Kommer inom kort köpa mej en e36a med m50b25 motorn. Enda problemet är att motorn måste ur, för den har rasat.. Finns det någon "how to" Guide här på forumet om vilken ordning man ska ta allt? Har skruvat massa bil innan, men aldrig någon bmw..
Är det ett jätteprojekt att ta ur den motorn? Ska helt enkelt ersätta den med en annan m50b25. Finns det något värde i den rasade motorn eller är det bara metallskrot? Tror oljepumpen har gett upp, så lagrena kanske inte e dom finaste, men toppen är säkert skitfin.
Någon som har lust att skriva lite snabbt hur jag ska börja, har tillgång till "fullgarage" och billyft, motorlyft o hela kittet.
Det är bara att skruva på Lättast är att ta ut motor och låda i samma paket samt att ha med hela piskan upp är väll ett bra alternativ annars blire trångt när den ska i
Annars är den inte svårare än andra ^^
Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
Det är bara att skruva på Lättast är att ta ut motor och låda i samma paket samt att ha med hela piskan upp är väll ett bra alternativ annars blire trångt när den ska i
Annars är den inte svårare än andra ^^
att ha med hela kabelpiskan upp alltså? vart lossar jag den ifrån? är det från ecu boxen som sitter vart?
Bmw är enligt mig några av dom lättaste bilarna att byta motor men det är ju ett motorbyte så lite meck är det ju.
har du tillgång till lyft kan du ställa några pallar under bilen och släppa på hela framvagnsbalken och låta hela paketet ligga kvar på pallarna, har du inte lyft så är det lättast att ta bort hela frontet och lyfta det utåt.
kabelhärvan kan sitta kvar på motorn, det är ett kontaktstycke mot bilens el, och några + & - som ska kopplas bort. styrenheten måste skruvas ur också. sitter in mot torpeden på höger sida har jag för mig.
annars är det som vilken bil som helst, töm alla oljor/vätskor och bort med kylarslangar och avgassystem så är den snart ute
Bmw är enligt mig några av dom lättaste bilarna att byta motor men det är ju ett motorbyte så lite meck är det ju.
har du tillgång till lyft kan du ställa några pallar under bilen och släppa på hela framvagnsbalken och låta hela paketet ligga kvar på pallarna, har du inte lyft så är det lättast att ta bort hela frontet och lyfta det utåt.
kabelhärvan kan sitta kvar på motorn, det är ett kontaktstycke mot bilens el, och några + & - som ska kopplas bort. styrenheten måste skruvas ur också. sitter in mot torpeden på höger sida har jag för mig.
annars är det som vilken bil som helst, töm alla oljor/vätskor och bort med kylarslangar och avgassystem så är den snart ute
Perfekt! Då har jag lite mer kött på benen!
Lådan, låter man den sitta kvar eller tar jag med den?
Vilken olja mår motorn bäst av? jag funderar på biltemast helsyntetiska, alltså den "bästa" oljan, skulle den fungera? När jag endå har motorn ur bilen, är det något jag bör kontrollera på den nya motorn som jag ska stoppa i?