2639
Sök

Någon som haft kontakt med Carcenter i Kalmar?

128 Inlägg
3 december 2011
Trådstartare
#1
Hejsan.

I början på nästa vecka hade jag tänkt slå till på en bil utav företaget Carcenter Kalmar men efter lite sökning på nätet verkar det som att företaget inte alltid har varit så seriöst men nu söker jag direkta kontakter och erfarenheter av människor som vart i kontakt med dom.

Mvh Mattias


2 Inlägg
24 januari 2012
#2
Det är varning där! Jag har inte handlat av dem, men en kompis var nära att köpa en bil av dem och efter det har jag följt dem på nätet ett tag.

Mina tips:
Kolla alltid upp bilens historia via registreringsnumret. Nöj dig inte med de senaste tre ägarna utan kolla *alla* ägare så att bilen inte är importerad från början eller så att inte Carcenter har ägt den i flera omgångar. Är skyltarna maskerade, om fotovinkeln gör att skyltarna inte syns eller om bilen inte ens finns på bild för att den är inkommande, är det extra viktigt. Det är vanligt att man bara ser Carcenters logga på bild. Då är det varningsflagga!

Säkert hälften av bilarna som säljs är auktionsbilar från Kvarndammen som har fått de synliga felen fixade. R-design bilarna är oftast inte äkta, utan har fått ytterdetaljerna påskruvade i efterhand (jo, det vet jag genom att jag jämfört fotona från kvd med Carcenters egna). Just nu ligger t ex en *såld* V70 kvar ute på nätet där man i protokollet från kvd kan läsa att bilen är inrökt och att man har hittat en massa hundhår i den. Stackars människa som köpt den bilen, för när lukten av nytt från reconden släpper.... ja ni fattar. 159 900 har köparen betalat för en bil Carcenter köpt på kvd för 123 500. Fast då har ju köparen fått en snygg R-designgrill påskruvad förstås. Good Business? Oh, yeah!

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
24 januari 2012
#3
bimbimbim skrev:
Det är varning där! Jag har inte handlat av dem, men en kompis var nära att köpa en bil av dem och efter det har jag följt dem på nätet ett tag.

Mina tips:
Kolla alltid upp bilens historia via registreringsnumret. Nöj dig inte med de senaste tre ägarna utan kolla *alla* ägare så att bilen inte är importerad från början eller så att inte Carcenter har ägt den i flera omgångar. Är skyltarna maskerade, om fotovinkeln gör att skyltarna inte syns eller om bilen inte ens finns på bild för att den är inkommande, är det extra viktigt. Det är vanligt att man bara ser Carcenters logga på bild. Då är det varningsflagga!

Säkert hälften av bilarna som säljs är auktionsbilar från Kvarndammen som har fått de synliga felen fixade. R-design bilarna är oftast inte äkta, utan har fått ytterdetaljerna påskruvade i efterhand (jo, det vet jag genom att jag jämfört fotona från kvd med Carcenters egna). Just nu ligger t ex en *såld* V70 kvar ute på nätet där man i protokollet från kvd kan läsa att bilen är inrökt och att man har hittat en massa hundhår i den. Stackars människa som köpt den bilen, för när lukten av nytt från reconden släpper.... ja ni fattar. 159 900 har köparen betalat för en bil Carcenter köpt på kvd för 123 500. Fast då har ju köparen fått en snygg R-designgrill påskruvad förstås. Good Business? Oh, yeah!

ÄR du helt tappad bakom vagnen eller???
NR1. Klar som fan han ska göra vinst på sina bilar...
Han köper en bil för 123500 och säljer den för 159000 = 35500:-
av de 35500:- ska han betala lön(er) hyra, transport utav bilen, rekond, diverse små fel åtgärder,
ordna med garanti samt finansering. desutom har han lagt ut dessa pengar från företaget så i bilen ligger det döda pengar. och att han sedan tar en risk. Tänk om bilen står kvar i hallen i 6månader.
ELLER va fan hade du tänk dig? han köper bilen för 123500:- och säljer den för 124900??

NR2. Är en bil ordentligt rekondad så kommer ingen lukt tillbax, men om du slänger in nån doftgran så kommer luften tillbax!!!
Oftast kemar man all tyg i bilen inkl taket o mattorna, byter kupé filter, rengör Lufkonditioneringen och sedan har man i en luftrengörare.

NR3. DET finns flera stor firmor som säljer bilar utan regskyltar (BMW premium selection)??

NR4. Man behöver inte rota i bilen alla ägare för att vet ifall den är Import eller inte, står direkt när du kollar upp en bil! (ifall det är privatimport)

NR5. TS frågade efter personer som har/haft direkt kontakt med de! Inte någon som känner någon som vet någon som var nära att ringa de!! mad
Senast redigerat av PITSTOP (24 januari 2012)

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

Rejsa ?
2 959 Inlägg
24 januari 2012
#4
PITSTOP skrev:
bimbimbim skrev:
Det är varning där! Jag har inte handlat av dem, men en kompis var nära att köpa en bil av dem och efter det har jag följt dem på nätet ett tag.

Mina tips:
Kolla alltid upp bilens historia via registreringsnumret. Nöj dig inte med de senaste tre ägarna utan kolla *alla* ägare så att bilen inte är importerad från början eller så att inte Carcenter har ägt den i flera omgångar. Är skyltarna maskerade, om fotovinkeln gör att skyltarna inte syns eller om bilen inte ens finns på bild för att den är inkommande, är det extra viktigt. Det är vanligt att man bara ser Carcenters logga på bild. Då är det varningsflagga!

Säkert hälften av bilarna som säljs är auktionsbilar från Kvarndammen som har fått de synliga felen fixade. R-design bilarna är oftast inte äkta, utan har fått ytterdetaljerna påskruvade i efterhand (jo, det vet jag genom att jag jämfört fotona från kvd med Carcenters egna). Just nu ligger t ex en *såld* V70 kvar ute på nätet där man i protokollet från kvd kan läsa att bilen är inrökt och att man har hittat en massa hundhår i den. Stackars människa som köpt den bilen, för när lukten av nytt från reconden släpper.... ja ni fattar. 159 900 har köparen betalat för en bil Carcenter köpt på kvd för 123 500. Fast då har ju köparen fått en snygg R-designgrill påskruvad förstås. Good Business? Oh, yeah!

ÄR du helt tappad bakom vagnen eller???
NR1. Klar som fan han ska göra vinst på sina bilar...
Han köper en bil för 123500 och säljer den för 159000 = 35500:-
av de 35500:- ska han betala lön(er) hyra, transport utav bilen, rekond, diverse små fel åtgärder,
ordna med garanti samt finansering. desutom har han lagt ut dessa pengar från företaget så i bilen ligger det döda pengar. och att han sedan tar en risk. Tänk om bilen står kvar i hallen i 6månader.
ELLER va fan hade du tänk dig? han köper bilen för 123500:- och säljer den för 124900??

NR2. Är en bil ordentligt rekondad så kommer ingen lukt tillbax, men om du slänger in nån doftgran så kommer luften tillbax!!!
Oftast kemar man all tyg i bilen inkl taket o mattorna, byter kupé filter, rengör Lufkonditioneringen och sedan har man i en luftrengörare.

NR3. DET finns flera stor firmor som säljer bilar utan regskyltar (BMW premium selection)??

NR4. Man behöver inte rota i bilen alla ägare för att vet ifall den är Import eller inte, står direkt när du kollar upp en bil! (ifall det är privatimport)

NR5. TS frågade efter personer som har/haft direkt kontakt med de! Inte någon som känner någon som vet någon som var nära att ringa de!! mad

Du har visserlien rätt i en del men med den reaktioen så kan man ju tro att du eller någon bekant jobbar på firman i fråga.
Senast redigerat av Busgrabb (24 januari 2012)

Autotech

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
24 januari 2012
#5
Busgrabb skrev:
PITSTOP skrev:
bimbimbim skrev:
Det är varning där! Jag har inte handlat av dem, men en kompis var nära att köpa en bil av dem och efter det har jag följt dem på nätet ett tag.

Mina tips:
Kolla alltid upp bilens historia via registreringsnumret. Nöj dig inte med de senaste tre ägarna utan kolla *alla* ägare så att bilen inte är importerad från början eller så att inte Carcenter har ägt den i flera omgångar. Är skyltarna maskerade, om fotovinkeln gör att skyltarna inte syns eller om bilen inte ens finns på bild för att den är inkommande, är det extra viktigt. Det är vanligt att man bara ser Carcenters logga på bild. Då är det varningsflagga!

