit uppfinning

Med tanke på att en modern turbo på en bil idag jobbar på vartal ~200.000 varv i minuten =3333 varv I SEKUNDEN blir det en ganska avancerad "uppladdnings"-fjäder....
Och har man ingen förbindelse med turbinen (avgassidan) mister ju turbon hela sin funktion.

= Det är en skit uppfinning.... wink

>>FireTraXX , "inducer" måttet (lilla diametern på kompressorn) kan du mäta upp ganska precist utan att ta ned turbon men "exducer" (stora diametern) är värre.
Då måste iaf kompressorhuset av, går att göra på plats i vissa bilar men är ganska pilligt.
Hur det är på just din motor vet jag inte.

MVH Jonas
..............

DFFL
9 020 Inlägg
23 februari 2007
Trådstartare
#6
jonTe skrev:
>>FireTraXX , "inducer" måttet (lilla diametern på kompressorn) kan du mäta upp ganska precist utan att ta ned turbon men "exducer" (stora diametern) är värre.
Då måste iaf kompressorhuset av, går att göra på plats i vissa bilar men är ganska pilligt.
Hur det är på just din motor vet jag inte.

Ok, problemet är ju att jag är ganska kass på att mecka tongue
Men men, får väl försöka ta reda på det nån dag.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

169 Inlägg
23 februari 2007
#7
FireTraXX skrev:
Shit va trög jag är :S

Förlåt, det jag menade var hur jag får reda på måtten till in och utloppen.

Ber om ursäkt för väldigt dålig text...

Vilket in och utlopp menar du? På den kalla sidan kan du mäta upp med ett skjutmått.  Annars kan du höra med någon på nordicaudis forum. finns säkert någon som bytt turbon. Varför är det intressant?

Mvh Mattias

DFFL
9 020 Inlägg
23 februari 2007
Trådstartare
#8
Mattias_M skrev:
Varför är det intressant?
Mvh Mattias

Funderar på att montera en större turbo, spridare, kylare, mappa den o.s.v.
Vill ha ut lite mer effekt big_smile

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

7 Inlägg
23 februari 2007
#9
det blir lite tufft att byta turbo till din audi eftersom att audi har byggt turbon så att den passar motorn. om du ska byta turbo så måste du bygga om motorn. om du vill ha ut mera effekt på ett enkelt sätt så är det att chipp trima. det var någon som sa att turbon snurade
~200 000 r/m så tror jag inte på det. har man åkt en turbo bil så har man hört att väsande/tjutande ljud när motorn varvar ~~1500-4000 r/m då arbetar turbon och varvar ~80 000-120 000r/m

volvo bm 350 ä en redig traktor de

DFFL
9 020 Inlägg
23 februari 2007
Trådstartare
#10
mattiasnilsson skrev:
det blir lite tufft att byta turbo till din audi

Gör väl alla biltillverkare till alla sina turbobilar?
Då är det ju ingen mening att sälja eftermarknadsturbos...
(Ja, lite sarkasm)

Nej, men självklart så ska det göras på riktigt, jag ska inte göra något halvtaskigt skitjobb.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.


Sök