Har en SAAB 9-5 från -99 som under acceleration (ingen tokköring eller så utan helt vanlig acceleration) började Check engine-lampan att lysa och bilen hoppade ner i limp mode. Har under dagen kikat lite på detta och kollat plastkugghjulet vid spjällhuset samt lyft kablarna från batteriet för att få bort limp mode.
Efter detta så startade jag bilen igen varpå den tuffade på fint vid tomgång, för att se ifall det blivit någon förändring så körde jag inte mer än ett par 100 meter innan Check engine och limp mode slog in igen. Har kollat de basala sakerna som olja och så.
Kan det vara så att spjällhuset behöver rengöras? Och isof, hur görs detta på bästa sätt?
Förstår att detta kan vara i stort sett vad som helst men jag tänkte ifall någon har några konkreta tips eller känner igen sig i mitt problem.
Perfekt! Fick du läst ur någon felkod me eller? Tänkte mer ifall någon annan får liknande problem i framtiden så kan det vara till hjälp för dom om dom söker i forumet.
Tror att det satt i elektroniken, för spjället i övrigt såg schyst ut. Dock är jag inte säker.
En fundering som jag har dock är kring spjällhuset. Även om bilen går fint nu så känner jag ändå tendenser till ryckningar i gasen, något som jag förstår ska kunna komma från spjällhuset.
Jag vet inte hur länge spjällhuset stog innan jag tog över det men jag rengjorde det riktigt och så. Kan det vara så att själva armen kan behöva smörjas eller tror ni att det kan vara något annat som kan orsaka tendenserna till ryckningarna?