4069
Sök

Audi a4 ström till stereo

39 Inlägg
1 juli 2012
Trådstartare
#1
hej, har köpt mig en audi a4 1,8tsq -00  och tänkte byta stereo i den snarast möjligt.
Har kopplat lite stereo förut men är väl ingen stjärna direkt, men det är väl det man har forum till! big_smile lol

det sitter iso kontakter i bilen som det ser ut nu, en till högtalare och en med ström osv

vet att stereon behöver: en plus(ström), en jord och en memory (om jag inte är helt ute och cyklar?)lol

memoryn ska konstant ha spänning antar jag då den håller reda på inställningar och radiokanaler osv

det som krånglar är strömmen, det sitter en fuldragen separat alternativ kabel som har spänning då tändningen är på.(används ej)
den som sitter i iso kontakten har spänning hela tiden.hmm

problemet är att jag vill ha en kabel som ger spänning då jag har/har haft nyckeln i minst "hack 1"(det ) och som tappar spänning då man tar ur nyckeln och hör "klonket" om ni förstår vad jag menar? roll

(möjligt att det är bara audi/vag som har detta klonk beteendet, även min föredetta passat -95 hade detta)

har letat i alla möjliga härvor över pedalerna och lite i säkringarna, men utan resultat sad

är det någon som har ett bra tips på var jag kan hitta något att tjuva lite ström ifrån?big_smile

alltså
SÖKT
: strömkälla som har spänning då nyckel är vriden till eller förbi hack 1 och inte ger spänning när nyckel är urdragen.


tackar för alla tips!
// jens smile
Senast redigerat av jsonnn (1 juli 2012)


Avstängd
10 388 Inlägg
1 juli 2012
#2
Du har det alltså inte såhär i din/a isokontakt/er?

http://www.sangwine.net/jim/wp-content/uploads/2012/04/ISO-pinout.jpeg


Eller snarare; vilka stift i "A" har du?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

6 851 Inlägg
2 juli 2012
#3
Du saknar alltså tändspänning, som de flesta Audi gör tongue
Det är bara att ge sig ner under ratten/till vänster om och leta. Finns lite olika kablar man kan stjäla tändspänning ifrån. Kommer inte ihåg just nu vilken man kan ta, men finns lite olika. Bara mäta dej fram tongue


742 Inlägg
2 juli 2012
#4
Här har du lite beskrivet om ISO kontakten och VAG bilar!
http://www.bilstereoonline.se/index.php … mp;lang=sv

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab

39 Inlägg
2 juli 2012
Trådstartare
#5
it-mutt: jag har bara stift A6,A7 & A8 sad
där stift A6(illumination) har spänning då minst p-ljus är tänt, alltså samma som instrumentbelysningen.
A7har konstant spänning och borde ligga på A4 som memory? roll
A8 är nolla/jord.

TT_Avant:tändspänning? som jag har fattat finns det läge 0-3 på nyckel, 0 är inget,1 är .. ja det jag vill ha igång stereon på, 2 är tändningen, 3 är startmotor. har jag fattat rätt då? big_smile
obs läge 0 sitter nyckeln bara i låset och när man gått till läge 1 så kan man bara komma till läge 0 genom att dra ut nyckeln(då klonket hörs)
har en kabel dragen dit som ger spänning då¨nyckel är i läge 2, det jag uppfattat som "tändspänning"?
problemet är att då måste man stå med tändning på för att ha radio igång hmm

har letat lite där i härvorna under ratten och bakom säkringslådan men inte hittat något vettigt sad
borde ju finnas nått, fanns ju tillochmed i min gamla fattiga passat -95! tongue

vet du någon utrustning som går igång i läge 1? kanske elspeglar(läge 2, redan testat), sätesvärme, vadsomhelst? tongue

man kan ju tycka att det borde sitta där redan från start, eller iallafall vara fixat i efterhand då förra ägare betalat 500 spänn för att få den förra stereon(skräpstereo) monterad yikes
Senast redigerat av jsonnn (2 juli 2012)


6 851 Inlägg
2 juli 2012
#6
jsonnn skrev:
it-mutt: jag har bara stift A6,A7 & A8 där stift A6(illumination) har spänning då minst p-ljus är tänt, alltså samma som instrumentbelysningen. A7 har konsgtant spänning och A8 är nolla/jord.

TT_Avant:tändspänning? som jag har fattat finns det läge 0-3 på nyckel, 0 är inget,1 är .. ja det jag vill ha igång stereon på, 2 är tändningen, 3 är startmotor. har jag fattat rätt då? big_smile
obs läge 0 sitter nyckeln bara i låset och när man gått till läge 1 så kan man bara komma till läge 0 genom att dra ut nyckeln(då klonket hörs)
har en kabel dragen dit som ger spänning då¨nyckel är i läge 2, det jag uppfattat som "tändspänning"?
problemet är att då måste man stå med tändning på för att ha radio igång hmm

har letat lite där i härvorna under ratten och bakom säkringslådan men inte hittat något vettigt sad
borde ju finnas nått, fanns ju tillochmed i min gamla fattiga passat -95! tongue

vet du någon utrustning som går igång i läge 1? kanske elspeglar(läge 2, redan testat), sätesvärme, vadsomhelst? tongue

Alltså i din bil ska det bryta när man dra ur nyckeln. Du ska alltså har radio läge när du vridit på nyckeln en gång. Sedan ska du kunna dra din nyckel till läget längst bak och spänningen ska ligga kvar tills du tar ur din nyckel ur låset. DÅ ska den bryta all ström. Det finns antingen i ditt lås, eller så får du leta nere vid säkringsdosan (som ja skrev innan). Dock så kommer du troligen endast hitta tändspänning där nere.
Har gjort detta på endel Audi bilar, dock så är det lite olika beroende på utrustning m.m vart man kan stjäla spänningen. Så bara ut igen och mät..


