Demontera AC, Hur tömma systemet? (Volvo 940)

hyperion
1 september 2012 · 305 Inlägg

Ska skruva ur ac systemet på min volvo 940 och vill veta hur jag gör detta utan att skada mig själv.
Vill helt enkelt försäkra mig om att det inte är tryck kvar i rören m.m.

Om nån undrar varför eller får lust att berätta att jag kommer ångra mig till sommaren så behövs det inte.

Mina anledningar:
1. Den fungerar inte
2. Kommer aldrig lägga pengar på att fixa nåt så meningslöst i vårt klimat
3. Vikten.... Inte enbart tunga prylar utan även en del roterande massa vilket ju är totalt bortkastat.

Honda S2000 (2000)
BMW 330XD (2009)
Janneutanb
2 september 2012 · 7 272 Inlägg

Om den inte fungerar så är nog all gas redan borta ur systemet.
Det är den absolut vanligaste orsaken till att acn slutar fungera, gasen har läckt ut.

Nobrando
2 september 2012 · 214 Inlägg

HyPeRiOn skrev:
Ska skruva ur ac systemet på min volvo 940 och vill veta hur jag gör detta utan att skada mig själv.
Vill helt enkelt försäkra mig om att det inte är tryck kvar i rören m.m.

Om nån undrar varför eller får lust att berätta att jag kommer ångra mig till sommaren så behövs det inte.

Mina anledningar:
1. Den fungerar inte
2. Kommer aldrig lägga pengar på att fixa nåt så meningslöst i vårt klimat
3. Vikten.... Inte enbart tunga prylar utan även en del roterande massa vilket ju är totalt bortkastat.

Det sitter oftast 2 kopplingar på kylrören, en högtrycks och en lågstryckskoppling med en svart hatt på. I dem sitter en nål (schradernål) som du kan trycka in med t.ex en mejsel eller något, då hör du direkt om det pyser eller inte.
Pyser det inte, OK! bara att lossa rören. Pyser det till så måste du omhänderta köldmediumet. (Notera: Du måste vara ackrediterad kyltekniker för att få hålla på med kylsystem överhuvudtaget.)

Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
BMW 728iA (1999)
Newport
2 september 2012 · 100 Inlägg

Nobrando skrev:

HyPeRiOn skrev:
Ska skruva ur ac systemet på min volvo 940 och vill veta hur jag gör detta utan att skada mig själv.
Vill helt enkelt försäkra mig om att det inte är tryck kvar i rören m.m.

Om nån undrar varför eller får lust att berätta att jag kommer ångra mig till sommaren så behövs det inte.

Mina anledningar:
1. Den fungerar inte
2. Kommer aldrig lägga pengar på att fixa nåt så meningslöst i vårt klimat
3. Vikten.... Inte enbart tunga prylar utan även en del roterande massa vilket ju är totalt bortkastat.

Det sitter oftast 2 kopplingar på kylrören, en högtrycks och en lågstryckskoppling med en svart hatt på. I dem sitter en nål (schradernål) som du kan trycka in med t.ex en mejsel eller något, då hör du direkt om det pyser eller inte.
Pyser det inte, OK! bara att lossa rören. Pyser det till så måste du omhänderta köldmediumet. (Notera: Du måste vara ackrediterad kyltekniker för att få hålla på med kylsystem överhuvudtaget.)

Eller så lossar man på rören så det börjar läcka och sen springer man därifrån en stund roll

Burrrrner Avstängd
2 september 2012 · 195 Inlägg

Du måste inte alls vara ackerettiderad kyltekniker....... så läng e ingen ser dig :p

henke_99 Offroad Racing
2 september 2012 · 3 122 Inlägg

HyPeRiOn skrev:
3. Vikten.... Inte enbart tunga prylar utan även en del roterande massa vilket ju är totalt bortkastat.

Det är inte så värst mycket roterande massa, en remskiva bara. (när ac:n är frånslagen/inte funkar så är kompressorn urkopplad och bara dess remskiva snurrar)

Men om det nu mot förmodan skulle vara gas kvar i systemet så är det bara o lossa rören lite o vänta på att det pyser ut, det är inga stora mängder och trycket är inte särskilt högt. Fast du kan ju luta dig upp från bilen medans det pyser o inte stå med näsan precis i gasen... Egentligen måste gasen tas tillvara av en ackrediterad verkstad, men det ingen vet har ingen ont av. När jag skulle laga min ac (byta kompressor) så tömde verkstaden systemet utan kostnad.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
hyperion
2 september 2012 · 305 Inlägg

henke: nej jag kom på det också att det inte blir så mycket roterande massa. Men en hel del vikt är det i alla fall.

Tackar för alla svaren. Börjar med nobrandos tips och går vidare därifrån.

BMW 330XD (2009)
Honda S2000 (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang