Volvo S80 T6 -99 drar ur batteriet

robinoppman
18 juni 2012 · 12 Inlägg

Tja. Jag har en Volvo S80 T6 -99 som drar ut batteriet på några timmar om jag inte tar bort batteriepolen när jag parkerar. Har testat att rycka ut ALLA säkringar som finns men den drar fortfarande ur. Har mätt upp med multimeter och den ligger och drar mellan 5-10A vilket är rätt mycket. Har ett spritt nytt Tudorbatterie modell dyrare i den och det drar den ut på några timmar som sagt. Nån som har en aning om vart jag ska börja felsöka ? Har som sagt ryckt ur alla säkringar och mätt men det drar fortfarande, kan det vara elfel i startmotorn/generatorn eller vad finns det mer för komponenter som inte är avsäkrade ?! Tacksam för tipps!

Kör snyggt där ute /Robin

Volvo S80 T6 "Barbie Edition" (1999)
Drönirettab
18 juni 2012 · 21 761 Inlägg

Prova att koppla loss laddkabeln (B+) från generatorn, även den tunna kabeln (D+). Om några dioder har pajjat i generatorn så kan det dra 3-4 A per diod. smile

robinoppman
19 juni 2012 · 12 Inlägg

Tack för tippset, ska testa det imårrn när man äntligen fått tillbaka sitt körkort. Äre nått som går att byta eller lär man byta hela generatorn isånnafall ? Var ju inte billiga direkt hmm annars får det bli nån fullagning med relän eller nått tongue

Volvo S80 T6 "Barbie Edition" (1999)
Drönirettab
19 juni 2012 · 21 761 Inlägg

Det går antagligen att byta dioderna, men sånt har jag aldrig gjort själv och vet inte ifall det är bökigt. Bäst är väl att lämna till en bilelektrisk verkstad så får de avgöra om det är värt att fixa. smile

Om du testar att ta loss ena batterikabeln och sätta tillbaka igen, klickar det någonstans då?

robinoppman
19 juni 2012 · 12 Inlägg

När jag provat utan alla säkringar så tror jag inte den klickar, dock svårt att höva vad som sker under huven då batteriet sitter i bak. Men har jag säkrningarna i så blire nått klick ialllafall. Men efter att belysningen inne i bilen och i dörrarna slocknat så är det ingen märkbar skillnad på hur "mycket" den drar ur med eller utan säkringarna så felet måste ju vara på nån osäkrad del och det är väl i stort sett bara startmotor och generator vad jag vet. Generatorn laddar dock som den ska när bilen går. Felet kom för övrigt helt plötsligt över en natt.

Volvo S80 T6 "Barbie Edition" (1999)
Drönirettab
19 juni 2012 · 21 761 Inlägg

Visst ja, batteriet sitter väl på vänster sida längst bak i skuffen tror jag. Är så på en S80 som en granne har åtminstone.

Ja, generator och startmotor brukar väl vara i princip de enda sakerna som inte går via säkringar. En generator kan ladda relativt bra trots att en diod har pajjat vad jag har fått reda på av generatorkunniga, man jag har inte haft ett sånt fel själv. smile

Försök kika hur det ser ut omkring generatorn så att ingen kabel har trasigt hölje eller att några metalltrådar sticker ut från en kabelsko och kortsluter.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang