3219
Sök

Var kan man hitta knutkors?

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
Skulle behöva ha tag i ett knutkors liknande ett sånt som man brukar hitta i hylsnyckelsatser eller på rattstången i en bil. Grejen är bara den att jag vill ha M8 i ändarna istället (tänk dig en M8 gängstång med ett knutkors mitt på typ), helst invändig gänga i ena änden och utvändig i den andra. Eller det absolut bästa vore invändig M6 i ena änden och utvändig M8 i den andra för då passar det rakt av till min applikation.

Finns det någon som vet var man kan hitta något liknande?
Eller är detta en grej som man får be nån duktig svarvare/fräsare om hjälp med?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

117 Inlägg
26 april 2012
Behöver den vara stark ?
Annars sitter det såna i gamla Saabar på värme reglagen(plast)

Gummi är färskvara och bör bytas ofta

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
Det bör nog vara metall, plast lär visserligen funka ett tag men frågan är hur länge.
Det kommer inte vara någon jättebelastning på det men den kommer att sitta utsatt för väder och vind under bilen. Vilka Saabar i så fall och vilka årsmodeller?

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
26 april 2012
MagnumR skrev:
Det bör nog vara metall, plast lär visserligen funka ett tag men frågan är hur länge.
Det kommer inte vara någon jättebelastning på det men den kommer att sitta utsatt för väder och vind under bilen. Vilka Saabar i så fall och vilka årsmodeller?

Varför inte en sån här? Tappen/Hålet är ju ungefär som en M8 och bara svetsa den axel fäste som behövs i var ände; http://www.kamasatools.com/sv/Produkter … kardanled/
Senast redigerat av hotrodder (26 april 2012)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
Jag har faktiskt tänkt just den tanken också att använda 1/4" knutkors men dessvärre så lär det synas vad det egentligen för någontingen, speciellt om det är jag som gör ombyggnaden med mina svetskunskaper hmm . Jag vill inte ha en massa grejer på bilen som bilprovningen kan tycka ser tattigt ut och som riskerar att dra ner det totala omdömet på bilen.

Det får nog bli att snacka med någon av mina svarv och fräskunniga bekanta igen. Detta är ju ingen match för en sådan person men det lär dock ta en stund så jag kan nog inte räkna med att få det helt gratis.
Senast redigerat av MagnumR (26 april 2012)

241 Inlägg
26 april 2012
wiberger.se    där finns knutar

Sök