3188
Sök

AC, föralltid tätt eller "pyser" ut med tiden?

57 Inlägg
30 april 2012
Trådstartare
#1
Okej, som topic lyder... Har en Hyundai XG30 -00 vars kylning inte fungerar. Har sökt runt som en dåre på google och funnit blandade svar.

- Den ena säger att ett AC-system är ett slutet system som aldrig ska läcka, om så vore fallet så kostar reparationer multum!

- Den andra påstår att med tiden så "pyser" diverse gaser ut ur systemet och man bör fylla på inemellan för att hålla igång systemet så större skador inte sker. Denna påfyllning skulle då inte komma i närheten av kostnad för vad eventuella reparationer av AC:n skulle kosta.

Så vem ska man tro på? Jag vill på helst tro på det andra påståendet för att slippa lägga ut så mycket pengar. Värt att nämna är att AC:n i min bil aldrig har "fyllts på" under sina tolv år, är det dags att fylla på då (om man ska tro på påstående nr två)?

Let the discussion begin!


809 Inlägg
30 april 2012
#2
AC systemet är et slutet system. gasen kommer inte ut om det inte läcker någonstans smile


Webbutvecklare
2 369 Inlägg
30 april 2012
#3
Fast man brukar väl fylla på AC?

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

57 Inlägg
30 april 2012
Trådstartare
#4
744GLT skrev:
AC systemet är et slutet system. gasen kommer inte ut om det inte läcker någonstans smile

Okej, tack för så snabbt svar! Men en sån här läcka, kan det lagas billigt eller måste man byta ut en massa för tusentals riksdaler?


57 Inlägg
30 april 2012
Trådstartare
#5
rickylicious skrev:
Fast man brukar väl fylla på AC?

Jag har ingen aning. Har du någon erfarenhet utav detta får du mer än gärna dela med dig!smile


Webbutvecklare
2 369 Inlägg
30 april 2012
#6
CSPOLISEN skrev:
rickylicious skrev:
Fast man brukar väl fylla på AC?

Jag har ingen aning. Har du någon erfarenhet utav detta får du mer än gärna dela med dig!smile

Nej tyvärr inte smile Vet bara att det brukar prata om att fylla på AC:n hit och dit, så efter 12 år låter det ju inte konstigt om det behöver fyllas på i så fall smile Men det kanske är så att om det är ett slutet system så bör man fixa läcka i samband med påfyllning? Så jag låter någon annan svara på det smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

809 Inlägg
30 april 2012
#7
rickylicious skrev:
Fast man brukar väl fylla på AC?

ja när det läcker? eller möjligtvis byter ut gasen ifall man kör en bil med den äldre gasen i.


57 Inlägg
30 april 2012
Trådstartare
#8
rickylicious skrev:
CSPOLISEN skrev:
rickylicious skrev:
Fast man brukar väl fylla på AC?

Jag har ingen aning. Har du någon erfarenhet utav detta får du mer än gärna dela med dig!smile

Nej tyvärr inte smile Vet bara att det brukar prata om att fylla på AC:n hit och dit, så efter 12 år låter det ju inte konstigt om det behöver fyllas på i så fall smile Men det kanske är så att om det är ett slutet system så bör man fixa läcka i samband med påfyllning? Så jag låter någon annan svara på det smile

Ja, jag har också läst en massa om det. Det är just det med reparationer som jag varken har tid eller pengar till, i alla fall inga större sådana. Tack för ditt svar!smile


57 Inlägg
30 april 2012
Trådstartare
#9
744GLT skrev:
rickylicious skrev:
Fast man brukar väl fylla på AC?

ja när det läcker? eller möjligtvis byter ut gasen ifall man kör en bil med den äldre gasen i.

Men har du någon koll på om en system ska läcka? Har läst runt lite om att det tydligen inte får läcka på grund av de icke så naturvänliga gaser som är i. Vet du något om vad en sån här påfyllnad skulle gå på?


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
30 april 2012
#10
CSPOLISEN skrev:
744GLT skrev:
rickylicious skrev:
Fast man brukar väl fylla på AC?

ja när det läcker? eller möjligtvis byter ut gasen ifall man kör en bil med den äldre gasen i.

Men har du någon koll på om en system ska läcka? Har läst runt lite om att det tydligen inte får läcka på grund av de icke så naturvänliga gaser som är i. Vet du något om vad en sån här påfyllnad skulle gå på?

Det är inte "bara" att byta gas .. Man måste konvertera om en massa saker med vilket resulterar i slutänden att det inte är värt med att ha ac tongue


Försvinner det gas = läkage.
Så gå inte på niten när ni köper beg bilar att "gasen är slut " (!)

C H E V R O L E T <3

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 april 2012
#11
ac systemet är ett slutet system med både gas och olja i, läcker de får du varken kyla och/eller smörjning till delar acn.
en RIKTIG ac verkstad får inte bara fylla på gas utan måste göra läckageprov först.
så de är bara rent bullshit att man ska fylla på med jämna mellanrum.


är inte ens säkert de är gasen som är slut på din bil, de kan vara att kompressorns koppling behöver shimsas in dvs
kopplingen drar inte ihop sig tillräckligt för att driva. remhjulet bara snurrar och kompressorn står still = ingen kyla. byta ett par brickor så kompressorn börjar driva = kyler, kan vara de som är felet i ditt fall.


