DP_RACING skrev:
har en lite fråga, hur är det om man INTE kör yrkesmässig trafik då? tex. kör en tom lastbil till verkstan eller liknande? behövs yrkeskomp då? om man är under 21 och har C-behörighet...
Hej! Om du INTE kör yrkesmässig trafik, så behöver du INTE ha yrkeskompetensbevis.
Tex många större bolag som kör egna varor behöver således inte ha detta bevis.
De som har epelepsi/diabetes m.m har svårare att bli godkända av länsstyrelsen men kan således jobba inom många andra företag där skillnaden bara är att man transporterar eget gods.
Tex mat från en matgrossist, till sina kunder.
Det rätt lustigt, då man är på samma vägar. Men så är lagen skriven idag.
Rock_n_Roll skrev:
nu tycker jag att ni har surat bort den riktiga frågan, hur blir det om man blir stoppad utan komp när man är under 21? nu pratar jag lastbil.
Fick du inte svaret av personen som kollade upp detta med tunggruppen? Brott mot Kör och vilotider.
Rock skrev:
Hej Hej!
jag har kört yrkesmässigtrafik sedan jag va 19 och nu är jag 22 blivigt stoppad flertal gånger men aldrig att dom kollat om jag har något speciellt tillstånd. har för mig att det skulle vara 1500:- i böter och att man inte får köra fordonet ifrån platsen. polisen har noll koll bara tuta och köra
Enligt Polisen själva (den tunggruppen jag frågade när jag blev stoppad samt Vägverkets utbildare inom kompetensbevis ) så ska inte ordningspolis eller trafikpolis stoppa fordon för kontroll av färdskrivare, yrkeskompetensbevis, flygande besiktning m.m.
Då ska de själva ha rätt körkortsbehörighet SAMT gå Polisens egna utbildning inom tunggruppen.
Så nej, polisen har inte noll koll, de anser att rätt man med rätt kunskap ska göra rätt kontroll vilket låter extremt vettigt.
---
Sen fick jag lära mig att de behörigheter och regler som man tog vid uppkörning angående yrkeskompetensbeviset gäller även när den nya lagen träder i kraft.
Att en körkortsbehörighet aldrig kan tas tillbaka retroaktivt (såvida du inte begår brott)
T ex de som tog körkort innan 1996 får ju framföra personbil klass 2 (ex buss ombyggd till husbil) som väger över. Men inte de som tog 1997. Det är en sådan regel med dispans.
Många på vår trafikskola skyndade sig att ta körkortet fort som fan innan 2008-08 pga av detta.
Det vore intressant med någon som har mer information om denna nya lag, men det kanske passar bättre i en annan tråd?