3381
Sök

Motor startar inte, B230FK - Slut på idéer, hjälp! :(

1 282 Inlägg
27 augusti 2012
Trådstartare
#1
Bilen fick motorstop ala kärringstop och sen gick inte motorn starta.

Bytte tändmodulen och på samma gång så tog jag bort induktionsgivaren och satte tillbaka den på plats. Då fick jag gnista(tändstift direkt på spolen) och det verkade som det funkade.
Byte tändstift och kopplade på tändkablarna igen och provstartade, startade inte. Nähepp tog ur tändkabeln igen och testade ifall jag fick gnista men icke, nähepp, testade direkt på spolen och ingen gnista där heller.
Bytte induktionsgivaren/vevaxelgivaren/vad nu mer den kallas, ingen skillnad.
Nähepp, plockade ur tändboxen, chippad guldbox märkte jag. Stoppade i guldboxen från min andra 940in och prövade. Fick gnista igen(direkt på spolen), kopplade in allt som det skulle vara, testa starta, starta inte, testa gnista på tändkabeln igen gnista, testa på tändspolen ingen gnista igen... samma sak som hände när jag bytte tändmodulen mao, bra lustigt. Hur är det ska det vara ström fram till tändspolen som man kan mäta? Fick inga utslag direkt när jag kollade på min andra 940 och den startar ju och går utan problem.

Har prövat byta följande mot andra delar utan effekt: Tändstift, tändkablar, rotor, fördelarlock, tändspole, tändmodul, bränslerelä, radioavstörningsrelä, boxen under ratten till tändningen, vevaxelgivaren.

Nu har jag helt slut på idéer vad det kan vara, någon som har någon idé?


31 Inlägg
27 augusti 2012
#2
För att utesluta bränslefel bör du testa med startgas!

1 282 Inlägg
27 augusti 2012
Trådstartare
#3
JER skrev:
För att utesluta bränslefel bör du testa med startgas!

Testat det det, absolut första jag testade, efter att ha knäppt lite på relän och kollat kablar. Jag får ingen gnista så finns ju inget som kan antända gasen smile


Turbobonde
277 Inlägg
27 augusti 2012
#4
Lyckats bränna boxarna? Prova att slänga in den chippade igen kanske?
(eller, det kanske du gjorde..)
Senast redigerat av Lopphunden (27 augusti 2012)

In rust we trust!

1 938 Inlägg
27 augusti 2012
#5
Finns de ingen kamaxelposititionsgivare???

1 282 Inlägg
27 augusti 2012
Trådstartare
#6
Lopphunden skrev:
Lyckats bränna boxarna? Prova att slänga in den chippade igen kanske?
(eller, det kanske du gjorde..)

Gjorde det, fick gnista igen nån gång då. Så mycket möjligt att boxen är körd men det är inte hela anledningen och det är inte helt säkert heller. Är det samma tändbox i alla 940? Eller skiljer det sig mellan dom, vet att det finns guldboxar men finns ju vanliga med, är dom likadana allihopa?


1 282 Inlägg
27 augusti 2012
Trådstartare
#7
Glesmark skrev:
Finns de ingen kamaxelposititionsgivare???

Vart skulle den finnas? Finns ju vevaxelgivare som sitter nere vid sprängkåpan

Tror inte 940 har det, hittar bara trådar om 850.
Senast redigerat av Vita_Vargen (27 augusti 2012)


Turbobonde
277 Inlägg
27 augusti 2012
#8
Vita_Vargen skrev:
Lopphunden skrev:
Lyckats bränna boxarna? Prova att slänga in den chippade igen kanske?
(eller, det kanske du gjorde..)

Gjorde det, fick gnista igen nån gång då. Så mycket möjligt att boxen är körd men det är inte hela anledningen och det är inte helt säkert heller. Är det samma tändbox i alla 940? Eller skiljer det sig mellan dom, vet att det finns guldboxar men finns ju vanliga med, är dom likadana allihopa?

Har för mig att sugisarna inte har parametrar för överladdning, det får någon högre makt svara på.

Men rent spontant, kabelbrott? Prova att ruska lite i kablarna vid tändboxen och se om det blir någon gnista?

In rust we trust!

385 Inlägg
2 september 2012
#9
Du fick kärringstopp sa du? Kolla då att kamremmen inte har hoppat finns stor risk för de om den är gammal och sliten och du får kärringstopp. Det som kan hända då är att motorn har gått baklänges och kamremmen har hoppat.

MVH

1 938 Inlägg
2 september 2012
#10
Vita_Vargen skrev:
Glesmark skrev:
Finns de ingen kamaxelposititionsgivare???

Vart skulle den finnas? Finns ju vevaxelgivare som sitter nere vid sprängkåpan

Tror inte 940 har det, hittar bara trådar om 850.

Okej, låter skumt.
Kamaxeln snurrar ju 2 varv per vevaxel-varv så motorn måste veta exakt hur den står å de sköter kamposgivarn, så funkar det på alla eftermarknadssprut åtminstone som jag vet. smile

31 Inlägg
2 september 2012
#11
Sitter det inte en tändlägesgivare i fördelaren?
Har inte åkt Volvo sen -90.....

449 Inlägg
2 september 2012
#12
byt bränslebox med och kolla dom är ju ihop kopplade och har den bränt kanske dom tappat kontakt

Full Fart Spar Tid!!!

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök