2592
Sök

Volvo 740 vad är det som väger?

TBM NINJA
917 Inlägg
20 december 2011
#21
jag gjorde rallybil av en gammal förgasar 740, fick ner den till 1050... tog bort=
passagerarsäte
baksäte
matta
all inredning
kapade instrumenten på hälften bara så mätarhuset sitter kvar
värmepaketet
alla vikter under huven
alla dörrsidor
kapade upp alla dörrar så det bara va yttersta plåten
skrapade alla asfaltsmattor
tömde bagaget
kapade ur hela baljan iu bagaget å la en glasfiberplatta
kapade ur all stödplåt ur bagageluckan och huven
grill i nät
hålborrad front
krockbalk bak åthelvete
all ström förutom behövlig bort klippt

grattis 1050 (dock nästan tom på soppa och kylarvatten

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
#22
Det lät inte helt illa smile

Audis in Scandinavia Crew

1 277 Inlägg
21 december 2011
#23
som tidigare nämt, glasfiberhuv, baklucka, lättare fälgar så man får ner vikt/ofjädrar vikt hjälper väghållning, vill du ha de relativt billigt så kapa ur dörrarna å fäst lexanrutor, allt i inredningsväg, går att komma över stolar som väger mkt mindre än orginal för någorlunda peng, hålborra som också nämts, i t ex dörrar front stolpar etc, blir ju sämre styvhet i karossen så det är inget ja skulle köra omkring med som en blådåre, men, ja är inte 100 på vad ni ska ha bilen till så ska den ej bessas så äre bara å borra på å hoppas på det bästa.

65 Inlägg
17 april 2012
#24
vad kan man då lätta om man vill ändå kunna besikta bilen? typ bara bättre bå väghållningen samt ge den mer ax genom lättnig o då menar jag märkbar ax.


2 419 Inlägg
17 april 2012
#25
Pridler skrev:
vad kan man då lätta om man vill ändå kunna besikta bilen? typ bara bättre bå väghållningen samt ge den mer ax genom lättnig o då menar jag märkbar ax.

Då får du nog satsa på motorn istället! Du skall ju ner ett antal kilon om du ska få märkbar skillnad och om du fortfarande vill kunna besikta den som vanligt är det inte mkt lättning du kan göra!


Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#26
Gör skuffen plåtren, Riv ut allt du inte behöver. Flytta batteriet för bättre balans i vikt. etc smile

Audis in Scandinavia Crew

65 Inlägg
17 april 2012
#27
Okej en liten följd fråga då som antagligen inte hör hemma i det här forumet hur många mer hästar behöver man i en original 740 b230f för att det ska bli märkbart å kan det göras utan nån jävla stressfläkt?


Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#28
Byt motor, Minst jobb helt klart. Annars så, Svarva svänghjul, extraktor, plana å porta topp, värre kam å avgas. smile Kostar som fan! Därför de är bättre med annan motor.

Audis in Scandinavia Crew

65 Inlägg
17 april 2012
#29
NIKKELICIOUS skrev:
Gör skuffen plåtren, Riv ut allt du inte behöver. Flytta batteriet för bättre balans i vikt. etc smile

ja då får man väll göra en flygvägning då som dom gör på flygplan ta ut allt o väg det o sen ta och hitta mittpunkten o sen fördela vikten. roll


65 Inlägg
17 april 2012
#30
NIKKELICIOUS skrev:
Byt motor, Minst jobb helt klart. Annars så, Svarva svänghjul, extraktor, plana å porta topp, värre kam å avgas. smile Kostar som fan! Därför de är bättre med annan motor.

ja det är nog rätt fast det blir svårt att ta nån som har rätt balans alltså mycket power men ände besiktningsbart utan att rega om den som amatörbyggt fordon eller ombyggt fordon.


2 419 Inlägg
18 april 2012
#31
Pridler skrev:
Okej en liten följd fråga då som antagligen inte hör hemma i det här forumet hur många mer hästar behöver man i en original 740 b230f för att det ska bli märkbart å kan det göras utan nån jävla stressfläkt?