Säkert hälften av bilarna som säljs är auktionsbilar från Kvarndammen som har fått de synliga felen fixade. R-design bilarna är oftast inte äkta, utan har fått ytterdetaljerna påskruvade i efterhand (jo, det vet jag genom att jag jämfört fotona från kvd med Carcenters egna). Just nu ligger t ex en *såld* V70 kvar ute på nätet där man i protokollet från kvd kan läsa att bilen är inrökt och att man har hittat en massa hundhår i den. Stackars människa som köpt den bilen, för när lukten av nytt från reconden släpper.... ja ni fattar. 159 900 har köparen betalat för en bil Carcenter köpt på kvd för 123 500. Fast då har ju köparen fått en snygg R-designgrill påskruvad förstås. Good Business? Oh, yeah!

ÄR du helt tappad bakom vagnen eller???
NR1. Klar som fan han ska göra vinst på sina bilar...
Han köper en bil för 123500 och säljer den för 159000 = 35500:-
av de 35500:- ska han betala lön(er) hyra, transport utav bilen, rekond, diverse små fel åtgärder,
ordna med garanti samt finansering. desutom har han lagt ut dessa pengar från företaget så i bilen ligger det döda pengar. och att han sedan tar en risk. Tänk om bilen står kvar i hallen i 6månader.
ELLER va fan hade du tänk dig? han köper bilen för 123500:- och säljer den för 124900??

NR2. Är en bil ordentligt rekondad så kommer ingen lukt tillbax, men om du slänger in nån doftgran så kommer luften tillbax!!!
Oftast kemar man all tyg i bilen inkl taket o mattorna, byter kupé filter, rengör Lufkonditioneringen och sedan har man i en luftrengörare.

NR3. DET finns flera stor firmor som säljer bilar utan regskyltar (BMW premium selection)??

NR4. Man behöver inte rota i bilen alla ägare för att vet ifall den är Import eller inte, står direkt när du kollar upp en bil! (ifall det är privatimport)

NR5. TS frågade efter personer som har/haft direkt kontakt med de! Inte någon som känner någon som vet någon som var nära att ringa de!! mad

Du har visserlien rätt i en del men med den reaktioen så kan man ju tro att du eller någon bekankt jobbar på firman i fråga.

Tyvärr vännen wink Håller mig till mitt jobb i sthlm och har inte haft bilfirma någon gång i mitt liv.

MEN, är less på folk som kastar skit på företag på internet bakom en skärm och med en kompis, kompis pojkväns syster som bevis/underlag!

Sedan så tror vissa att bara för att en firma köpt sin bil på KVD så ska de sälja den för samma pris hmm

Hade samma problem när jag skrev att jag jade köpt en utav mina bilar från ett företag i Borås.
Då hittade folk bilen ifråga o påstod att jag hade blivit lurad och att bilen var från kVD o att firman hade tjänat 40000:- på min bil etc etc. men efter en sån här beskriving så var det tyst på de wink

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

2 Inlägg
24 januari 2012
#6
PITSTOP skrev:
Busgrabb skrev:
PITSTOP skrev:

ÄR du helt tappad bakom vagnen eller???
NR1. Klar som fan han ska göra vinst på sina bilar...
Han köper en bil för 123500 och säljer den för 159000 = 35500:-
av de 35500:- ska han betala lön(er) hyra, transport utav bilen, rekond, diverse små fel åtgärder,
ordna med garanti samt finansering. desutom har han lagt ut dessa pengar från företaget så i bilen ligger det döda pengar. och att han sedan tar en risk. Tänk om bilen står kvar i hallen i 6månader.
ELLER va fan hade du tänk dig? han köper bilen för 123500:- och säljer den för 124900??

NR2. Är en bil ordentligt rekondad så kommer ingen lukt tillbax, men om du slänger in nån doftgran så kommer luften tillbax!!!
Oftast kemar man all tyg i bilen inkl taket o mattorna, byter kupé filter, rengör Lufkonditioneringen och sedan har man i en luftrengörare.

NR3. DET finns flera stor firmor som säljer bilar utan regskyltar (BMW premium selection)??

