hej, denna tråden har säkert funnits förr,
jag har tänkt trimma en sugmotor, (b230)
har tänkt ha en lite rappare vardagsbil som även går att köra utan att behöva tanka 24/7
det som jag tänkte mig var väl i stil med "megasquirt" (stavning??) insprut. vet inte om tändsystem ingår, annars lite starkare tändspole, porta en 531 topp (dock bara så det blir en lite bättre passform ifall passformen insprut -> topp vore kass, annars så låter jag det vara, fräsa upp så jag får dit en 48 mm insugventil kanske och runt 38 / 40 utblås ventil. vore det en bra investering i att plana när man lika är igång, eller vore det bara överdrivet?? jag jagar inte dom sista små hk, utan lite roligare brukis än original är målet.
vad skulle passa bättre som bottendel, har en b230K från -87 och en b230F -88. isådanafall byte av vevlager och ramlager kommer göras, även kolvringar, om kolvarna inte sett sina bästa dagar också, då blir ju även dessa bytta
eftersom jag siktar på att hålla motorn som en sugmotor (pga det är en bruksbil, även på vintern vill jag ha en snäll och go effektkurva, därför passar det nog bättre med en sugis med en lämplig kam) borde väl det inte vara så himla noga om att det ska vara extrema stakar och annat, jag är inte en rik knös.
sedan, om jag utför dessa saker och får runt 250 hk, (vild jävla gissning), är det bara registrera in bilen som trimmad och köra, eller behöver jag sportupphägning, feta bromsar och annat?? frächa originalgrejjer sitter på nu
tack på förhand // kalle