2536
Sök

Startar inte ibland.

31 Inlägg
7 mars 2007
Trådstartare
#1
jag har en Volvo s40 t4 -03. Bilen används dagligen, har rullat 11 tusen mil.
när jag vrider om nyckeln till läge 3 så händer det inget ibland. Alla lampor tänds på instrumentpanelen vid läge 3, men hör inget ljud från startmotor att den jobbar.
Börja strula för en vecka sedan.
kolla späningen i batterit , var lite över 12V vid avstängd motor, med motor på var den över 14V, så batteriet är ju fint, men när startmotorn går igång så låter den normalt.
Så kan det vara att det är dålig kontakt,eller något med tändningslåset eller något liknande?
Senast redigerat av SeNiD (7 mars 2007)

Ja, jag kör golf

761 Inlägg
7 mars 2007
#2
Kanske solenoid eller kol i startmotorn..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

31 Inlägg
7 mars 2007
Trådstartare
#3
Markus_MR2 skrev:
Kanske solenoid eller kol i startmotorn..
Vad kan man göra åt det? köpa ny ?

Ja, jag kör golf

21 761 Inlägg
7 mars 2007
#4
Men när man vrider nyckeln i startläge(läge 3)så ska väl inga lampor lysa på instrumentpanelen.

Är det verkligen så på S40?

2 655 Inlägg
7 mars 2007
#5
Kolla så att du har ström nere vid det lilla stiftet på solenoiden, bara när du vrider nyckeln i startläget.
Om du inte har ström nere vid tillslaget på solenoiden så är det antingen kabelbrott eller fel på eldelen i tändningslåset.

31 Inlägg
8 mars 2007
Trådstartare
#6
Fösta gången det hände så trodde jag att det var batterit , då så jobbade startmotorn men den var svag, efter ett par försök så fick jag igång volvon, så jag lät den vara på ett tag så att batteriet skulle laddas upp, sen så efter ett tag (ca 15min). Sen när jag kom hem och stängde jag av bilen och skulle testa om den startar utan problem, då hände inget vid läge 3, startmotorn jobbade inte. Händer då och då nu. Men jag ska gå och mäta lite.

Ja, jag kör golf

21 761 Inlägg
8 mars 2007
#7
Batteriet hinner inte laddas upp ordentligt när du låter bilen stå på tomgång, det är bättre att ladda batteriet med en laddare istället. Se till att batteriet är helt uppladdat först, sedan kan du felsöka. Det är alltid bäst att ha ett fulladdat batteri när man ska göra felsökningar i elsystemet.

En sak som du kan göra innan du laddar batteriet är att mäta hur mycket spänningen sjunker på batteripolerna när du vrider nyckeln i läge 3, det är väl någon sorts elektronik som känner om spänningen blir för låg vid start och då går aldrig startmotorn igång.
Senast redigerat av Drönirettab (8 mars 2007)


Sök