NR4. Man behöver inte rota i bilen alla ägare för att vet ifall den är Import eller inte, står direkt när du kollar upp en bil! (ifall det är privatimport)

NR5. TS frågade efter personer som har/haft direkt kontakt med de! Inte någon som känner någon som vet någon som var nära att ringa de!! mad

Du har visserlien rätt i en del men med den reaktioen så kan man ju tro att du eller någon bekankt jobbar på firman i fråga.

Tyvärr vännen wink Håller mig till mitt jobb i sthlm och har inte haft bilfirma någon gång i mitt liv.

MEN, är less på folk som kastar skit på företag på internet bakom en skärm och med en kompis, kompis pojkväns syster som bevis/underlag!

Sedan så tror vissa att bara för att en firma köpt sin bil på KVD så ska de sälja den för samma pris hmm

Hade samma problem när jag skrev att jag jade köpt en utav mina bilar från ett företag i Borås.
Då hittade folk bilen ifråga o påstod att jag hade blivit lurad och att bilen var från kVD o att firman hade tjänat 40000:- på min bil etc etc. men efter en sån här beskriving så var det tyst på de wink

Nu var det ju inte riktigt så att det bara handlade om en kompis som inte köpte sin bil av dem. Detta fick mig att intressera mig för företaget och kolla närmare på de bilar man säljer, så jag har följt dem i över ett halvårs tid. Jag känner därför att jag har väldigt "torrt på fötterna" i mitt förra inlägg. Varenda påstående är väl dokumenterat och den som gör samma research kommer utan en alltför stor insats komma till samma slutsater som jag har gjort.

Eftersom Pitstop tydligen fick psykbryt och anklagade mig för att vara tappad bakom en vagn så skall jag gärna och på ett *hövligt* sätt bemöta de frågeställningar och påståenden han gör.

"NR1. Klar som fan han ska göra vinst på sina bilar...
Han köper en bil för 123500 och säljer den för 159000 = 35500:-
av de 35500:- ska han betala lön(er) hyra, transport utav bilen, rekond, diverse små fel åtgärder,
ordna med garanti samt finansering. desutom har han lagt ut dessa pengar från företaget så i bilen ligger det döda pengar. och att han sedan tar en risk. Tänk om bilen står kvar i hallen i 6månader.
ELLER va fan hade du tänk dig? han köper bilen för 123500:- och säljer den för 124900??"


Visst får han göra vinst på bilarna, men de allra flesta kunder vill inte köpa bilar som sålts via kvd av två skäl:
- Det ena är att det ofta är bättre ekonomi att köpa direkt av kvd och själv lösa bilens tillkortakommanden.
- Det andra är att kvd-bilarnas skick generellt är sämre (kolla gärna besiktningsprotokollen från kvd och jämför med ett motsvarande hos en märkeshandlare). Om man direkt i annonser är öppen med bilens historik är den en sak - men så är inte fallet, snarare tvärt om. Känslan är att man försöker dölja det.

"NR2. Är en bil ordentligt rekondad så kommer ingen lukt tillbax, men om du slänger in nån doftgran så kommer luften tillbax!!!
Oftast kemar man all tyg i bilen inkl taket o mattorna, byter kupé filter, rengör Lufkonditioneringen och sedan har man i en luftrengörare."


Om vi skulle leka med följande tanke...
Om köparen av exempelbilen skulle fått läsa besikningsprotokollet från kvd där denne kan läsa saker som "hundhår i bagaget", "mindre brännmärke finns", "det har rökts i bilen" - tror du att den köparen om han/hon vetat om detta i förväg skulle känna *yes vilket trevligt och bra köp jag har gjort* eller tror du att man kanske skulle letat vidare efter en annan bil som är grunden var mindre äcklig, reconden till trots? Vad säger detta om hur den tidigre ägaren av bilen har tagit hand om sin bil?

"NR3. DET finns flera stor firmor som säljer bilar utan regskyltar (BMW premium selection)??"

(Anm: Notera gärna ett skolexempel på försvarsmekanismen "projektion" ovan)
Visst och där finns det också rimliga skäl till det, som t ex att köparen av ett fordon inte vill ha besök av ligor som stjäl lyxbilar. Detta kriterium kan tyvärr inte gälla vissa maskade bilar jag noterat hos Carcenter.

