2571
Sök

Volvo 850 t5 tickar när den är kall

52 Inlägg
27 juni 2012
Trådstartare
Hejsan! nu är de så här att motorn tickar när den är kall, den tickar i ungefär 10 sec sen försvinner det och sen börjar den ticka igen om och om igen tills den blir kommit upp i lite temp så slutar det helt. Nu undrar vad detta beror på? är det skadligt för motorn eller är det bara att ta de lugnt tills motorn är tillräckligt varm?

Tacksam för svar!

736 Inlägg
27 juni 2012
Det låter som att det är någon/några hydraulisk tryckare till ventilerna som inte hänger med. Med tiden (och om man slarvar med oljebytena) bygger smutts upp i tryckarna och gör att de inte kan justera sig rätt, varpå de tickar som att man har dåligt ventilspel.

Det sliter ju lite mer på kamaxel och ventiler, men det är inget som akut måste åtgärdas. Det man måste göra då är att byta tryckarna, vilket är dyrt på verkstad. Finns även medel man kan tillsätta oljan som ska få tyst på dem, men inget jag provat så säger inget om hur det funkar.

/Johan

8 250 Inlägg
27 juni 2012
Antagligen lyftarna, bara att antingen ignorera eller lägga ut några tusen på att byta dem och bli av med ljudet. Att hälla i nån tillsats för att få tyst på lyftarna är totalt bortkastaade pengar eftersom man då "biotar" symptomen utan att göra något åt felet.

35 Inlägg
27 juni 2012
Har samma problem med min volvo 850 t5a, även fast jag iaf alltid vart noga med oljebyten osv. Sen hur noga dom vart innan som haft bilen är ju väldigt svårt att veta. men försvinner så fort motorn blir lite varm för min del smile

Skulle nog bara köra på som vanligt. tills det inte går till någon överdriven överdrift och börjar låta riktigt dåligt osv.

Sök