Jag har en SAAB 900 2,0 t 96, och när jag kör den hörs ett konstant dunkande ljud som blir högre när man släpper gasen. när man accelererar blir det tystare. det kommer frammifrån bilen och vid långsam körning dunkar det långsamt och vid högre fart dunkar det fortare. Jag tror det är dom yttre drivknutarna. Vet någon möjligtvis om jad har rätt?
nej det är samma ljud och jag har provat att svänga med fullt rattutslag men ja kan inte höra något då heller. det låter mest när man släpper på gasen. kan det vara dom inre knutarna kanske?
Det är nog avgassystemet isåfall, känner igen det där. Kolla så att inget fäste är av eller om den hoppat ur ett gummifäste. När du släpper gasen rör avgas på sig och när du gasar trycks den bakåt och därmed så slår den inte. Kan vara downpipefästet. Låter inte troligt att det är något i styrningen när du inte hör något vid skarpa kurvor.
Det är nog avgassystemet isåfall, känner igen det där. Kolla så att inget fäste är av eller om den hoppat ur ett gummifäste. När du släpper gasen rör avgas på sig och när du gasar trycks den bakåt och därmed så slår den inte. Kan vara downpipefästet. Låter inte troligt att det är något i styrningen när du inte hör något vid skarpa kurvor.
Jag får inte riktigt ihop det där..
kolla så att dina bussningar är hela i framvagnen så att det inte är något som liger där och hammrar. Om det hade varit en drivknut så hade det låtit extra mycket när du svängde. Annars om det inte är något synligt så kanske det är något i växellådan som jävlas med dig.
Jag har en SAAB 900 2,0 t 96, och när jag kör den hörs ett konstant dunkande ljud som blir högre när man släpper gasen. när man accelererar blir det tystare. det kommer frammifrån bilen och vid långsam körning dunkar det långsamt och vid högre fart dunkar det fortare. Jag tror det är dom yttre drivknutarna. Vet någon möjligtvis om jad har rätt?
Jag måste ta upp denna asgamla tråd, för vi har exakt samma problem på våran Saab 900i från 1992 och jag trodde att svaren Danne fick skulle räcka men det var INTE däcken på våran bil. Kollade dom precis och bultarna är jävligt rostiga och sådär, så dom liksom "knäcker till" när man lyckas dra åt dom en mickromillimeter till, men egentligen ingen lös. Det jag vet är att däcken är liite för stora, så i gupp och sådär så skrapar dom i lite, men det borde inte ge det här dunkandet eller? Det har även blivit lite sämre med tiden, så jag antar att det är något jag vill få fixat så fort som möjligt. Det låter och känns ungefär som när man har vatten i fäljarna, när man kör i 80-90 km/h (lite som en helikopter faktiskt) men när man kommer ner i hastighet typ på 2'an-3'an så dunkar det ganska ordentligt. På 1'an så får den för sig att liksom "hoppa fram" ibland, som om den inte orkade med.. ..kan detta hänga ihop? Precis som Danne's bil så låter det som att det kommer framifrån. Hoppas verkligen någon vet vad det är. Tänkte väl ringa en verkstad i värsta fall, men då vi bor i Norge så är det inte lika kul utan att veta på ett humm vad det är..