2314
Sök

Får ingen cirkulation på min volvo s80 99 t6

467 Inlägg
21 maj 2012
Trådstartare
#1
tja som rubriken lyder så undrar jag hur mycket man kan plana topen på en s80 t6 inan ventilerna tar i kolvarna. då föra ägaren har planat topen tidigare sa han men jag vet inte hur mycket. men den leckro fortfarande så vara tvungen att plana den igen och för att den skulle bli plan så vara det tvunget att ta 0,5 mm. svar uppskattas mvh Daniel
Senast redigerat av Daniel_89_Boy (19 juli 2012)

467 Inlägg
24 maj 2012
Trådstartare
#2
ingen som vet? sad

1 758 Inlägg
25 maj 2012
#3
Är nog snarare kompförhållandet du bör oroa dig för. Kan nog vara en bra idé att räkna på det!
Frigång till ventilerna kan man lätt kolla med lite häftmassa eller modellera. Lägg en klick på kolvarna, montera toppen och dra runt motorn försiktigt. Sen är det bara att plocka av toppen och mäta.

8 251 Inlägg
25 maj 2012
#4
På vitblocken så är det ju liten mån att plana, men å andra sidan kan dem vara rätt krokiga och ändå är det ingen fara att montera dem. Packningen kan ju vara felmonterad eller så är toppen spräckt med.


467 Inlägg
25 maj 2012
Trådstartare
#5
Marlboroman skrev:
På vitblocken så är det ju liten mån att plana, men å andra sidan kan dem vara rätt krokiga och ändå är det ingen fara att montera dem. Packningen kan ju vara felmonterad eller så är toppen spräckt med.

okej men den läkte olja där motror numret står så toppen är planad 0,5 ena gången o andra vet jag inte. fins det tjockare pakningar att köpa någon stans?

8 251 Inlägg
25 maj 2012
#6
Om den läker olja där hade jag börjat med att kolla packboxarna till kamaxlarna istället för packningen. Och nej, det finns inga tjockare packningar.


Forummoderator
26 359 Inlägg
25 maj 2012
#7
Daniel_89_Boy skrev:
Marlboroman skrev:
På vitblocken så är det ju liten mån att plana, men å andra sidan kan dem vara rätt krokiga och ändå är det ingen fara att montera dem. Packningen kan ju vara felmonterad eller så är toppen spräckt med.

okej men den läkte olja där motror numret står så toppen är planad 0,5 ena gången o andra vet jag inte. fins det tjockare pakningar att köpa någon stans?

Så rent hypotetiskt så kan toppen vara körd redan nu, i och med att du inte vet hur mycket planad den är nu?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

467 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
#8
Mack skrev:
Daniel_89_Boy skrev:
Marlboroman skrev:
På vitblocken så är det ju liten mån att plana, men å andra sidan kan dem vara rätt krokiga och ändå är det ingen fara att montera dem. Packningen kan ju vara felmonterad eller så är toppen spräckt med.

okej men den läkte olja där motror numret står så toppen är planad 0,5 ena gången o andra vet jag inte. fins det tjockare pakningar att köpa någon stans?

Så rent hypotetiskt så kan toppen vara körd redan nu, i och med att du inte vet hur mycket planad den är nu?

just precis därför jag vill veta vad max planing är eller om det blir att köpa ny topp

Forummoderator
26 359 Inlägg
26 maj 2012
#9
Daniel_89_Boy skrev:
Mack skrev:
Daniel_89_Boy skrev:

okej men den läkte olja där motror numret står så toppen är planad 0,5 ena gången o andra vet jag inte. fins det tjockare pakningar att köpa någon stans?

Så rent hypotetiskt så kan toppen vara körd redan nu, i och med att du inte vet hur mycket planad den är nu?

just precis därför jag vill veta vad max planing är eller om det blir att köpa ny topp

I så fall är det väl bara att göra såsom schnauz beskrev, för att undersöka om kolvarna går fria.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

8 251 Inlägg
26 maj 2012
#10
Max planing är väl som på övriga 20V motorer 0,3mm och max skevhet är 0,5mm. Hade dock precis som jag påpekade förra gången innan jag ens hade börjat fundera på att riva toppen kolla exakt vart oljan kommer ifrån då det finna andra ställen än toppackningen den kan komma ifrån.