39 Inlägg
2 juli 2012
Trådstartare
#7
PRECIS så! big_smilebig_smilebig_smile

men det borde finnas någonstans iaf? big_smile
då är de bara o slava vidare med testlampa!

menar du ström som har med lås/centrallås att göra då eller menar du tändningslåset? smile


en till fråga, sist när jag va nere o mätte o pillra lyckades jag låsa alla dörrar utom förardörr(som var öppen)
när jag åkte från garaget så funkade heller inte fönsterhissar automatiken utan man fick hålla nere knappen hela tiden, men testade lite mer elektronik så hoppade dom igång igen sen.
min fråga är alltså, kan man strula till nått medans man håller på och mäter?
har en såndär penna som man ansluter till jord med en krokodil och en vass spets man trycker in i antingen kabel eller kontakt man vill mäta på(pennan lyser om man har ström)
Senast redigerat av jsonnn (2 juli 2012)


39 Inlägg
2 juli 2012
Trådstartare
#8
fått ett tips om att det finns en kabel från tändningslåset som har den önskade funktionen jag söker, en tunn röd.
någon som känner till något om den? smile

blir att riva lite o leta efter den ikväll!

ha de! smile


Avstängd
10 388 Inlägg
2 juli 2012
#9
TT-Avant skrev:
Har gjort detta på endel Audi bilar, dock så är det lite olika beroende på utrustning m.m vart man kan stjäla spänningen. Så bara ut igen och mät..

Hmm, märkligt, jag har inte behövt göra det på någon audi (c3, c4, c5, b5), men ptja, jag får väl anta att jag har haft tur helt enkelt.


Nåja, du har ju iaf el till ex.vis rutorna när du har nyckeln i läge "1" (själv vill jag nog mena att där bara är tre lägen; 0, 1 (tändning), 2 (start) ). Och den har du, efter att du stängt av bilen, ström på tills du tar ur nyckeln (även om den står i "läge 0") vill jag minnas.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

39 Inlägg
2 juli 2012
Trådstartare
#10
har för mig jag kan köra upp rutorna utan att ha nyckel i, men om bilen varit låst så kan jag en köra elhiss innan jag slagit till tändningen?
ska kollas imorgon! smile

kan ju va en lite kul och udda ide att ha så stereon släcks när man låser bilen istället för dra ur nyckeln big_smile
Senast redigerat av jsonnn (2 juli 2012)


Avstängd
10 388 Inlägg
2 juli 2012
#11
Tror möjligen rutorna "fungerar" någon minut efter.

Nåja, var bara en tanke. Bör ju dock finnas en hel uppsjö av möjliga kablar om man ger sig in i kabelhärvan under ratten ex.vis.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

39 Inlägg
2 juli 2012
Trådstartare
#12
sitter fyra eller fem skruvar(ser ut som jordpunkter) som 3 har spänning på tändning och 1 är nolla och en är konstant tror jag det var inne under ratten över pedalerna, verkar som många kablar går dit eller säkringsdosan.
säkringsdosan visar inte heller något vettigt och hittade bannemig inga kablar med önskad spänning där sist jag var och rotade, men somsagt har fått in ett tips om en tunn röd kabel från tändningslåset som ska heta 86S som jag ska kolla imorgon om jag får tid smile
Senast redigerat av jsonnn (2 juli 2012)


6 851 Inlägg
3 juli 2012
#13
it_mutt skrev:
TT-Avant skrev:
Har gjort detta på endel Audi bilar, dock så är det lite olika beroende på utrustning m.m vart man kan stjäla spänningen. Så bara ut igen och mät..

Hmm, märkligt, jag har inte behövt göra det på någon audi (c3, c4, c5, b5), men ptja, jag får väl anta att jag har haft tur helt enkelt.


Nåja, du har ju iaf el till ex.vis rutorna när du har nyckeln i läge "1" (själv vill jag nog mena att där bara är tre lägen; 0, 1 (tändning), 2 (start) ). Och den har du, efter att du stängt av bilen, ström på tills du tar ur nyckeln (även om den står i "läge 0") vill jag minnas.

Skumt, för båda mina C4 kaross, Audi TT, A4, A3 och även S2/80 kaross har det varit så på. Man har ju alltid en konstant, men tändspänning finns inte i dem original.

Ts: du bör har någon kabel under knäskyddet på din bil. Hittade en där på en A4 i veckan som va nu. Kommer dock inte ihåg vilken det va. I låset ska oxå finnas, men har inte koll på vilken, såhär på rak ärm.gör ju några bilar/vecka så kan inte lägga dem alla på minnet ;-)


39 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
#14
nu har allt löst sig och jag har hittat "tändspänning"! smile
lösning: det går två kabelhärvor på vänster sida rattstången i varsin strumpa, sprättade den ena (den tunnare av dem tror jag) och hittade en kabel med önskad spänning!
tack för alla tips jag fått i forum och på pm!
// jens

*tråd kan låsas*
Senast redigerat av jsonnn (25 juli 2012)



Sök