3326
Sök

AC, föralltid tätt eller "pyser" ut med tiden?

57 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
#21
AutoCool skrev:
Hej Cspolisen!

Jag är själv AC specialist och det sen ett tag. Det som sandzoo var det summan som du skulle betala hos en AC firma om de är ärligt och om problemet är bara vanligt läckage under åren. Spårmedel som han nämnde är ett UV färgämne som blandas i med köldmedium och olja i AC systemet. Om AC systemet läcker under drift, då visar medlet sitt spår genom att oljan är nu neongrön under ett UV lampa. Men då måste det finnas köldmedium kvar i systemet och AC kompressorn måste kunna pumpa oljan runt. Den funkar inte direkt om inte läckaget är STOR, i så fall kommer ingen verkstad att fylla på tills de har tagit hand om den.

Problemet med priser är att säsongen i Sverige är väldigt kort. Visst fungerar ACn som defroster även på vintertiden (om inte det är för kallt) men för övrigt är det ingen som bryr sig tills det börjar bli varmt ute.

Det är rena mirakel om bilens AC system håller sig i form under 10 år, du skrev att din bil är årsmodellen 2000.

Jag är ingen raketforskare eller advokat och tycker inte att jag borde ta lika mycket betalt heller. Priset kan variera, men det finns mindre firmor som inte har råd med fina glansiga reklam. Kolla blocket till exempel, skriv in AC service och leta under tjänster så hittar du säkert en AC specialist som inte har polerade marmor på verkstadsgolvet. Du kan också fråga om dom använder en elektroniskt läcksökare, den är många gånger mer effektivt än såpbubblor och är ett måste.

Tack för detta utförliga svar! Har inte haft tid nu under valborgshelgen, men till veckan ska jag ta kontakt med en kille som kan det här med AC och förhoppningsvis kommer han kunna lösa problemet. Ja bilen har ju tolv år på nacken, dock så har jag inte ägt den hela tiden men jag tvivlar på att AC:n har blivit servad eller påfylld av de som ägt bilen innan. AC:n har inte fungerat alls under min ägo (köpte bilen för ca ett halvår sen). Det var först nu som det blivit varmt då jag verkligen känner att jag behöver den underbara, kalla luften i min bil.


197 Inlägg
2 maj 2012
#22
Det var så lite så! Lycka till.

Jag heter AutoCool. Can you .se why?

1 758 Inlägg
2 maj 2012
#23
Diffusion kallas det som är anledningen till att ett AC-system med tiden töms på köldmedium. Samma fenomen som till exempel ligger bakom att fukt tar sig in det "täta" bromsystemet.
Med täta material, som t.ex. metallrör blir diffusionen låg - likaså vid låga tryckskillnader. Men i ett broms- eller AC-system på en bil måste man någonstans ha flexibla slangar och dessutom packningar, o-ringar etc. Detta tillsammans med högt tryck innebär att det inneslutna mediet sakta men säkert diffunderar ut ur systemet.

214 Inlägg
2 maj 2012
#24
Många gånger när du inte har någon gas kvar så är det tack vare packboxen i kompressorn som har läckt. Detta tack vare stillestånd då olja inte stänker upp och smörjer. Räcker med att fylla på och starta så tätar det sig för det mesta. Självfallet ska det läcksökas och kontrolleras.

Jag tar vid påfyllningar samt kontroll mellan 800-2000 beroende på fyllnadsmängden i bilen.
Senast redigerat av Nobrando (2 maj 2012)


57 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
#25
schnauz skrev:
Diffusion kallas det som är anledningen till att ett AC-system med tiden töms på köldmedium. Samma fenomen som till exempel ligger bakom att fukt tar sig in det "täta" bromsystemet.
Med täta material, som t.ex. metallrör blir diffusionen låg - likaså vid låga tryckskillnader. Men i ett broms- eller AC-system på en bil måste man någonstans ha flexibla slangar och dessutom packningar, o-ringar etc. Detta tillsammans med högt tryck innebär att det inneslutna mediet sakta men säkert diffunderar ut ur systemet.

Diffusion, tack det ska jag lägga på minnet. Som du säger så känns det orimligt att ett system med packningar, flexibla slangar osv ska kunna hållas tätt för alltid. Har jag tur så är det något sånt som hänt mig så det bara behövs en påfyllning. Jag är dock orolig att systemet har varit tomt alltför länge. Kan det uppstå skador till följd av detta, alltså att AC:n är tom på gas fast man har "råkat" ha på den ändå?


57 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
#26
Nobrando skrev:
Många gånger när du inte har någon gas kvar så är det tack vare packboxen i kompressorn som har läckt. Detta tack vare stillestånd då olja inte stänker upp och smörjer. Räcker med att fylla på och starta så tätar det sig för det mesta. Självfallet ska det läcksökas och kontrolleras.

Jag tar vid påfyllningar samt kontroll mellan 800-2000 beroende på fyllnadsmängden i bilen.

Okej bra att veta! Jasså det kan kosta såpass? 2000:- är det för bara gasen eller inklusive eventuell reparation?


57 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
#27
Bullet--- skrev:
CSPOLISEN skrev:
schnauz skrev:
Diffusion kallas det som är anledningen till att ett AC-system med tiden töms på köldmedium. Samma fenomen som till exempel ligger bakom att fukt tar sig in det "täta" bromsystemet.
Med täta material, som t.ex. metallrör blir diffusionen låg - likaså vid låga tryckskillnader. Men i ett broms- eller AC-system på en bil måste man någonstans ha flexibla slangar och dessutom packningar, o-ringar etc. Detta tillsammans med högt tryck innebär att det inneslutna mediet sakta men säkert diffunderar ut ur systemet.

Diffusion, tack det ska jag lägga på minnet. Som du säger så känns det orimligt att ett system med packningar, flexibla slangar osv ska kunna hållas tätt för alltid. Har jag tur så är det något sånt som hänt mig så det bara behövs en påfyllning. Jag är dock orolig att systemet har varit tomt alltför länge. Kan det uppstå skador till följd av detta, alltså att AC:n är tom på gas fast man har "råkat" ha på den ändå?

Ett ac system har tryckvakter som hindrar kompressorn att gå runt om den känner av att det är för lågt tryck, har den nu varit tom rekommenderas ett nytt torkfilter.

Vad gör ett torkfilter? Kostnad för ett nytt? Ursäkta min okunskap...


197 Inlägg
2 maj 2012
#28
CSpolisen, här finns en liten ritning samt kort beskrivning om hur AC fungerar, var ligger torkfiltret, osv.

http://tinyurl.com/bwtzzz8

Du kan gå in på ett vanligt bildelsbutik som autoexperten eller meca och kolla priset på torkfiltret till din bil med hjälp av regnummret.

Jag heter AutoCool. Can you .se why?

57 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
#29
AutoCool skrev:
CSpolisen, här finns en liten ritning samt kort beskrivning om hur AC fungerar, var ligger torkfiltret, osv.

http://tinyurl.com/bwtzzz8

Du kan gå in på ett vanligt bildelsbutik som autoexperten eller meca och kolla priset på torkfiltret till din bil med hjälp av regnummret.

Kanon! Tack så mycket.


214 Inlägg
3 maj 2012
#30
CSPOLISEN skrev:
Nobrando skrev:
Många gånger när du inte har någon gas kvar så är det tack vare packboxen i kompressorn som har läckt. Detta tack vare stillestånd då olja inte stänker upp och smörjer. Räcker med att fylla på och starta så tätar det sig för det mesta. Självfallet ska det läcksökas och kontrolleras.

Jag tar vid påfyllningar samt kontroll mellan 800-2000 beroende på fyllnadsmängden i bilen.

Okej bra att veta! Jasså det kan kosta såpass? 2000:- är det för bara gasen eller inklusive eventuell reparation?

Det är påfyllning samt felsökning. Reparation rekommenderar jag alltid en verkstad. Det är inget roligt att skruva isär kunders bilar. wink Samt att mängden gas kan variera, nyare bilar ligger runt 500-800g, äldre kan ligga upp mot över kilot.


57 Inlägg
4 maj 2012
Trådstartare
#31
Är det någon som kan tipsa ett bra ställe där jag kan kolla min AC i eller i närheten av Karlstad?



Sök