3476
Sök

Volvo 945 -93 Turbo, start problem

46 Inlägg
31 juli 2012
Trådstartare
Tjena!

Har en 945a som är turbo konverterad av föregående ägare. För ett tag sen vägrade bilen starta så bilen har stått sen dess (vintras). Jag felsökte och kom fram till att spridarna inte öppnade sig och att det var bränsleboxen som var sönder.

Så idag testade jag byta min box till en annan (som inte kommer från en turbo) och då får den iallafall bensin, men vägrar fortfarande starta, tänder inte ens till lite. Måste den nya boxen vara från en turbo för att den ska starta? Antar att den kommer få fel bränsleblandning på högre varv men spelar det stor roll på tomgång?

Tacksam för hjälp!

Edit: Box nummer

"Turbo" Boxen : 0 280 000 937
"Vanliga" Boxen : 0 280 000 946

Har även provat att byta turbo chippet till den nya boxen utan framgång.
Senast redigerat av Brandstrom (31 juli 2012)

140 Inlägg
1 augusti 2012
hur har du det med batteriet? för råkar det fattas lite styrka i det så startar den inte,för startmotorn stjäl så mycket ström så det blir inget kvar till boxarna...

46 Inlägg
1 augusti 2012
Trådstartare
_mattsson_ skrev:
hur har du det med batteriet? för råkar det fattas lite styrka i det så startar den inte,för startmotorn stjäl så mycket ström så det blir inget kvar till boxarna...

Har tyvärr laddat det flera gånger utan större framgång, men tack iallafall!

767 Inlägg
1 augusti 2012
går den igång på startgas?

46 Inlägg
1 augusti 2012
Trådstartare
Jiimpa skrev:

Med den gamla boxen som inte öppnade spridarna gjorde den inte det, men har inte provat på ett tag.

Har komp testad den och den har komp, samt kollat gnistan och den är blå och fin.

Edit: Var ute och provade startgas, ingen reaktion sad
Senast redigerat av Brandstrom (1 augusti 2012)

767 Inlägg
1 augusti 2012
Brandstrom skrev:
Jiimpa skrev:

Med den gamla boxen som inte öppnade spridarna gjorde den inte det, men har inte provat på ett tag.

Har komp testad den och den har komp, samt kollat gnistan och den är blå och fin.

Iom att startgasen inte går in genom spridarna så borde den starta trots att dom inte öppnar.

Känns därför som att felet sitter på tändnings sidan. Skumt isåfall att gnistan ser fin ut.. Sitter tändkablarna i rätt ordning?

2 452 Inlägg
1 augusti 2012
för att du skall kunna använda det turbochipet i en 946 box så måste den vara gjord för 946går nämligen o göra så....sen så har du en tändningsbox som sitter under rattstången till höger är den kass så startar ju inte bilen men du får gnista o allt sådant...

döden kommer tillbaka

46 Inlägg
2 augusti 2012
Trådstartare
Jiimpa skrev:
Brandstrom skrev:
Jiimpa skrev:

Iom att startgasen inte går in genom spridarna så borde den starta trots att dom inte öppnar.

Känns därför som att felet sitter på tändnings sidan. Skumt isåfall att gnistan ser fin ut.. Sitter tändkablarna i rätt ordning?

Precis min tanke, tändkablarna sitter rätt hmm Hade problem innan den vägrade gå med taskig tomgång tex. Samt att den kunde vara ganska svårstartad.

46 Inlägg
2 augusti 2012
Trådstartare
turbodeath skrev:
för att du skall kunna använda det turbochipet i en 946 box så måste den vara gjord för 946går nämligen o göra så....sen så har du en tändningsbox som sitter under rattstången till höger är den kass så startar ju inte bilen men du får gnista o allt sådant...

Joo, jag vet att den boxen sitter där. Så den kan alltså vara pajj samtidigt som gnistan är fin? Hur stor chans är det är den går sönder om man inte pillar på den?

Kan jag köpa 2 nya boxar från en turbo och bara plugga i?

2 452 Inlägg
2 augusti 2012
kolla med nån som har en turbo be o låna en tändbox orginal eller chippad det kvittar....det finns risk att dom går sönder inte så stor chans men det har hänt...

döden kommer tillbaka

Sök