Du behöver ju inte öka antalet hästar du kan ju ändra karaktären! dock så är ju inte org 116hk så rockigt! men ta bort org kylfläkt sätt dit en elfläkt byt kam till nån vassare! sånt som gör det tyngre för motorn att gå runt! finns remskiva på klracing som väger ett halv kilo eller nått sånt org väger nått kilo tror jag! typ 2,5" avgassystem!

Hyfsat billigt lite skillnad borde det väll bli med!


865 Inlägg
18 april 2012
#32
NIKKELICIOUS skrev:
Byt motor, Minst jobb helt klart. Annars så, Svarva svänghjul, extraktor, plana å porta topp, värre kam å avgas. smile Kostar som fan! Därför de är bättre med annan motor.

varför svarva svänghjul? du får inte mer hk för de


2 419 Inlägg
18 april 2012
#33
no_fake skrev:
NIKKELICIOUS skrev:
Byt motor, Minst jobb helt klart. Annars så, Svarva svänghjul, extraktor, plana å porta topp, värre kam å avgas. smile Kostar som fan! Därför de är bättre med annan motor.

varför svarva svänghjul? du får inte mer hk för de

mindre massa att snurra runt = lättare för motorn att jobba lättare att varva upp osv osv!


65 Inlägg
18 april 2012
#34
strandberg31 skrev:
no_fake skrev:
NIKKELICIOUS skrev:
Byt motor, Minst jobb helt klart. Annars så, Svarva svänghjul, extraktor, plana å porta topp, värre kam å avgas. smile Kostar som fan! Därför de är bättre med annan motor.

varför svarva svänghjul? du får inte mer hk för de

mindre massa att snurra runt = lättare för motorn att jobba lättare att varva upp osv osv!

jo men man förlorar en del högfarts egenskaper med ett lättare svänghjul vinner mer respons i motorn mer ax men lägre toppfart samt tar man bort för myckert vikt förlorar man mycket med sparat vrid. så det är en kompremiss fråga.

ska nog hålla mig till att byta motor kanske bmw,s M60B30 ifrån en 730 då behöver jag ju inte rega om den eftersom den har bara 215 hästar o 740 får max ha 238 samt 328 nm i vrid oj då behöver man nog lätta svänghjulet lite glömde att M60B30 har 400 nm i vrid kanske man kan få ner det lite.


2 419 Inlägg
18 april 2012
#35
Pridler skrev:
strandberg31 skrev:
no_fake skrev:
varför svarva svänghjul? du får inte mer hk för de

mindre massa att snurra runt = lättare för motorn att jobba lättare att varva upp osv osv!

jo men man förlorar en del högfarts egenskaper med ett lättare svänghjul vinner mer respons i motorn mer ax men lägre toppfart samt tar man bort för myckert vikt förlorar man mycket med sparat vrid. så det är en kompremiss fråga.

ska nog hålla mig till att byta motor kanske bmw,s M60B30 ifrån en 730 då behöver jag ju inte rega om den eftersom den har bara 215 hästar o 740 får max ha 238 samt 328 nm i vrid oj då behöver man nog lätta svänghjulet lite glömde att M60B30 har 400 nm i vrid kanske man kan få ner det lite.

oherre ja håll dig till pizza bilar du! pratade ju 740 nu och är det topphastig het han vill ha så räcker väll org?  ligga pressa landsväg på 5a räcker nog ska du se!

På en org motor så skulle det nog vara värt med svarvat svänghjul och förlora lite topp!
Senast redigerat av strandberg31 (18 april 2012)


65 Inlägg
18 april 2012
#36
strandberg31 skrev:
Pridler skrev:
strandberg31 skrev:

mindre massa att snurra runt = lättare för motorn att jobba lättare att varva upp osv osv!

jo men man förlorar en del högfarts egenskaper med ett lättare svänghjul vinner mer respons i motorn mer ax men lägre toppfart samt tar man bort för myckert vikt förlorar man mycket med sparat vrid. så det är en kompremiss fråga.

ska nog hålla mig till att byta motor kanske bmw,s M60B30 ifrån en 730 då behöver jag ju inte rega om den eftersom den har bara 215 hästar o 740 får max ha 238 samt 328 nm i vrid oj då behöver man nog lätta svänghjulet lite glömde att M60B30 har 400 nm i vrid kanske man kan få ner det lite.

oherre ja håll dig till pizza bilar du! pratade ju 740 nu och är det topphastig het han vill ha så räcker väll org?  ligga pressa landsväg på 5a räcker nog ska du se!

