3356
Sök

Bmw e34 518i -90 startar inte efter topplockspackningsbytee?

97 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
#1
Har en bmw e34 518i -90 som gick fint innan jag bytte topplockspackningen,
men idag när jag montera allt tillbaka så ville den inte gå igång, låter som att den inte får kompression när man vrider på nyckeln fast den verkar få kompression. hmm
kan det vara att kamaxeln har flyttat på sig under bytet och det är såhär?

Kan ventilerna få stryk om kamaxeln var fel inställd och man har försökt att vrida på nyckeln??

tacksam för alla svar!! smile
Senast redigerat av BmwMusse (5 juni 2012)

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
5 juni 2012
#2
Mycket möjlig... kolla alla markeringar igen!


97 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
#3
Kan ventilerna få stryk om kamaxeln var fel inställd ??

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
5 juni 2012
#4
Den kan dom men om det handlar om 1-2 kugg så är risken minimal.


97 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
#5
försökte att starta/vrida på nyckeln men inget oljud eller nått hördes. kan de endå vara evenetuellt ventilerna?

747 Inlägg
5 juni 2012
#6
Kolla så du har alla kontakter inkopplade som du ev. har demonterad.
Kontrollera inställningen för vev/kam.

Efter du kontrollerat detta och allt är i ordningen och den ändå inte startar så kolla komp samt leakdown test.

/ Toni Larsson

97 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
#7
Vad är leakdown test för nå? den har komp testade ur tändstiften,

747 Inlägg
5 juni 2012
#8
Kontrollerar hur mkt luft som passerar ventiler / kolvringar när kolven står i ÖD.
Har du kollat inställningen för kamremen än?

/ Toni Larsson

97 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
#9
är inte så kunnig, vilket märke ska man kolla på bmw den uppe och där nere vid vevaxel markering.
när man vrider ett varv så visar det rätt på vevaxel och kamrem markering vrider man igen ett varv så visar de kamremens markering på motsatt sida och vevaxelns markering visar rätt. ska det vara så ?

747 Inlägg
5 juni 2012
#10
Stämmer bra att kamaxeln bara vridit sig 180grader om du snurrat ett varv på veven.
Kan inte uttala mig om hur markeringarna är på BMW maskiner men borde vara hyfsat tydliga på en e34.

Varför bytte du packning i första taget? Drog du toppen med rätt moment, kollade du om den var rak när du hade den nere? Hade du nere något annat i samma veva?

/ Toni Larsson

97 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
#11
den var dålig packningen, så därför byttes den. den var rak osv.

fattar inte vad du mena med kamaxeln och 180 grader ?

asså jag lägger i 4:ans växel och gör ett varv på däcket  och kamaxeln och vexaxelns markeringar är rätt men om jag vrider ett till varv så visar vevaxelns markering rätt men inte kamaxeln den visar mot motsatta hållet istället?

747 Inlägg
5 juni 2012
#12
2varv på vevaxeln = 1varv på kamaxeln

/ Toni Larsson

97 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
#13
det blir ju 2 varv både uppe och nere ?

97 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
#14
kan ventilerna ha tagit stryk tror du?

242 Inlägg
7 juni 2012
#15
när du har snurrat vevaxeln 1 varv så har kamaxeln snurrat ½.
Kamaxeln har dubbelt så många kugg som vevaxeln


97 Inlägg
7 juni 2012
Trådstartare
#16
Det är fixat nu! bytte toppen på den istället! så nu funkar den fint smile


Sök