27 augusti 2012
Trådstartare
Bilen fick motorstop ala kärringstop och sen gick inte motorn starta.
Bytte tändmodulen och på samma gång så tog jag bort induktionsgivaren och satte tillbaka den på plats. Då fick jag gnista(tändstift direkt på spolen) och det verkade som det funkade.
Byte tändstift och kopplade på tändkablarna igen och provstartade, startade inte. Nähepp tog ur tändkabeln igen och testade ifall jag fick gnista men icke, nähepp, testade direkt på spolen och ingen gnista där heller.
Bytte induktionsgivaren/vevaxelgivaren/vad nu mer den kallas, ingen skillnad.
Nähepp, plockade ur tändboxen, chippad guldbox märkte jag. Stoppade i guldboxen från min andra 940in och prövade. Fick gnista igen(direkt på spolen), kopplade in allt som det skulle vara, testa starta, starta inte, testa gnista på tändkabeln igen gnista, testa på tändspolen ingen gnista igen... samma sak som hände när jag bytte tändmodulen mao, bra lustigt. Hur är det ska det vara ström fram till tändspolen som man kan mäta? Fick inga utslag direkt när jag kollade på min andra 940 och den startar ju och går utan problem.
Har prövat byta följande mot andra delar utan effekt: Tändstift, tändkablar, rotor, fördelarlock, tändspole, tändmodul, bränslerelä, radioavstörningsrelä, boxen under ratten till tändningen, vevaxelgivaren.
Nu har jag helt slut på idéer vad det kan vara, någon som har någon idé?