2604
Sök

Volvo 740 -90 väldigt svårstartad

27 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
#1
Hej har som sagt en 740 limo -90 som jag har bytt motor i från en b230FD som kommer från en 240 93a från början till en B230FB som kommer från en 945a 92. Efter motorbytet så fick jag problem med att bilen är väldigt svårstartad, tar typ 15 min innan den startar om man har tur. Nu startar den inte alls hmm.

När jag vrider runt nyckeln så går den runt på starten men när jag släpper nyckeln så boffar den bara till.
Har bensin i tanken.

Den kan inte förbränna all soppa samtidigt som den är väldigt svårstartad ! Försökte typ i 15 min sist men det gick inte. Den baksmäller och har sig, kommer gnistor ur ljudämparn vid gaspådrag och ryker svart. Har bytt fördelare, rotor, tomgångsmotor, lmm och tändmodul. Men är fortfarande samma fel.

Den tål inte snabba gaspådrag heller, då går tomgången ner.

Får felkoder:
2-2-3 Signal från tomgångsluftsventil frånvarande eller felaktig. Symptom:Motorn startar inte eller är mycket svårstartad, för låg tomgång.
3-1-1 Ingen signal från hastighetsmätaren. Symptom: Ojämn tomgång.

Nån som har nåt tips?


3 Inlägg
30 maj 2012
#2
Om du har möjlighet så kolla motor temp givaren som sitter under insugningsröret styr chokningen. Motståndet skall vara mellan 2200-2800 ohm vid +20 grader. Det skall minska om man värmer och öka om man kyler då givaren är riktig. Om givaren är trasig kan choken ligga på oavsett om motorn är kall eller varm.
Jag hade en -92a med Regina insprutningssystem som chokade hela tiden. Där var felet i styrenheten som sitter på pasagerarsidan bredvid handskfacket. Jag lyckades få låna en box från en fungerande bil och kunde på så sätt hitta felet.
Min varnade också för tomgångsluftventilen men den orsakade inte felet. Den sätts dessutom mer eller mindre ur spel så fort man ger gas. Jag nollställde och felkoden kom aldrig mer tillbaka.
Jag hittade en notering om att man skall justera kablaget till styrenheten om man byter den på en bil tillverkad före Juni-92. Volvo:s Servicemeddelande 710, avd2, grupp28 skall användas.
Hoppas mina tips kan vara till hjälp.

27 Inlägg
30 maj 2012
Trådstartare
#3
Oki tack för svaret. Min varnar för tomgångsventil även om jag nollställer.

Det märkliga är att felkoden med hastighetsmätaren kom ca 1 vecka efter första provstarten med nya motorn :S.

Fick reda på detta av en : stift 2 på tomgångsventil går till 33 på bränsle box, å stift 1 ska hänga ihop me grön kabel till spridare iaf...
kolla de, å prova bytt tomgångsventil oxå då.

Hjälper inte det får det bli att byta box


Forummoderator
10 576 Inlägg
31 maj 2012
#4
Detta är inte avancerad motorteknik, prova under lämplig forumsdel

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök