3488
Sök

Dieselpump på d24 tic

14 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#1
Gäller volvo 740 -88 d24tic.
1:Tänkte ställa på pumpen lagom mycket på min d24tic. Tog bort metallkragen på bränsleskruven och skruvade in den några varv. Nu är det så att motorn skenar iväg när jag skruvar på mer, Varför?

2: om jag skruvar i den mindre än när motorn skenar, så "hänger" den sig i varvet när man gasar upp den. Varför?

Hur ställer jag upp dieselpumpen steg för steg....?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
24 oktober 2010
#2
Bast945 skrev:
Gäller volvo 740 -88 d24tic.
1:Tänkte ställa på pumpen lagom mycket på min d24tic. Tog bort metallkragen på bränsleskruven och skruvade in den några varv. Nu är det så att motorn skenar iväg när jag skruvar på mer, Varför?

2: om jag skruvar i den mindre än när motorn skenar, så "hänger" den sig i varvet när man gasar upp den. Varför?

Hur ställer jag upp dieselpumpen steg för steg....?

Vill inte vara nån besserwisser men hoppas du inte har gjort bort dig nu. Du kanske skulle kolla hur man gör först, det finns säkert nån här på garaget som vet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

14 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#3
Vettemannen skrev:
Bast945 skrev:
Gäller volvo 740 -88 d24tic.
1:Tänkte ställa på pumpen lagom mycket på min d24tic. Tog bort metallkragen på bränsleskruven och skruvade in den några varv. Nu är det så att motorn skenar iväg när jag skruvar på mer, Varför?

2: om jag skruvar i den mindre än när motorn skenar, så "hänger" den sig i varvet när man gasar upp den. Varför?

Hur ställer jag upp dieselpumpen steg för steg....?

Vill inte vara nån besserwisser men hoppas du inte har gjort bort dig nu. Du kanske skulle kolla hur man gör först, det finns säkert nån här på garaget som vet.

/Benny

wink Ja, nej, du har ju helt rätt. Jag är ju just därför här nu innan jag börjar skruvar mera. (jag får den att gå okej...eller bra kanske...roll  Men jag vill ju ha mera effekt via bränsleskruven / rökbegränsarn. Jag har skruvad på desse komponenterna som det är skriven på nätet men min motor gör ju inte som jag vill ha det:/ .....

Egen företagare
864 Inlägg
27 oktober 2010
#4
Plomberingen ska vara kvar, skruvar man in den så plomberingen tar i låsmuttern är det optimalt om allt annat är någorlunda original.

Skruvar man mer så går inte bilen bättre, bara rycker ist.
Denna skruv är samma som tomgångskruv så det är inte konstigt att varvet skenade iväg.
Man måste släppa på gasvajer staget samtidigt och räcker inte det till får man släppa på gasreglaget från pumpen och ändra tomgången till normal där.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

140 Inlägg
5 februari 2011
#5
om man skruvar på ställ skruven så ändrar man gas staget inne i pumpen så den får "mer gas" tidigare, mer diesel på lägre varven.
om motorn skenar iväg lr hänger sej så har man nog skruvat för mycket så den står nästan på full gas hela tiden i pumpen vilket gör att motorn vill rusa iväg lr inte gå ner som den ska på tomgång igen.


258 Inlägg
17 september 2012
#6
Sitter med samma problem här att motorn rusar iväg. ska man alltså justera gasviren? smile min motor går ner ivarv om ja inte gasar över 2000 men gasar ja dit o släpper så skenar den till fullgas av sig själv utan att man rör gasen :S


140 Inlägg
18 september 2012
#7
då har du nog skruvat upp pumpen för mycket? så skruva ner den tills den inte vill skena iväg. du kanske kan skruva ner den så den går som den ska, så kan du testa att justera på skruven till turbo klockan så den får mer diesel när turbo trycket kommer. (kommer inte ihåg vad den heter men de sitter ju som en 4kantig sak med skruv på. men har aldrig justerat så vet inte hur man ska göra.



Sök