3456
Sök

Serviceintervaller - Hur viktigt är det egentligen?

13 Inlägg
6 augusti 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Jag är mycket sugen på att byta bil. Bilen i fråga ska enligt instruktionsboken servas var 1200:e mil.
Jag har nu kollat på ca 10 st, och på 9/10 är inte denna serviceintervall skött. Ibland har ägaren struntat i servicarna helt och hållet och ibland är det rent förträffligt slarvigt med luckor på 1500 mellan servicarna osv.

Ett par jag har ringt på har dock varit klart bättre, men ändå slinker det in en service som är väldigt sen någonstans. Om bilen exempelvis har 7 stämplar så är den 4:e sen medans resten är OK.

Om några servicar är ett par hundra mil sena så kan jag tycka att det är slarvigt men det är väl inte hela världen, men hur mycket ska man kolla på detta egentligen? Jag kunde åkt runt i den här bilen för längesen om jag bara inte hade brytt mig men jag har alltid tackat nej på grund av detta och på något sätt känns det väldigt obehagligt om inte detta är skött korrekt.

Överreagerar jag?

Rejsa ?
2 959 Inlägg
6 augusti 2012
#2
Är den oljeservice varje gång och folk har hoppat över den så är det ju otroligt korkat och inte bra någonstans.
Är det andra grejer som att den gått med ett luftfilter eller stift lite för länge är ju inte lika viktigt.

Vad är det för bil och vad görs på respektive 1500:a mils service?
Senast redigerat av Busgrabb (6 augusti 2012)

Autotech

4 637 Inlägg
6 augusti 2012
#3
Du överreagerar inte, service är viktigt, framförallt oljebyte och det oavsett bil...

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
6 augusti 2012
#4
10% över på tid eller km e gränser som Volvo har om man skall få ha kvar sin garanti..

Men va e det du kollar på för nått ??

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

5 119 Inlägg
6 augusti 2012
#5
tror det är viktigare på vissa typer av bilar än andra och beroende på vad för olja som använts osv.. tex en passat 1,8turbo börjar få problem efter några mil över sina 3000 mil på Long life olja medans låt säga en bil med stor oljevolym på ca 7-8 liter på "vanlig" olja inte alls behöver ta skada om den dragit över säg 1-200 mil. så finns mycket annat som spelar in som vilken typ av körning bilen har utsats för osv. Men självklart är det otroligt viktigt att serva bilarna efter intervaller eller ännu tidigare, har sett allt för många skräckexempel innom jobbet. bla en caddy som bara gått 6000 mil innan första servicen.... så undra han varför inte garantin gällde trots att bilen va 2 år gammal;)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

13 Inlägg
6 augusti 2012
Trådstartare
#6
Hej och tack för svaren!

Jag vill inte outa någon eller göra något svårsålt för någon (det är en liten ovanligare bil och det finns inte så många på blocket) men jag kan säga att det sitter en Hemi V8 på 340 hästar i den.

Med en såpass stor motor, blir serviceintervallen viktigare då eller mindre viktiga?
Senast redigerat av Biffy (6 augusti 2012)

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
6 augusti 2012
#7
För min del så e det skitviktigt med hur än bil e servad inte minst för att det visar att ägaren har brytt sig om sin bil eller inte... En bil som tidigare ägare inte brytt sig om kan han få lov å sälja till nån annan än mig iaf..

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

13 Inlägg
6 augusti 2012
Trådstartare
#8
JaggaChafen skrev:
För min del så e det skitviktigt med hur än bil e servad inte minst för att det visar att ägaren har brytt sig om sin bil eller inte... En bil som tidigare ägare inte brytt sig om kan han få lov å sälja till nån annan än mig iaf..

Du har definitivt en poäng!

huh?
10 427 Inlägg
7 augusti 2012
#9
Var och tittade på en svensksåld Volvo 850 GLT -95 som rullat ca 12000mil hos en Volvoåterförsäljare 2007.
Fantastiskt nog fanns inte en enda stämpel i serviceboken och ingen dokumentation alls på att den
hade servats. Fascinerande att personen som bytt in den ens har fått göra det tongue


Bonntrimmare
620 Inlägg
7 augusti 2012
#10
Om servicearna är helt uteblivna tycker jag inte du ska köpa bilen alls men om den har missat med upp till 200mil är det ingen fara tycker jag.

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv


Sök