2553
Sök

Byta motor i gammal bil

4 Inlägg
26 juni 2012
Trådstartare
#1
Funderar på att slänga in en båtmotor i en bil med årsomdell äldre än 1975. Läste att det inte fanns några avgaskrav fram till 1975. Min undran är om det är tillåtet att göra ? Typbesiktning etc ?

MVH
Anders

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
26 juni 2012
#2
bara att göra som du vill smile finns inga krav före -75


3 354 Inlägg
27 juni 2012
#3
Alex-s skrev:
bara att göra som du vill smile finns inga krav före -75

förutom effektgränser

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

18 Inlägg
27 juni 2012
#4
Och krav på helt sluten vevhusventilation fr.o.m. 1969 års modell.

Lagen om selektiv gravitation: Ett tappat verktyg faller där det gör största skadan.

German Engineering
9 083 Inlägg
27 juni 2012
#5
Tänk på att det får inte överstiga mer än 15kW/100kg tjänstevikt.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

3 354 Inlägg
27 juni 2012
#6
CarpeDiem skrev:
Tänk på att det får inte överstiga mer än 15kW/100kg tjänstevikt.

fast står det en angiven max effekt för modellen så går man efter den vid en enkel registreringsbes'. såvidare man inte gör om till ombyggt/amatörbyggt
Senast redigerat av Seth (27 juni 2012)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

German Engineering
9 083 Inlägg
27 juni 2012
#7
Seth skrev:
CarpeDiem skrev:
Tänk på att det får inte överstiga mer än 15kW/100kg tjänstevikt.

fast står det en angiven max effekt för modellen så går man efter den vid en enkel registreringsbes'. såvidare man inte gör om till ombyggt/amatörbyggt

Från SFROs bygghandbok smile

"EFFEKT & VRIDMOMENT

Effekt och vridmoment är det område som är enklast att förklara, eftersom samma regler gäller oavsett årsmodell på bilen. Däremot gäller olika krav beroende på om bilen kan registreras som ombyggt fordon, eller inte. I det senare fallet talar man om "ändrat fordon", där man till exempel byter motor utan andra modifieringar.

ÄNDRAT FORDON

Här gäller i första hand att man får hoppas på att biltillverkaren skrivit ut generella intyg om vilken effekt och vilket vridmoment som bilen maximalt får ha. Uppgifter om dessa siffror har Besiktningsorganet. Har tillverkaren inte skrivit några intyg är man formellt sett ganska begränsad även om Besiktningsorganet generellt godkänner en ökning av effekten med 20% och vridmomentet med 10% (räknat från bilens ursprungsmotor - inte den starkaste som fanns i modellen)

OMBYGGT FORDON

För ombyggt fordon kan man säga att det finns 3 olika sätt att bestämma vilken maximal effekt (respektive vridmoment) bilen får ha.

1. effektökning med 20% och vridmomentsökning med 10% jämfört med original
2. större ökning med 20% respektive 10% om tillverkaren har skrivit ett intyg för detta
3. större ökning än 20% respektive 10% om SFRO godkänner detta - dock är effekten maximerad till 15kW/100 kg tjänstevikt"

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

4 Inlägg
27 juni 2012
Trådstartare
#8
OK det här verkar lovande smile

Tänkte slänga in en 2-takts båtmotor alternativt skotermotor. Måste bilen vara 69 eller äldre ?

"Och krav på helt sluten vevhusventilation fr.o.m. 1969 års modell."

Annars är det väll bara slänga in en motor med motsvarande effekt som bilens ursprungsmotor ? vill man ha mer mos går det att porta och/eller borra motorn wink

/Anders

1 758 Inlägg
27 juni 2012
#9
Finns avgaskrav även på gamla bilar.
Tror det ska finnas på bland annat SFRO.com.
1975 och tidigare får motorn t.ex. inte släppa ut mer än 4,5 % CO på tomgång.

Handledare
1 481 Inlägg
27 juni 2012
#10
schnauz skrev:
Finns avgaskrav även på gamla bilar.
Tror det ska finnas på bland annat SFRO.com.
1975 och tidigare får motorn t.ex. inte släppa ut mer än 4,5 % CO på tomgång.

Fast kommer du med en 2-taktare så kollar dom inte CO-halt. Det fungerar inte med olja i avgaserna.



Sök