Straff/böter på att köra utan yrkeskompetensbevis?

hampa87 *BECE**
15 mars 2007 · 334 Inlägg

Undrar om de e någon som vet vad man får för straff eller böter om man kör yrkesmässig trafik, är under 21 och kör utan yrkeskompetensbevis?
tacksam för svar
//Hampus

JeyKay Allvetande uppfinnare
15 mars 2007 · 377 Inlägg

troligtvis grov olovlig körning.. med indraget körkort dryga böter å kanske fängelse...

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..
Hamilton
15 mars 2007 · 8 868 Inlägg

Pratar vi lastbil och buss så räcker gilltigt körkort.

Fotograf på tierpidag.se
hampa87 *BECE**
15 mars 2007 · 334 Inlägg

vi pratar lastbil, vad menar du med att det räcker med giltigt körkort hamilton?
"troligtvis grov olovlig körning.. med indraget körkort dryga böter å kanske fängelse..." vet du något om detta jeykay eller bara gissar du?

hampa87 *BECE**
15 mars 2007 · 334 Inlägg

någon som vet?

blacken
15 mars 2007 ·

vad är det du kör??

Senast redigerat av blacken (15 mars 2007)

hampa87 *BECE**
15 mars 2007 · 334 Inlägg

Lastbil gäller det

blacken
15 mars 2007 ·

Om du har "c" behörighet så ska det inta vara några trubbel, för körkortet i sig är ju en form utav "yrkeskompetensbevis".
Det enda som kan vara aktuellt att inneha vid godsbefodran är "adr". så var det ialla fall när jag körde. men det var några år sedan

Senast redigerat av blacken (15 mars 2007)

Horizon
15 mars 2007 · 296 Inlägg

Bra fråga. men är det inte så att det bara är en merit när du ska söka jobb om du har yrkesförarbevis?

Fast är man under 21 år så går man väl på dispans med yrkesförarbevis om man kör släp oxå?  Tror det är så iaf. så kör du bara lastbil händer det nog inget

GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
15 mars 2007 · 1 660 Inlägg

yrkeskompetensbeviset måste man ha om vi förande av latsbil (med eller ytan släp) som väger över 7,5 ton, om man är under 21 år eller vid färd utomlands.
Har dock inte fått koll på vad påföljden vid avsaknad är än.

Kristian_L
15 mars 2007 · 1 893 Inlägg

Det lär ju INTE vara någon olovlig körning i alla fall! Du har ju C-kort (Antar jag)
För drygt 10 år sedan när jag tog mina tunga behörigheter, fick jag yrkesförarbevis för både styckegods (blå) och personbefodran (rosa), men på den tiden behövdes bara den rosa om man skulle hyra en buss. Tex för någon förening eller dyligt. Undantaget om man var under 20 för lastbil, eller 21 för buss.

"Yrkesförarbeviset" tillkom efter buss olyckan i Norge. För de som inte vet/kommer ihåg, så var det en svensk buss, hyrd av en förening, som körde in i en tunnel vägg i norge, efter att föraren bränt upp bromsarna på bussen. tror att sex barn plus föraren (En polis man) omkom.
Föraren hade D-behörighet, men ingen aning om hur luft bromsar fungerar, eller hur ett tungt fordon beter sig i backe. Detta var den direkta orsaken till olyckan. Alternativen för myndigheterna var att inkalla alla körkort, eftersom man delat ut dem för lättvindigt. Eller att ha en paralell "licens" i kombination med D-kortet. Det senare van eftersom det skulle blivit ett rama skri ifall man tog bort folks körkorts behörigheter.

Reglerna har säkert uppdaterats mer än en gång sedan dess, men det kan inte vara olagligt för dig att framföra fordon du har behörighet (Läs körkort) för. Däremot kan det tänkas att den som sätter dig bakom spakarna (Företaget) är skyldiga att se till att du har yrkesförarbevis ifall du är under en viss ålder.
Men det är ju deras problem. wink

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Hamilton
15 mars 2007 · 8 868 Inlägg

hampa87 skrev:
vi pratar lastbil, vad menar du med att det räcker med giltigt körkort hamilton?
"troligtvis grov olovlig körning.. med indraget körkort dryga böter å kanske fängelse..." vet du något om detta jeykay eller bara gissar du?

Har du en arbetsgivare redan, så kan han skriva ett åt dig.

Du kan läsa mer här http://www.vv.se/filer/15483/88062_komp … astbil.pdf

Jag själv har aldrig behövt ha något "bevis" körkort+ADR har räckt.

Fotograf på tierpidag.se
P-G Säl-Tämjare...
15 mars 2007 · 1 024 Inlägg

Är det inte så att om du INTE har yrkes kompetensbevis så måste du hålla dig innom 5mils radie om du kör yrkesmässigt? har för mig det va så när jag gick i skolan och tog mina behörigheter, eller så kanske jag sov för mycket.

Du kan få låna mitt om du inte har något, jag har inte kvar CE längre big_smile

Vilket jävla drag :)
Kristian_L
15 mars 2007 · 1 893 Inlägg

P-G skrev:
Är det inte så att om du INTE har yrkes kompetensbevis så måste du hålla dig innom 5mils radie om du kör yrkesmässigt? har för mig det va så när jag gick i skolan och tog mina behörigheter, eller så kanske jag sov för mycket.

Du kan få låna mitt om du inte har något, jag har inte kvar CE längre big_smile

Du tänker nog på färdskrivare. Den behövs inte om man kör linje traffik som aldrig går utanför en 5-mil radie.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
15 mars 2007 · 1 660 Inlägg

Klippt från http://www.vv.se/filer/15483/88062_komp … astbil.pdf


Kompetensbevis
Kravet på yrkeskompetens uppfylls genom ett
kompetensbevis i följande fall:
• När du är under 21 år och ska köra en lastbil
med eller utan släp och där fordonets totalvikt
överstiger 7,5 ton.
• När du ska köra en persontransport med buss
utanför en radie på 50 km från fordonets nor-
mala stationeringsort och har arbetat mindre
än ett år som förare av ett bussregistrerat for-
don eller som förare av ett lastbilsregistrerat
fordon där totalvikten överstiger 3,5 ton.

Senast redigerat av GT90 (15 mars 2007)

Kristian_L
15 mars 2007 · 1 893 Inlägg

Då har vi klarat av vad som gäller. wink
Nu till topic...
"Straff/böter på att köra utan yrkeskompetensbevis?"
Står vad som gäller, men inte vad det är för straff ifall man inte uppfyller det.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
P-G Säl-Tämjare...
15 mars 2007 · 1 024 Inlägg

Kristian_V skrev:
Då har vi klarat av vad som gäller. wink
Nu till topic...
"Straff/böter på att köra utan yrkeskompetensbevis?"
Står vad som gäller, men inte vad det är för straff ifall man inte uppfyller det.

ok, tackar. då sov jag för mycket med andra ord big_smile

Vilket jävla drag :)
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
15 mars 2007 · 1 660 Inlägg

Väntar på mail från Vägverket angående ev. straff / påföljd vid avsaknad av den lilla lappen.

hampa87 *BECE**
16 mars 2007 · 334 Inlägg

Tack för alla svar! tycker dock att svaren är luddiga, alltså dem på vägverket. I ena meningen står det att yrkeskompetensen uppfylls antingen genom ett kompetensbevis eller ett intyg från arbetsgivaren. Men i ett stycke längre ner så står de kraven för att få kompetensen med buss, men inget hur man får det för lastbil. Det lättaste hade ju varit att göra yrkeskompetensbeviset men sånt tar ju tid och är jobbigt, det är därför jag undersöker om de finns några andra utvägar

hampa87 *BECE**
16 mars 2007 · 334 Inlägg

Någon som vet hur de verkligen ligger till?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang