2842
Sök

Oljud avgassyste eller inte?

24 Inlägg
30 maj 2012
Trådstartare
Har en skoda octavia 1.6 kombi -99

har haft nu ett tag att det kommer ett dovt ljud i kupen. låter som man kör men sport avgassystem.

Har nu dock bytat ut mellan dämparen och bakre dämpare mot beg. variant
vet inte hur bra skick det var men det känns inte som det har hjälpt

När bilen står stilla låter det inget inte änns när man gasar på. När man börjar rulla och belastar motorn mer så låter det mer. man kan till och med känna vibrationen i golvet. Bilen går som det ska inget känns konstigt mer än själv ljudet

Har tittat på katalysatorn ifall den hade hål men hittade inget.. men ändå..

En fråga till den kunniga.. OM jag testade köra upp bilen till 70km/h tryckte in kopplingen för att motorn ska gå ner i tomgång. Då ska avgassystem inte låta.. Om jag nu tänker rätt
Men det gör det.

så vad mer kan saker göra att det låter så dovt i bilen när man kommer upp i hastighet så det känns på golvet.
Däck är det inte för har samma däck som för ett år sen och då hade jag inte missljudet.

Nu e jag förvirrade vet inte vad det kan vara Hilfe hilfe.. Bilen e gammal men mycket e bytt inkl renoverad växel låda.. men skulle det vara växellådan så skulle det sluta om man trycker ner kopplingen

JFfoto
31 maj 2012
Tror inte det har med avgassystemet att göra, låter mer som att det kanske är bromsar som ligger på, kom ett dovt tjutande ljud från min när dom låg på, eller så kanske det är något hjullager?

24 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
ska kolla upp det .. det låter som det kommer mitt under bilen samt vänsterbak.. så ska kolla upp vänster bak trumman .. se hur det ser ut..
har inget tjutatande ljud i alla fall. möjligtvis hjullager bak.. fram e redan bytt för 3 år sen.. (båda)

det ända jag vet att det är fartbaserat ljud och inte motorn.
det kan väl inte vara växellådan som orsakar sådant ljud..?? hittar ingen olja eller liknade under bilen under dessa år.

alla tips och knep är välkomna

Sök