57 Inlägg
30 april 2012
Trådstartare
#12
Xuri skrev:
ac systemet är ett slutet system med både gas och olja i, läcker de får du varken kyla och/eller smörjning till delar acn.
en RIKTIG ac verkstad får inte bara fylla på gas utan måste göra läckageprov först.
så de är bara rent bullshit att man ska fylla på med jämna mellanrum.


är inte ens säkert de är gasen som är slut på din bil, de kan vara att kompressorns koppling behöver shimsas in dvs
kopplingen drar inte ihop sig tillräckligt för att driva. remhjulet bara snurrar och kompressorn står still = ingen kyla. byta ett par brickor så kompressorn börjar driva = kyler, kan vara de som är felet i ditt fall.

Jaha! Antar att det bara är att skicka in bilen på verkstaden då eller? Vet du hur mycket en "shmis" kostar ungefär?


One Man Clan
4 287 Inlägg
30 april 2012
#13
lämna in på felsökning av acn varför den inte går.

shimsningen går loss på 1-2000kr tippar jag på.


Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
30 april 2012
#14
Ett ac system kan läcka 40-50gr per år så med tiden stannar kompressorn.

Du kan ju alltid själv kolla alla synliga kopplingar och kondensorn med såpavatten och påfyllnadsventilen. Om det nu finns lite tryck i systemet.

Smoke Tires Not Drugs.

Handledare
1 481 Inlägg
30 april 2012
#15
Inget system är helt tätt. Med tiden så läcker gasen ut genom tätningar och i kompressorn. Jag har haft bilar som varit inne på läcksökning, men man har inte hittat något läckage utan fyllt på, och AC:n har fungerat flera år igen. Men, ett vanligt fel är att kondensorn går sönder. Den sitter illa till framför kylaren och blir hårt åtgången av salt och  vatten. Den brukar hålla 5-6 år. Det är också vanligt att rören till systemet går sönder. Lika där, aluminiumrör och saltvatten går inte så bra ihop.


A.Sörman
1 299 Inlägg
30 april 2012
#16
Lämnade in familjebilen saab 95.Den var helt tom kylde inget.Fyllde den halvfull å med spårmedel en månad senare så kollade jag om det fanns något spårmedel hittade inget den kyller kanon än smile


Gav 700kr
Senast redigerat av Drunk (30 april 2012)


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
30 april 2012
#17
lite roligt när många skriver att det är ett slutet system som inte ska läcka

men dom läcker och det är helt normalt
just pga det sitter i en bil så är förutsättningarna värdelösa för att ens kunna bygga ett system som är tätt
läcka kommer det göra hur man än gör

tanke på att temparaturerna i sverige skiljer  60grader mellan kallaste vintertiden och varmaste sommartider
så ändrar sig storleken på matrialen och det är omöjligt att få det tätt

nya bilar behöver mer gas efter 4-5år

självklart läcktestar man alltid vid påfyllning av gas
oavsätt vad lagen säger eller inte för man vill inte ha kunderna tillbaka missnöjda

Kör fort så hinner inget hända...

57 Inlägg
30 april 2012
Trådstartare
#18
Tack för alla svar! Detta har gett mig en klarare bild på situationen. Många utav er säger att det troligtvis behövs fyllas på. Nu till veckan kommer jag lämna in bilen för att få kontroll på vad som är problemet. Vart är det man lämnar in bilen? Är det en vanlig verkstad?


2 072 Inlägg
30 april 2012
#19
jag lämnade in mig bil till en ac firma.. gav 800:- för påfyllning samt spårmedel..
sen bytte han 1st rör som gav liten läcka ifrån sig.. den kostade 300:- och påfyllningen efter lagning är gratis

Sandzoo i da house

197 Inlägg
1 maj 2012
#20
Hej Cspolisen!

Jag är själv AC specialist och det sen ett tag. Det som sandzoo var det summan som du skulle betala hos en AC firma om de är ärligt och om problemet är bara vanligt läckage under åren. Spårmedel som han nämnde är ett UV färgämne som blandas i med köldmedium och olja i AC systemet. Om AC systemet läcker under drift, då visar medlet sitt spår genom att oljan är nu neongrön under ett UV lampa. Men då måste det finnas köldmedium kvar i systemet och AC kompressorn måste kunna pumpa oljan runt. Den funkar inte direkt om inte läckaget är STOR, i så fall kommer ingen verkstad att fylla på tills de har tagit hand om den.

Problemet med priser är att säsongen i Sverige är väldigt kort. Visst fungerar ACn som defroster även på vintertiden (om inte det är för kallt) men för övrigt är det ingen som bryr sig tills det börjar bli varmt ute.

Det är rena mirakel om bilens AC system håller sig i form under 10 år, du skrev att din bil är årsmodellen 2000.

Jag är ingen raketforskare eller advokat och tycker inte att jag borde ta lika mycket betalt heller. Priset kan variera, men det finns mindre firmor som inte har råd med fina glansiga reklam. Kolla blocket till exempel, skriv in AC service och leta under tjänster så hittar du säkert en AC specialist som inte har polerade marmor på verkstadsgolvet. Du kan också fråga om dom använder en elektroniskt läcksökare, den är många gånger mer effektivt än såpbubblor och är ett måste.

Jag heter AutoCool. Can you .se why?


Sök