På en org motor så skulle det nog vara värt med svarvat svänghjul och förlora lite topp!

nja är bara inne på motorn inte resten av bilen tongue bmw alltså inte volvon o jag tycker inte toppfarten på volvo 740 är tillräcklig 180km/h är slött vill åtminstone toppa mätaren.

men ja sak samma.


TBM NINJA
917 Inlägg
18 april 2012
#37
strandberg31 skrev:
Pridler skrev:
strandberg31 skrev:

mindre massa att snurra runt = lättare för motorn att jobba lättare att varva upp osv osv!

jo men man förlorar en del högfarts egenskaper med ett lättare svänghjul vinner mer respons i motorn mer ax men lägre toppfart samt tar man bort för myckert vikt förlorar man mycket med sparat vrid. så det är en kompremiss fråga.

ska nog hålla mig till att byta motor kanske bmw,s M60B30 ifrån en 730 då behöver jag ju inte rega om den eftersom den har bara 215 hästar o 740 får max ha 238 samt 328 nm i vrid oj då behöver man nog lätta svänghjulet lite glömde att M60B30 har 400 nm i vrid kanske man kan få ner det lite.

oherre ja håll dig till pizza bilar du! pratade ju 740 nu och är det topphastig het han vill ha så räcker väll org?  ligga pressa landsväg på 5a räcker nog ska du se!

På en org motor så skulle det nog vara värt med svarvat svänghjul och förlora lite topp!

1+

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

2 419 Inlägg
18 april 2012
#38
Pridler skrev:
strandberg31 skrev:
Pridler skrev:

jo men man förlorar en del högfarts egenskaper med ett lättare svänghjul vinner mer respons i motorn mer ax men lägre toppfart samt tar man bort för myckert vikt förlorar man mycket med sparat vrid. så det är en kompremiss fråga.

ska nog hålla mig till att byta motor kanske bmw,s M60B30 ifrån en 730 då behöver jag ju inte rega om den eftersom den har bara 215 hästar o 740 får max ha 238 samt 328 nm i vrid oj då behöver man nog lätta svänghjulet lite glömde att M60B30 har 400 nm i vrid kanske man kan få ner det lite.

oherre ja håll dig till pizza bilar du! pratade ju 740 nu och är det topphastig het han vill ha så räcker väll org?  ligga pressa landsväg på 5a räcker nog ska du se!

På en org motor så skulle det nog vara värt med svarvat svänghjul och förlora lite topp!

nja är bara inne på motorn inte resten av bilen tongue bmw alltså inte volvon o jag tycker inte toppfarten på volvo 740 är tillräcklig 180km/h är slött vill åtminstone toppa mätaren.

men ja sak samma.

Till vilken mening? sitter du och pressar mätaren ut på vägarna du eller?


65 Inlägg
19 april 2012
#39
strandberg31 skrev:
Pridler skrev:
strandberg31 skrev:

oherre ja håll dig till pizza bilar du! pratade ju 740 nu och är det topphastig het han vill ha så räcker väll org?  ligga pressa landsväg på 5a räcker nog ska du se!

På en org motor så skulle det nog vara värt med svarvat svänghjul och förlora lite topp!

nja är bara inne på motorn inte resten av bilen tongue bmw alltså inte volvon o jag tycker inte toppfarten på volvo 740 är tillräcklig 180km/h är slött vill åtminstone toppa mätaren.

men ja sak samma.

Till vilken mening? sitter du och pressar mätaren ut på vägarna du eller?

hehe ibland när man sträck kör långt.



Sök