2252
Sök

Check engine lampan och limp mode slår in (SAAB 9-5 -99)

9 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Har en SAAB 9-5 från -99 som under acceleration (ingen tokköring eller så utan helt vanlig acceleration) började Check engine-lampan att lysa och bilen hoppade ner i limp mode. Har under dagen kikat lite på detta och kollat plastkugghjulet vid spjällhuset samt lyft kablarna från batteriet för att få bort limp mode.

Efter detta så startade jag bilen igen varpå den tuffade på fint vid tomgång, för att se ifall det blivit någon förändring så körde jag inte mer än ett par 100 meter innan Check engine och limp mode slog in igen. Har kollat de basala sakerna som olja och så.

Kan det vara så att spjällhuset behöver rengöras? Och isof, hur görs detta på bästa sätt?

Förstår att detta kan vara i stort sett vad som helst men jag tänkte ifall någon har några konkreta tips eller känner igen sig i mitt problem.

Tacksam för alla svar!


3 860 Inlägg
19 juli 2012
#2
felkoder?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

583 Inlägg
19 juli 2012
#3
spokenratt skrev:
felkoder?

Det är min fråga med.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

9 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#4
Ska köpa felkodsavläsare idag, SIDen är trasig på den.


3 860 Inlägg
19 juli 2012
#5
Mm.. för lyser motorlampan kan det ju vara typ allt mellan himmel o jord

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

9 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#6
Konstaterat fel på spjällhuset. Bytte det idag, fungerar klockrent.


3 860 Inlägg
19 juli 2012
#7
Perfekt! Fick du läst ur någon felkod me eller?
Tänkte mer ifall någon annan får liknande problem i framtiden så kan det vara till hjälp för dom om dom söker i forumet.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

583 Inlägg
19 juli 2012
#8
Konstatera du vad det var för specifikt fel på spjällhuset?.

Ibland kan det vara glapp eller endast skitet. Då är det bara att justera/göra rent. Sedan fungerar allt likabra som ny.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

9 Inlägg
20 juli 2012
Trådstartare
#9
Tror att det satt i elektroniken, för spjället i övrigt såg schyst ut. Dock är jag inte säker.

En fundering som jag har dock är kring spjällhuset. Även om bilen går fint nu så känner jag ändå tendenser till ryckningar i gasen, något som jag förstår ska kunna komma från spjällhuset.

Jag vet inte hur länge spjällhuset stog innan jag tog över det men jag rengjorde det riktigt och så. Kan det vara så att själva armen kan behöva smörjas eller tror ni att det kan vara något annat som kan orsaka tendenserna till ryckningarna?


9 Inlägg
20 juli 2012
Trådstartare
#10
Jag tror att felmeddelandet var p1251



Sök