2947
Sök

Turbon laddar men bilen går inte nå bättre...

14 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
#1
Hejsan! jag har en saab ng900 2.0 T 95:a... Jag har haft lite problem med bilen nu ett tag, Den laddar som den ska "Speedparts steg 3" 3" Avgas... laddar ca 1,4- 1,5... men när den laddar på går inte bilen nå bättre än innan?!?!?


Någon som vet vad de kan vara?!? PLZZZ HEEEELP ME!!! tongue

When u go Turbo, U never go back

258 Inlägg
14 augusti 2012
#2
Kanske inga impeller vingar kvar på turbon, den kan laddda utan någon vidare effekt om det fattas nån/några.
Bara en gissning.

Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.

14 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
#3
Kan de vara så illa att kopplingen är slut? Tanken slog mig idag..... För den ökar ju, men inte så vasst som förr...

When u go Turbo, U never go back

4 168 Inlägg
15 augusti 2012
#4
Om kopplingen hade varit slut så hade du märkt att den varvar upp jätte mkt men att hastigheten inte ökar.


258 Inlägg
15 augusti 2012
#5
zemet skrev:
Om kopplingen hade varit slut så hade du märkt att den varvar upp jätte mkt men att hastigheten inte ökar.

Exakt.
Kasnke igensatt katt om du inte har kollat den kolla. Men du kanske har bytt avgas eftersom du skrev (avgas 3").
Kollat impeller vingar ?

Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.

14 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
#6
Näpp inte kollar impeller vingarna då jag inte kan sånt^^

Japp avgas är ganska nytt.

When u go Turbo, U never go back

Forummoderator
9 299 Inlägg
15 augusti 2012
#7
Har du en pålitlig tryckmätare som mäter tryck på plenum?
Går den rent på högre varv? (Kan vara svårt att höra om den missar/spikar)
Får den rejält med soppa? Soppafilter bytt?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

14 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
#8
Plenum? tongue

Japp rent går den inget fel så. Men ja får väll ta å kolla stiften å byta soppafilter.

When u go Turbo, U never go back

Forummoderator
9 299 Inlägg
15 augusti 2012
#9
Tobias900turbo skrev:
Plenum? tongue

Japp rent går den inget fel så. Men ja får väll ta å kolla stiften å byta soppafilter.

Själva insuget.

Faktum är att den kanske missar på högre varv utan att du märker det, inte helt lätt att höra eller känna det på 4k rpm faktiskt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

14 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
#10
så de är bara å kolla stiften å köpa nytt soppafilter? hur fixar ja te.x om den få för lite soppa då?

When u go Turbo, U never go back

Forummoderator
9 299 Inlägg
15 augusti 2012
#11
Förmodligen får den inte för lite soppa med ett rent filter men ett skitigt filter är aldrig bra. Bränslefilter är en bortglömd punkt hos många.

Stift är aldrig fel att byta.

Jag tänker att du har tryck säger du, alltså laddar den som den ska. Går den sämre beror det på att den inte får tillräckligt med bensin (filtret/skitiga spridare) eller tändningen strular. (Stift, kablar, lock, rotor)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

14 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
#12
Tack så mycket för all hjälp! Ska testa fixa allt de här nu... kommer förmodligen ta ett tag, men jag återkommer med resultat big_smile

When u go Turbo, U never go back

258 Inlägg
15 augusti 2012
#13
Kan du göra en video och lägga upp här hur det beter sig, och så man ser laddtrycksmätaren.?

Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.

14 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
#14
Jag har videos men de går ju inte å filma när man kör sj xD Fladdrar ju bara omkring... Och var de så drygt å lägga upp en,gör de nog sen^^
Senast redigerat av Tobias900turbo (15 augusti 2012)

When u go Turbo, U never go back

258 Inlägg
15 augusti 2012
#15
wink

Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.

14 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
#16
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182499/182499-a6154253a648c1dbfcce4ee505484805.jpg
Ser bra ut va? Dom får väll bra med soppa?

BCPR7ES Heter dom...




Lyckas ni se nå på videon blir ja glad^^ Som ja sa, inte lätt å filma sj xD

http://www.youtube.com/watch?v=TkBKtA9tA4g
Senast redigerat av Tobias900turbo (15 augusti 2012)

When u go Turbo, U never go back

258 Inlägg
15 augusti 2012
#17
Jag skulle nog kolla impeller vingar ändå smile

Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.

5 710 Inlägg
16 augusti 2012
#18
På filmen såg det ut som problemet var svajjigt laddtryck?
Det vanligaste på den biltypen är att WG-klockan är slapp/felinställt grundladdtryck.
Kolla GLT, håll lätt på bromsen och kör 2000-5000rpm och kolla vad du har för laddtryck. Skall ligga på 0.4 på din bil.

Stiften ser bra ut och är av rätt sort.

>>caromania, bra tips men en liten detalj bara:
(Stift, kablar, lock, rotor)

Hans motor har DI-kasett och saknar således rotor, fördelarlock och kablar.

MVH Jonas
..............

14 Inlägg
16 augusti 2012
Trådstartare
#19
Japp de svajar du såg de big_smile

GLT ligger stadigt på 0,4. Å inget glappar wg:n har rätt motstånd.

så du tror lika som ja, att de är WG:n som in orkar??

When u go Turbo, U never go back

Mr. AUDI !
642 Inlägg
16 augusti 2012
#20
Tobias900turbo skrev:
Japp de svajar du såg de big_smile

GLT ligger stadigt på 0,4. Å inget glappar wg:n har rätt motstånd.

så du tror lika som ja, att de är WG:n som in orkar??

Hade samma problem, slangen från insiget nertill IC hade en reva i sig o klara bara exact grundladdet smile precis fixat de smile nu skjuter den på 1,4 bara stadigt cool

Four Rings To Rule Them All!


Sök