3620
Sök

Rak 5a twinturbo i Volvo 740/s40

104 Inlägg
13 maj 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har möjlighet att få en näst intill helt ny ombyggd motor, det är en rak 5a med twinturbo som har använts 1 gång i ett stcc lopp. Jag har ingen aning hur många hk/nm den har. Men det kanske någon som är lite mer insatt i racing bilar osv har!

Min ide så eftersom jag i princip kan få den gratis var att trycka ner den i min Volvo s40 t4 -98 eller min Volvo 740 GL -88! Men det jag inte vet är vad som mer behöver göras än att fixa motor fästen som passar och förmodligen styva till ramen en del!

Då kommer min fråga:

Vad utöver att få motorn att passa behöver jag göra i respektive bil för att det ska hålla och få den att gå att köra? Jag är helt nollställd på detta så va gärna så nogrann du kan i din beskrivning!big_smile

Det jag gissar på att jag måste göra är att fixa motorfästen som passar, styva till ramen så den håller, byta fjädring (?), byta avgassystem (?). Som sagt så är jag rätt så nollad på sånthär! smile

Tack för den hjälp jag kan få och hoppas att någon kan hjälpa mig! ^^


//K

Bärs!
3 456 Inlägg
13 maj 2012
#3
Jag skulle tro att det blir "minst" jobb att montera det ihop med en M90 låda i 740'n..
Får du något styrsystem med till motorn?

Garaget.org peakade 2008.

52 Inlägg
13 maj 2012
#4
Vart e planen att göra detta kryckan smile sen som dom sa, ska den vägreggas? Får du med allt till motorn så att den går att starta? smile


5 089 Inlägg
13 maj 2012
#5
Rak femma med dubbelturbo som använts i stcc. vad har den suttit i för bil då?

\Lindgren

36 Inlägg
13 maj 2012
#6
Har du inte bra talang så skulle jag lämna bort jobbet... ;

104 Inlägg
13 maj 2012
Trådstartare
#7
Ja det är klart att man vill få den laglig så man får köra med den, om det är möjligt!

@Micke: nej har för mig han sa att jag inte skulle få något styrsystem..

@Jasse: Ja, antingen i mitt garage, eller där motorn finns just nu smile

@FLindgren: Frågade faktist inte va d hade suttit i för bil, allt jag vill veta är om det går att göra något med den i någon av mima bilar smile

@AndreasS: Man måste prova för att lära, sen har jag en som kan hjälpa mig med dom mer jobbiga bitarna om jag ber snällt! smile

2 230 Inlägg
13 maj 2012
#8
enklast är garanterat 740in och störst chans att få den laglig. men effekten är garanterat för hög för vad en 740 är typad för och därmed inte kommer att kunna få laglig. sen så vitt jag vet så kan man bara regga bilen med original motorer som är original, dvs ej racing motorer.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Bärs!
3 456 Inlägg
13 maj 2012
#9
Okok, då kommer du behöva ett, Typ Vems, Autronic etc..
Jag är inte spec insatt i S40's, så jag vet inte exakt vad du behöver göra där för att få det att passa, men 740 T5or finns det ju en del, så det är väl bara att fråga någon som byggt en sån om vad han/hon använt för prylar..

Garaget.org peakade 2008.

104 Inlägg
13 maj 2012
Trådstartare
#10
Ok, så det finns ingen chans att få någon av mina bilar laglig med denna motor? Finns det isåfall någon bil man kan få laglig med den motor?

52 Inlägg
13 maj 2012
#11
Hur mkt får du motorn för då?smile


104 Inlägg
13 maj 2012
Trådstartare
#12
jass3s skrev:
Hur mkt får du motorn för då?smile

Vet inte riktigt än, ska kolla på den imrn ska fråga då smile

7 275 Inlägg
13 maj 2012
#13
Det lär väl vara ett lite ovanligare slags turbosystem om man kör dubbla agg på en 5a?
Dvs väldigt krångligt att få det att fungera bra om man inte är ganska insatt i just olika twinturbo system.


Jävel
2 018 Inlägg
13 maj 2012
#14
740in blir nog lättast,  men blir en satans massa jobb ändå.

Jag har kortat tråg,oljepickup och vattenrör som du kommer behöva om du ska stoppa den i 740in iaf smile
Bor typ 1 mil ifrån dig också.
Motorfästen har jag med! smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

Vw trimmare
2 995 Inlägg
13 maj 2012
#15
KryckanB skrev:
Hej!

Jag har möjlighet att få en näst intill helt ny ombyggd motor, det är en rak 5a med twinturbo som har använts 1 gång i ett stcc lopp. Jag har ingen aning hur många hk/nm den har. Men det kanske någon som är lite mer insatt i racing bilar osv har!

i ett stcc lopp?  roll

Antingen ar den:

Gammal,biogasdriven eller en diesel..


243 Inlägg
18 maj 2012
#16
litet tips: STRFO-boken eller vad den heter är jäkligt bra om man ska bygga om bilen och få den laglig på väg.
står precis allt om hur man ska bygga om chassit etc och få de godkänt vid reg-bes. smile
Har själv den boken och tycker den är bra och lärorik.

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089


Sök