PITSTOP skrev:
Busgrabb skrev:
PITSTOP skrev:
ÄR du helt tappad bakom vagnen eller???
NR1. Klar som fan han ska göra vinst på sina bilar...
Han köper en bil för 123500 och säljer den för 159000 = 35500:-
av de 35500:- ska han betala lön(er) hyra, transport utav bilen, rekond, diverse små fel åtgärder,
ordna med garanti samt finansering. desutom har han lagt ut dessa pengar från företaget så i bilen ligger det döda pengar. och att han sedan tar en risk. Tänk om bilen står kvar i hallen i 6månader.
ELLER va fan hade du tänk dig? han köper bilen för 123500:- och säljer den för 124900??
NR2. Är en bil ordentligt rekondad så kommer ingen lukt tillbax, men om du slänger in nån doftgran så kommer luften tillbax!!!
Oftast kemar man all tyg i bilen inkl taket o mattorna, byter kupé filter, rengör Lufkonditioneringen och sedan har man i en luftrengörare.
NR3. DET finns flera stor firmor som säljer bilar utan regskyltar (BMW premium selection)??
NR4. Man behöver inte rota i bilen alla ägare för att vet ifall den är Import eller inte, står direkt när du kollar upp en bil! (ifall det är privatimport)
NR5. TS frågade efter personer som har/haft direkt kontakt med de! Inte någon som känner någon som vet någon som var nära att ringa de!!
Du har visserlien rätt i en del men med den reaktioen så kan man ju tro att du eller någon bekankt jobbar på firman i fråga.
Tyvärr vännen
Håller mig till mitt jobb i sthlm och har inte haft bilfirma någon gång i mitt liv.
MEN, är less på folk som kastar skit på företag på internet bakom en skärm och med en kompis, kompis pojkväns syster som bevis/underlag!
Sedan så tror vissa att bara för att en firma köpt sin bil på KVD så ska de sälja den för samma pris
Hade samma problem när jag skrev att jag jade köpt en utav mina bilar från ett företag i Borås.
Då hittade folk bilen ifråga o påstod att jag hade blivit lurad och att bilen var från kVD o att firman hade tjänat 40000:- på min bil etc etc. men efter en sån här beskriving så var det tyst på de
Nu var det ju inte riktigt så att det bara handlade om en kompis som inte köpte sin bil av dem. Detta fick mig att intressera mig för företaget och kolla närmare på de bilar man säljer, så jag har följt dem i över ett halvårs tid. Jag känner därför att jag har väldigt "torrt på fötterna" i mitt förra inlägg. Varenda påstående är väl dokumenterat och den som gör samma research kommer utan en alltför stor insats komma till samma slutsater som jag har gjort.
Eftersom Pitstop tydligen fick psykbryt och anklagade mig för att vara tappad bakom en vagn så skall jag gärna och på ett *hövligt* sätt bemöta de frågeställningar och påståenden han gör.
"NR1. Klar som fan han ska göra vinst på sina bilar...
Han köper en bil för 123500 och säljer den för 159000 = 35500:-
av de 35500:- ska han betala lön(er) hyra, transport utav bilen, rekond, diverse små fel åtgärder,
ordna med garanti samt finansering. desutom har han lagt ut dessa pengar från företaget så i bilen ligger det döda pengar. och att han sedan tar en risk. Tänk om bilen står kvar i hallen i 6månader.
ELLER va fan hade du tänk dig? han köper bilen för 123500:- och säljer den för 124900??"Visst får han göra vinst på bilarna, men de allra flesta kunder vill inte köpa bilar som sålts via kvd av två skäl:
- Det ena är att det ofta är bättre ekonomi att köpa direkt av kvd och själv lösa bilens tillkortakommanden.
- Det andra är att kvd-bilarnas skick generellt är sämre (kolla gärna besiktningsprotokollen från kvd och jämför med ett motsvarande hos en märkeshandlare). Om man direkt i annonser är öppen med bilens historik är den en sak - men så är inte fallet, snarare tvärt om. Känslan är att man försöker dölja det.
"NR2. Är en bil ordentligt rekondad så kommer ingen lukt tillbax, men om du slänger in nån doftgran så kommer luften tillbax!!!
Oftast kemar man all tyg i bilen inkl taket o mattorna, byter kupé filter, rengör Lufkonditioneringen och sedan har man i en luftrengörare."Om vi skulle leka med följande tanke...
Om köparen av exempelbilen skulle fått läsa besikningsprotokollet från kvd där denne kan läsa saker som "hundhår i bagaget", "mindre brännmärke finns", "det har rökts i bilen" - tror du att den köparen om han/hon vetat om detta i förväg skulle känna *yes vilket trevligt och bra köp jag har gjort* eller tror du att man kanske skulle letat vidare efter en annan bil som är grunden var mindre äcklig, reconden till trots? Vad säger detta om hur den tidigre ägaren av bilen har tagit hand om sin bil?
"NR3. DET finns flera stor firmor som säljer bilar utan regskyltar (BMW premium selection)??"(Anm: Notera gärna ett skolexempel på försvarsmekanismen "projektion" ovan)
Visst och där finns det också rimliga skäl till det, som t ex att köparen av ett fordon inte vill ha besök av ligor som stjäl lyxbilar. Detta kriterium kan tyvärr inte gälla vissa maskade bilar jag noterat hos Carcenter.
"NR4. Man behöver inte rota i bilen alla ägare för att vet ifall den är Import eller inte, står direkt när du kollar upp en bil! (ifall det är privatimport)"Så är det, man kan se när bilen togs till Sverige - men genom att kolla alla ägare man man se om Carcenter ägt en bil flera gånger. Så är det t ex med den Volkswagen Touareg R50 som ligger ute nu. En privatperson tar in den, säljer den vidare till Carcenter efter tio dagar, ut till ny ägare, åter till Carcenter, etc.
Frågan som alltid är med importerade bilar:
Kan man vara säker på mätarställningen? I andra forum skriver representanter för Carcenter/Bilgruppen att man "alltid kollar detta på märkesverkstad". Samtidigt friskriver man sig i köpeavtalen, i vilka man "inte kan garantera miltalet för importerade bilar".
"NR5. TS frågade efter personer som har/haft direkt kontakt med de! Inte någon som känner någon som vet någon som var nära att ringa de!! "
Jag tror inte TS misstycker och som jag sa inledningsvis är inte detta något slags lösryckt tyckande. Det är timtal av efterforskningar som jag har gjort bara för jag blev nyfiken en dag för sex månader sedan och mina erfarenheter från dessa tar jag mig friheten att delge den som frågar.
Jag har aldrig sagt att en handlare inte ska få göra vinst, men jag har efterlyst en större öppenhet och ärlighet gentemot köparna. Ett enkelt sätt för Carcenter vore att alltid sätta ut registeringsnumren på bilarna i sina bil(d)lösa annonser. Gör man det, har man inget att dölja - men risken är att bilarna blir mer svårsålda då kunder som gör sin läxa ser att det är en gammal kvd-bil man köper.