467 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
#11
Marlboroman skrev:
Max planing är väl som på övriga 20V motorer 0,3mm och max skevhet är 0,5mm. Hade dock precis som jag påpekade förra gången innan jag ens hade börjat fundera på att riva toppen kolla exakt vart oljan kommer ifrån då det finna andra ställen än toppackningen den kan komma ifrån.

jo med det kollade jag det var precis mellan toppen och blocket där motor numret står. på topp pakningen syns det att kopresionen har gåt för bi metal ramen på packningen så komprisionen har got in i vattnet lite gran och olja i vattnet. vet du var det vins tjockare pakning att köpa eller ska jag ta 2 pakningar?

8 251 Inlägg
26 maj 2012
#12
Finns som sagt ingen tjockare packning och dubbla packningar är ingen riktigt bra ide. Inte säkert att det blir tätt + att det kan bli svårt att få kamremmen att räcka.


467 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
#13
Marlboroman skrev:
Finns som sagt ingen tjockare packning och dubbla packningar är ingen riktigt bra ide. Inte säkert att det blir tätt + att det kan bli svårt att få kamremmen att räcka.

okej hmm hur tycker du jag ska göra då? köpa ny topp eller? och villka toppar passar s/v90 toparna passar väl med. mvh daniel

8 251 Inlägg
27 maj 2012
#14
Hade börjat med att mäta upp toppen så man vet höjd och hur skev den eventuellt är. Sen hade jag kollat hur deckplanet ser ut och även hur styrpinnarna ser ut. Sen hade jag kikat om toppen eventuellt är spräckt. Efetr att ha svaret på dem sakerna så hade jag antingen monterat toppen igen eller skaffat en annan T6-topp.


467 Inlägg
30 juni 2012
Trådstartare
#15
toppen är som sagt planad så blev nog för mycket så införskafat mig en annan topp från skroten som var i bruksskick stod det men tre krökta insugsventiler vara det på den så jag ringde till skroten. då fick jag sen 1000 kroner billigare. men nu när jag tog dän första ventilen från min gamla topp så var ventil pinnen en mm tjockare en den nya toppen. så nu får jag byta glid lagrena till ventilerna med om det går vill säga

467 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#16
då börjar vi med lite annat. har bytt topp och tre ventiler på den och haft igång bilen. men verkar inte som det blir någon cirkulation på vattnet för den blir varm och kokar fat tämåmaäaren står barar rakt upp och då har jag tagit bort termostaten så vattnet borde går runt hela tiden men eftersom den blir så pass varm så moste det ju vara något med cirkulationen. men vatten pumpen funkar för den har jag tagit dän och kollat. sovar uppskatas mycket smile

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
19 juli 2012
#17
Daniel_89_Boy skrev:
då börjar vi med lite annat. har bytt topp och tre ventiler på den och haft igång bilen. men verkar inte som det blir någon cirkulation på vattnet för den blir varm och kokar fat tämåmaäaren står barar rakt upp och då har jag tagit bort termostaten så vattnet borde går runt hela tiden men eftersom den blir så pass varm så moste det ju vara något med cirkulationen. men vatten pumpen funkar för den har jag tagit dän och kollat. sovar uppskatas mycket smile

förmodligen luft i systemet


467 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#18
Alex-s skrev:
Daniel_89_Boy skrev:
då börjar vi med lite annat. har bytt topp och tre ventiler på den och haft igång bilen. men verkar inte som det blir någon cirkulation på vattnet för den blir varm och kokar fat tämåmaäaren står barar rakt upp och då har jag tagit bort termostaten så vattnet borde går runt hela tiden men eftersom den blir så pass varm så moste det ju vara något med cirkulationen. men vatten pumpen funkar för den har jag tagit dän och kollat. sovar uppskatas mycket smile

förmodligen luft i systemet

förslag på hur man ska få ut det ur kylsystemet?

699 Inlägg
19 juli 2012
#19
Ta bort kylarlocket och kör motorn varm (tills temp mätaren börjar röra sig) Sen är det bara att fylla på om det behövs å köra..

Bilgalen elektriker :)

467 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#20
JonasHalt skrev:
Ta bort kylarlocket och kör motorn varm (tills temp mätaren börjar röra sig) Sen är det bara att fylla på om det behövs å köra..

det är så jag jag gör hmm


Sök