3109
Sök

Straff/böter på att köra utan yrkeskompetensbevis?

8 885 Inlägg
7 februari 2008
_sara skrev:
Lagen om yrkeskompetensbevis gäller. Annars skulle vi inte gå och betala för att skriva skiten redan idag:)
Däremot ska dom ändra reglerna för detta och det kommer bli svårare att ta då man ska gå en utbildning för att få det som sedan måste fönyas osv.
Nu kommer säkert kommentarer som: men varför ville inte polisen kolla det då om man nu måste ha beviset. Men som sagt - okuskapen är stor.

Om du läser lite så ser du att lagen börjar gälla från den 10 september 2009 för C och CE
Och den infördes 2008-01-01, får ni inte bättre information på utbildningen?
Senast redigerat av Hamilton (7 februari 2008)

Fotograf på tierpidag.se

Yrkesförare
1 073 Inlägg
7 februari 2008
http://www.vv.se/templates/page3____8396.aspx

Detta är vad som gäller. Blanda inte ihop det som ska komma att gälla och det som gäller idag!!

Är du under 21 och ska köra tung lastbil över 7,5 ton krävs yrkeskompetensbevis ELLER styrkt yrkeserfarenhet! Detta gäller IDAG oavsett om dom kontrollerar det eller inte.
Jag har själv yrkeskompetensbevis även om jag inte längre behöver det.

Det som ska komma att gälla kommer att innefatta ALLA oavsett ålder.
Detta börjar gälla senare i år för bussförare och nästa år för oss lastbilsförare.

Som sagt: Blanda inte ihop vad som gäller nu och vad som kommer att gälla sen!!!

7 Inlägg
7 februari 2008
Den NYA lagen börjar gälla från den 10 september men det finns lagar som gäller redan idag och det är dem jag omfattas av och undrar om.

Yrkesförare
1 073 Inlägg
7 februari 2008
_sara skrev:
Den NYA lagen börjar gälla från den 10 september men det finns lagar som gäller redan idag och det är dem jag omfattas av och undrar om.

Helt rätt. Läs mitt föregående inlägg!

7 Inlägg
7 februari 2008
Tega skrev:
_sara skrev:

Helt rätt. Läs mitt föregående inlägg!

Ok bra med lite klarhet i det hela smile
Skriver upp imorgon så förhoppningsvis kan jag sluta oroa mig sen.

4 Inlägg
7 mars 2008
Hej Hej!
jag har kört yrkesmässigtrafik sedan jag va 19 och nu är jag 22 blivigt stoppad flertal gånger men aldrig att dom kollat om jag har något speciellt tillstånd. har för mig att det skulle vara 1500:- i böter och att man inte får köra fordonet ifrån platsen. polisen har noll koll bara tuta och köra

-=Diesel=- Mer rök för pengarna

Glidare...
64 Inlägg
8 mars 2008
för att framföra ett tungt fordon I YRKESMÄSSIG trafik av en förare under 21 år krävs yrkeskompetensbevis, påföljd kan bli att åkarens godstillstånd kan hänga löst...

Peugeot Sport Club
"Speed dosn´t kill, It´s the sudden loss of it that does"
Peugeot 406 SS
Mitsubishi Lancer Evolution IX GT Wagon

TEAM BREEHÄNGERS
153 Inlägg
3 mars 2009
har en lite fråga, hur är det om man INTE kör yrkesmässig trafik då? tex. kör en tom lastbil till verkstan eller liknande? behövs yrkeskomp då? om man är under 21 och har C-behörighet...

projekt 740 drifting - 2009
CLUB402.SE

2 Inlägg
23 mars 2009
nu tycker jag att ni har surat bort den riktiga frågan, hur blir det om man blir stoppad utan komp när man är under 21? nu pratar jag lastbil.smile
Senast redigerat av Rock_n_Roll (23 mars 2009)

4 005 Inlägg
23 mars 2009
DP_RACING skrev:
har en lite fråga, hur är det om man INTE kör yrkesmässig trafik då? tex. kör en tom lastbil till verkstan eller liknande? behövs yrkeskomp då? om man är under 21 och har C-behörighet...

Hej! Om du INTE kör yrkesmässig trafik, så behöver du INTE ha yrkeskompetensbevis.

Tex många större bolag som kör egna varor behöver således inte ha detta bevis.
De som har epelepsi/diabetes m.m har svårare att bli godkända av länsstyrelsen men kan således jobba inom många andra företag där skillnaden bara är att man transporterar eget gods.
Tex mat från en matgrossist, till sina kunder.
Det rätt lustigt, då man är på samma vägar. Men så är lagen skriven idag.

Rock_n_Roll skrev:
nu tycker jag att ni har surat bort den riktiga frågan, hur blir det om man blir stoppad utan komp när man är under 21? nu pratar jag lastbil.smile

Fick du inte svaret av personen som kollade upp detta med tunggruppen? Brott mot Kör och vilotider.

Rock skrev:
Hej Hej!
jag har kört yrkesmässigtrafik sedan jag va 19 och nu är jag 22 blivigt stoppad flertal gånger men aldrig att dom kollat om jag har något speciellt tillstånd. har för mig att det skulle vara 1500:- i böter och att man inte får köra fordonet ifrån platsen. polisen har noll koll bara tuta och köra

Enligt Polisen själva (den tunggruppen jag frågade när jag blev stoppad samt Vägverkets utbildare inom kompetensbevis ) så ska inte ordningspolis eller trafikpolis stoppa fordon för kontroll av färdskrivare, yrkeskompetensbevis, flygande besiktning m.m.
Då ska de själva ha rätt körkortsbehörighet SAMT gå Polisens egna utbildning inom tunggruppen.

Så nej, polisen har inte noll koll, de anser att rätt man med rätt kunskap ska göra rätt kontroll vilket låter extremt vettigt.

---

Sen fick jag lära mig att de behörigheter och regler som man tog vid uppkörning angående yrkeskompetensbeviset gäller även när den nya lagen träder i kraft.
Att en körkortsbehörighet aldrig kan tas tillbaka retroaktivt (såvida du inte begår brott)
T ex de som tog körkort innan 1996 får ju framföra personbil klass 2 (ex buss ombyggd till husbil) som väger över. Men inte de som tog 1997. Det är en sådan regel med dispans.
Många på vår trafikskola skyndade sig att ta körkortet fort som fan innan 2008-08 pga av detta.

Det vore intressant med någon som har mer information om denna nya lag, men det kanske passar bättre i en annan tråd?

1 948 Inlägg
23 mars 2009
Reglerna som införs i sept. -09 gäller bara för dom som tar sitt körkort när reglerna väl börjat gälla. Dom som redan har sitt CE kort men inte y-komp har på sig till 2014-2016 något sånt att ta det, en så kallad "övergångsperiod".

Och körkortet kan dom inte ta tillbaka som du säger. Men som sagt är du under 21 idag är det helt okej att vara ute att nöjjesköra CE utan y-komp men gör du det yrkesmässigt är det olagligt, så kommer det även vara fortsättningsvis men som sagt du kommer att behöva y-komp då.

Personligen tycker jag detta är en bra lag/system som införs kanske man slipper dom värsta rötäggen i branchen.

2 Inlägg
24 mars 2009
nu är de karnke jag som är lite dum men vad har y-kompen med kör och vilotids reglerna att göra? tongue

Najs
24 mars 2009
känns som det är väldigt många som tror sej veta allt på denna tråden.. jag rekomenderar o ta reda på väg verket eller helt enkelt gå ner till farbror blå å fråga vad de e som gäller så man inte står där me skägget i brevlådan. jag kör lastbil o har yrkeskompetens o allt de där andra me adr osv. jag har aldrig hört nån polis frågat efter yrkeskompetens beviset. vet inte ens om dom vet vad det är för något. men vem vet en vaker dag kanske dom oxå vaknar o då måste vi yrkeschaffisar vakna före o veta vad som gäller. så fråga några kunniga på Vägverket eller på polisen. inte en massa "förståsejpåare" här på garaget som kanske inte ens vet hur de e o sitta i en lastbil. (nu kommer många bli arga men de skiter jag i) ;-)

4 005 Inlägg
24 mars 2009
Najs skrev:
känns som det är väldigt många som tror sej veta allt på denna tråden.. jag rekomenderar o ta reda på väg verket eller helt enkelt gå ner till farbror blå å fråga vad de e som gäller så man inte står där me skägget i brevlådan. jag kör lastbil o har yrkeskompetens o allt de där andra me adr osv. jag har aldrig hört nån polis frågat efter yrkeskompetens beviset. vet inte ens om dom vet vad det är för något. men vem vet en vaker dag kanske dom oxå vaknar o då måste vi yrkeschaffisar vakna före o veta vad som gäller. så fråga några kunniga på Vägverket eller på polisen. inte en massa "förståsejpåare" här på garaget som kanske inte ens vet hur de e o sitta i en lastbil. (nu kommer många bli arga men de skiter jag i) ;-)

För att själv uttrycka dig att ha fullständig kunskap om detta område så är det intressant att du inte vet att polisen har speciella avdelningar som tar hand om denna expertis, kallad "tung gruppen" i folkslang.

Flera i denna tråd har uttryckt sig helt korrekt enligt de lagar som gällde då, men tyvärr har reglerna ändrats ett par gånger.

Fixare
321 Inlägg
4 november 2009
Ekeen skrev:
Du får köra utan yrkeskomp på en radie inom 5 mil utifrån det ställe lastbilen står parkerad dvs på företaget tex.

FEL! Detta gäller enbart buss. Den regeln har aldrig funnits när det gäller lastbil.
Källa: TYA útbildning och utveckling.

Lone Star Garage

4 005 Inlägg
4 november 2009
gravityone skrev:
Ekeen skrev:
Du får köra utan yrkeskomp på en radie inom 5 mil utifrån det ställe lastbilen står parkerad dvs på företaget tex.

FEL! Detta gäller enbart buss. Den regeln har aldrig funnits när det gäller lastbil.
Källa: TYA útbildning och utveckling.

Instämmer: Källa TRANSPORTSTYRELSEN

Dumt att skriva ett svar på ngt man inte har 100% koll på

25 Inlägg
6 juli 2011
"Vad händer om jag vid en kontroll inte kan uppvisa ett yrkeskompetensbevis?

Den som inte medför sitt bevis under transporten kan få böter. Har du gjort en anmälan före färden om att beviset förstörts eller kommit bort ska du inte dömas till straff. Den som utför gods- eller persontransporter utan att vara berättigad till det döms till böter"

http://www.yrkestrafiken.se/Fragor-och- … kompetens/

1 Inlägg
8 juli 2012
Tjabba, jag pluggar precis på Yrkeskompetensen. Det jag vet till 110% är att man får böter ifall du kör utan Yrkeskompetensbevis, men försöker också ta reda på om det kan vara så att man kan förlora behörigheterna(körkortet/en). hoppas det var till någon nytta iallafall och om du skulle få reda på något annat så kan du gärna höra av dig till mig med! smile

1 160 Inlägg
8 juli 2012
f o m 2016 skall vi som är över 21 och har ce gått en utbildn på 40 timmar.på vårt åkeri går en gång om året.
straff vet att åkaren blir av med tillståndet. obs detta gäller först 2016

Sök