3357
Sök

Bi-xenon h4 dör när man slår på helljuset?

57 Inlägg
26 juni 2012
Trådstartare
Hej, kopplade in bi-xenon h4 i min 940 idag men när jag slår på helljuset slutar själva xenonet lysa helt och hållet..... men om jag tar bort xenonet och sätter i en vanlig halogen lampa funkar det som vanligt?
Har kollat säkringar och kollat jordarna och plusen....
Vad kan felet vara? tacksam för svar MVH Lukas

2 037 Inlägg
26 juni 2012
Orsaken är troligtvis för att du tar strömmen till ballasten från halvljuset. Och halvljuset i en H4 släcks när du lägger på helljuset. Så när du lägger på helljuset så får ballasten ingen ström och xenonlampan slocknar.

Så du måste fixa så ballasten också får ström när helljuset är på. Bästa sättet att fixa det är att ta signalen från helljuset via en diod (som bara leder ström åt ena hållet), till styrströmmen på halvljusets relä.

2 982 Inlägg
26 juni 2012
byt plats på stiften så ordnar det sig. minus och jord ska skiftas då du har fas-skiftning vid tändning av helljus

57 Inlägg
27 juni 2012
Trådstartare
tack så mycket för tipsen! ska prova detta imorgon! MVH

57 Inlägg
27 juni 2012
Trådstartare
Rock-Star skrev:
byt plats på stiften så ordnar det sig. minus och jord ska skiftas då du har fas-skiftning vid tändning av helljus

Hej, provade att byta på stiften idag och det gick att slå på helljuset också! dock slås inte helljuset på i "huvudlampan"?

57 Inlägg
27 juni 2012
Trådstartare
MammDiin skrev:
Orsaken är troligtvis för att du tar strömmen till ballasten från halvljuset. Och halvljuset i en H4 släcks när du lägger på helljuset. Så när du lägger på helljuset så får ballasten ingen ström och xenonlampan slocknar.

Så du måste fixa så ballasten också får ström när helljuset är på. Bästa sättet att fixa det är att ta signalen från helljuset via en diod (som bara leder ström åt ena hållet), till styrströmmen på halvljusets relä.

Okej, tack så mycket får prova de! smile

Sök