4281
Sök

Insatsfilter, vad vinner man på detta?

SSS -12
3 217 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Sitter och funderar på om jag inte skulle lägga i ett K&N-insatsfilter i Suzukin, i hopp om lite mustigare insugsljud och kanske lite mer UMPF i motorn, är detta något som kan förverkligas med hjälp av något så simpelt som ett insatsfilter eller måste jag slänga på ett "öppet" luftfilter för att jag ska uppnå detta?

Mvh

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Evildan
16 september 2012
#2
Mustigare insugsljud: Eventuellt.
Mera UMPF: Tveksamt.
Har gjort ett flertal tester med "sportluftfilter" när det fanns en välverifierad effektmätarbänk i hobbygaraget och det sänkte effekten på objekten när inget annat jobb är utfört på motorn.
När du ändrar insugsmotståndet får givare felaktiga värden i förhållande till originalfiltret och reglerar därmed bränsle, tändning osv felaktigt och din Suzuki kommer antagligen dra mera bränsle samt tappa effekt.
Finns flertalet oberoende tester gjorda att hitta på nätet ang "sportluftfilter"

SSS -12
3 217 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
#4
Så med andra ord så rekommenderar du mig att avstå ifrån att köpa K&N's dyra luftfilter med tanke på att det inte kommer göra någon positiv skillnad? För det handlar ju om onödiga pengar om bilen bara drar mer bensin och går sämre...

Tack för svaret!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Evildan
16 september 2012
#5
Fuckface skrev:
Så med andra ord så rekommenderar du mig att avstå ifrån att köpa K&N's dyra luftfilter med tanke på att det inte kommer göra någon positiv skillnad? För det handlar ju om onödiga pengar om bilen bara drar mer bensin och går sämre...

Tack för svaret!

Översatt så, avstå.
De Nada.

Specialist
1 187 Inlägg
16 september 2012
#6
jag håller med föregående, insatsfilter är jag överlag tveksam till.. Original-filtren är som regeln grymt bra, bara man byter dem vid jämna mellanrum. Och du får oftast ingen som helst skillnad i ljud

Ett öppet filter "sport-luftfilter" kan du dock vinna 0.02 - 10 hästar på! detta beror dock helt på hur placeringen av filtret är.. Huvudsaken är att det placeras så det inte drar in sig varm luft från motor-rummet. OM det placeras avskärmat i fronten eller i hjulhuset där det får dra kall luft, så kan du absolut vinna hästar. Det beror också så klart på rörets utformning. Friare andningsvägar/mera kall luft = mera effekt.
(vad du vinner i hästkrafter förlorar du dock ofta i vridmoment. grovt räknat)

Hur mkt du vinner, beror så klart på hur original-snorkeln är utformad.
Suzuki, likt andra tillverkade, har tagit hänsyn till ljudnivån, och därför byggt in onödiga böjar, resonanshämmare osv osv, för att insugsljuet ska bli mindre.
tar man bort det så vinner du minst någon haltande häst.

Men även om den mätbara effektökningen inte går att motivera i förhållande till kostnaden, så får du en placebo-effekt i form av ett mkt roligare motorljud, och alla vet ju: Låter den som den går fort, så går den fort!

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

6 632 Inlägg
16 september 2012
#7
Så länge det är garanti på bilen skulle jag inte göra ett dyft..

De/Dem

SSS -12
3 217 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
#8
Baserat på svaren och på vad Godspeaker säger angående eventuellt större ombyggnad av systemet så skulle jag inte se att det är värt att bryta min 3 års nybilgaranti för att det ska låta lite häftigare när man trycker gasen i botten,

Tack samtliga!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu


Sök