"NR4. Man behöver inte rota i bilen alla ägare för att vet ifall den är Import eller inte, står direkt när du kollar upp en bil! (ifall det är privatimport)"

Så är det, man kan se när bilen togs till Sverige - men genom att kolla alla ägare man man se om Carcenter ägt en bil flera gånger. Så är det t ex med den Volkswagen Touareg R50 som ligger ute nu. En privatperson tar in den, säljer den vidare till Carcenter efter tio dagar, ut till ny ägare, åter till Carcenter, etc.
Frågan som alltid är med importerade bilar:
Kan man vara säker på mätarställningen? I andra forum skriver representanter för Carcenter/Bilgruppen att man "alltid kollar detta på märkesverkstad". Samtidigt friskriver man sig i köpeavtalen, i vilka man "inte kan garantera miltalet för importerade bilar".

"NR5. TS frågade efter personer som har/haft direkt kontakt med de! Inte någon som känner någon som vet någon som var nära att ringa de!! "

Jag tror inte TS misstycker och som jag sa inledningsvis är inte detta något slags lösryckt tyckande. Det är timtal av efterforskningar som jag har gjort bara för jag blev nyfiken en dag för sex månader sedan och mina erfarenheter från dessa tar jag mig friheten att delge den som frågar.

Jag har aldrig sagt att en handlare inte ska få göra vinst, men jag har efterlyst en större öppenhet och ärlighet gentemot köparna. Ett enkelt sätt för Carcenter vore att alltid sätta ut registeringsnumren på bilarna i sina bil(d)lösa annonser. Gör man det, har man inget att dölja - men risken är att bilarna blir mer svårsålda då kunder som gör sin läxa ser att det är en gammal kvd-bil man köper.

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
24 januari 2012
#7
bimbimbim skrev:
PITSTOP skrev:
Busgrabb skrev:

Du har visserlien rätt i en del men med den reaktioen så kan man ju tro att du eller någon bekankt jobbar på firman i fråga.

Tyvärr vännen wink Håller mig till mitt jobb i sthlm och har inte haft bilfirma någon gång i mitt liv.

MEN, är less på folk som kastar skit på företag på internet bakom en skärm och med en kompis, kompis pojkväns syster som bevis/underlag!

Sedan så tror vissa att bara för att en firma köpt sin bil på KVD så ska de sälja den för samma pris hmm

Hade samma problem när jag skrev att jag jade köpt en utav mina bilar från ett företag i Borås.
Då hittade folk bilen ifråga o påstod att jag hade blivit lurad och att bilen var från kVD o att firman hade tjänat 40000:- på min bil etc etc. men efter en sån här beskriving så var det tyst på de wink

Nu var det ju inte riktigt så att det bara handlade om en kompis som inte köpte sin bil av dem. Detta fick mig att intressera mig för företaget och kolla närmare på de bilar man säljer, så jag har följt dem i över ett halvårs tid. Jag känner därför att jag har väldigt "torrt på fötterna" i mitt förra inlägg. Varenda påstående är väl dokumenterat och den som gör samma research kommer utan en alltför stor insats komma till samma slutsater som jag har gjort.

Eftersom Pitstop tydligen fick psykbryt och anklagade mig för att vara tappad bakom en vagn så skall jag gärna och på ett *hövligt* sätt bemöta de frågeställningar och påståenden han gör.

"NR1. Klar som fan han ska göra vinst på sina bilar...
Han köper en bil för 123500 och säljer den för 159000 = 35500:-
av de 35500:- ska han betala lön(er) hyra, transport utav bilen, rekond, diverse små fel åtgärder,
ordna med garanti samt finansering. desutom har han lagt ut dessa pengar från företaget så i bilen ligger det döda pengar. och att han sedan tar en risk. Tänk om bilen står kvar i hallen i 6månader.
ELLER va fan hade du tänk dig? han köper bilen för 123500:- och säljer den för 124900??"


Visst får han göra vinst på bilarna, men de allra flesta kunder vill inte köpa bilar som sålts via kvd av två skäl:
- Det ena är att det ofta är bättre ekonomi att köpa direkt av kvd och själv lösa bilens tillkortakommanden.
- Det andra är att kvd-bilarnas skick generellt är sämre (kolla gärna besiktningsprotokollen från kvd och jämför med ett motsvarande hos en märkeshandlare). Om man direkt i annonser är öppen med bilens historik är den en sak - men så är inte fallet, snarare tvärt om. Känslan är att man försöker dölja det.

"NR2. Är en bil ordentligt rekondad så kommer ingen lukt tillbax, men om du slänger in nån doftgran så kommer luften tillbax!!!
Oftast kemar man all tyg i bilen inkl taket o mattorna, byter kupé filter, rengör Lufkonditioneringen och sedan har man i en luftrengörare."


Om vi skulle leka med följande tanke...
Om köparen av exempelbilen skulle fått läsa besikningsprotokollet från kvd där denne kan läsa saker som "hundhår i bagaget", "mindre brännmärke finns", "det har rökts i bilen" - tror du att den köparen om han/hon vetat om detta i förväg skulle känna *yes vilket trevligt och bra köp jag har gjort* eller tror du att man kanske skulle letat vidare efter en annan bil som är grunden var mindre äcklig, reconden till trots? Vad säger detta om hur den tidigre ägaren av bilen har tagit hand om sin bil?

"NR3. DET finns flera stor firmor som säljer bilar utan regskyltar (BMW premium selection)??"

(Anm: Notera gärna ett skolexempel på försvarsmekanismen "projektion" ovan)
Visst och där finns det också rimliga skäl till det, som t ex att köparen av ett fordon inte vill ha besök av ligor som stjäl lyxbilar. Detta kriterium kan tyvärr inte gälla vissa maskade bilar jag noterat hos Carcenter.

"NR4. Man behöver inte rota i bilen alla ägare för att vet ifall den är Import eller inte, står direkt när du kollar upp en bil! (ifall det är privatimport)"

Så är det, man kan se när bilen togs till Sverige - men genom att kolla alla ägare man man se om Carcenter ägt en bil flera gånger. Så är det t ex med den Volkswagen Touareg R50 som ligger ute nu. En privatperson tar in den, säljer den vidare till Carcenter efter tio dagar, ut till ny ägare, åter till Carcenter, etc.
Frågan som alltid är med importerade bilar:
Kan man vara säker på mätarställningen? I andra forum skriver representanter för Carcenter/Bilgruppen att man "alltid kollar detta på märkesverkstad". Samtidigt friskriver man sig i köpeavtalen, i vilka man "inte kan garantera miltalet för importerade bilar".

"NR5. TS frågade efter personer som har/haft direkt kontakt med de! Inte någon som känner någon som vet någon som var nära att ringa de!! "

Jag tror inte TS misstycker och som jag sa inledningsvis är inte detta något slags lösryckt tyckande. Det är timtal av efterforskningar som jag har gjort bara för jag blev nyfiken en dag för sex månader sedan och mina erfarenheter från dessa tar jag mig friheten att delge den som frågar.

Jag har aldrig sagt att en handlare inte ska få göra vinst, men jag har efterlyst en större öppenhet och ärlighet gentemot köparna. Ett enkelt sätt för Carcenter vore att alltid sätta ut registeringsnumren på bilarna i sina bil(d)lösa annonser. Gör man det, har man inget att dölja - men risken är att bilarna blir mer svårsålda då kunder som gör sin läxa ser att det är en gammal kvd-bil man köper.

Jag fick inge psykbryt utan är allmänt trött på folk som ska säga saker de INTE vet ett skit om!

Det är tyvärr sånna som du som inte har något bättre för sig än att följa en bilfirma i 6månader på nätet?
som förstör företagets rykte. Har inte DU köpt bil utav de eller haft nåt med de att göra så skit i att yttra dig om vad du tror, är du sotis att företaget tjänar pengar?


NR1. Men alla kan inte köpa direkt på kvd då det gäller att sitt aoch buda och vara aktiv samt ta risker som privat person, men köper du sedan samma bil på firma så har du garantier och mkt bättre service.
Ev har kunden en inbytesbil som KVD inte kan ta in.

NR2. Men vart tror du alla Leasing bilar som  tar vägen efer avtaltstiden? vissa går via kvd och vissa åter till märkeshandlaren. där gör de rekond och säljer bilen för överpris. tror du de skriver på bilen:
"detta har varit en leasing bil som missköts in i helvetet men vi har rekondad den nu och allt är perfekt"? KLart man inte skriver att bilen har haft problem, missköts mm mm. Eller brukar du göra det?

NR3. Så du menar att bara dyra fina bilar får ha ett företagslogo som reg nr vid fotografering eller?
Jag menar det finns säkert minst 50-60 x5:or till salu vrf skulle tjuven intressera sig för just den bilen.
Nu är du ute och cylkar, om man vill slänga upp reg nr på bilar så gör man det annars så är det bara att ringa och fråga. de som är intreserade utav sådana bilar köper inte bilen över nätet med reg nr som underlag utan brukar oftast besvära sig och ringa.

NR4. DU kanske inte vet att vissa företag brukar ibland gå in och ordna finnans till två privat perssoner .
ex. en kund har köpt en bil. efter 7 månader så vill denna sälja bilen privat, lyckas hitta köpare och ber firman han ska köpa sin nästa bil ifrån att ordan med finnansen.

och ja Till och med Mercedes / Bmw kan kolla upp bilar att miltalet stämmer, men jag skulle vilja se de garantera miltalet på en import. JO det kan det INTE och jag pratar av egen erfarenhet.

Åter igen TS är inte intreserad utav rykten och detektiver. Vill du fortsätts på ämnet så tar vi det via PM!



NR5.

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

4 Inlägg
24 juli 2012
#8
bimbimbim skrev:
Det är varning där! Jag har inte handlat av dem, men en kompis var nära att köpa en bil av dem och efter det har jag följt dem på nätet ett tag.

Mina tips:
Kolla alltid upp bilens historia via registreringsnumret. Nöj dig inte med de senaste tre ägarna utan kolla *alla* ägare så att bilen inte är importerad från början eller så att inte Carcenter har ägt den i flera omgångar. Är skyltarna maskerade, om fotovinkeln gör att skyltarna inte syns eller om bilen inte ens finns på bild för att den är inkommande, är det extra viktigt. Det är vanligt att man bara ser Carcenters logga på bild. Då är det varningsflagga!

Säkert hälften av bilarna som säljs är auktionsbilar från Kvarndammen som har fått de synliga felen fixade. R-design bilarna är oftast inte äkta, utan har fått ytterdetaljerna påskruvade i efterhand (jo, det vet jag genom att jag jämfört fotona från kvd med Carcenters egna). Just nu ligger t ex en *såld* V70 kvar ute på nätet där man i protokollet från kvd kan läsa att bilen är inrökt och att man har hittat en massa hundhår i den. Stackars människa som köpt den bilen, för när lukten av nytt från reconden släpper.... ja ni fattar. 159 900 har köparen betalat för en bil Carcenter köpt på kvd för 123 500. Fast då har ju köparen fått en snygg R-designgrill påskruvad förstås. Good Business? Oh, yeah!

Så kan det säkert vara.
MEN ,, jag har själv köp en bild där och vi är nöjda. Så nöjda man nu kan vara efter att ha köpt bil ...
Vår bil var då ca 2,5år gammal och hade ännu inte besiktigats. Den var köpt från KVD av Carcenter och jag hittade KVD,s auktionsinformation INNAN vi köpte bilen.
KVD har hyffsat noga kontroller på det de säljer (vill ju friskriva sig ansvar i så stor mån som möjligt) och det var med denna info jag och min fru besökte Kalmar för att kika på bilen.
Visst, recond är recond,, det vet vilken lapp som helst men helt klart så var de synliga saker som KVD anmärkt minst sagt fjuttiga saker.
Genom KVD,s info om bilen så vet vi dessutom nu INNAN den första besiktningen att motorns avgaser är fina och ditten och datten är si och/eller så.. Rättså gött att få en verkstadsrapport vid ett köp smile

Så,, jag tycker inte alls att man absolut måste vara skrajj om bilen kommer från KVD, snarare tvärt om - OM man hittar informationen om bilens tillstånd/status innan köpet vill säga!
(Denna info ligger ett tag på nätet så om man är snabb nog och bara googlar reggen så hittar jag man nog. KVD själva lämnar (numera) endast ut info till den som köpt bilen (efter auktionens slut).

Fick ett OK/REKO intryck av handlaren. Bilförsäljning är bilförsäljning. Med tanke på hur vissa folk tänker och agerar här inne i forumet så är jag glad att jag inte är bilsäljare... suck!

/N


Sök