2868
Sök

Bygga ihop ett rödblock med ca 300-350 hk , vad för grejer ? volvo 740

210 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
hejsan , nu ska jag bygga ihop en 8v turbo med ca 300-350 hk och jag undrar lite vad för grejer jag ska köpa för att bygga ihop det

jag har en proffsportad 531 topp med förstärkta ventiler , Ventilslipning och Mira-sätesfräsning, att börja med

jag är i tankarna på att köpa en fk block å bygga utifrån det

det jag undra är :
vad ska jag har för kam ?
vad för turbo ?
vad för grenrör ?
vad för spridare ?

m.m.m

blir totalrenovering av motorn , toppen är redan klar iaf !

m.m.m

nån som har nått förslag på en fin setup .

mvh tommy

obs , ny inom motorrenovering !
Senast redigerat av tommy1993 (25 september 2012)

Forummoderator
26 342 Inlägg
25 september 2012
Finns hur många trådar i ämnet som helst, bara du söker i forumet.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

88 Inlägg
1 oktober 2012
Vad hade du tänkt ladda och varva? Om man redan har en kam och sugtrimmar gör man toppen efter kammen men med tanke på att du har ett effektmål är det lättast att komma fram till vilken kam som ska användas genom att du bestämmer dig för vad du vill varva samt ladda. Utifrån det kan man komma fram till sugeffekten och därmed kammen. Hur stora ventiler har du? Om det är en bra portad topp kan du plocka 200 sughästar med originalventiler och H-kam men eftersom du ska köra turbo behöver du ju inte så mycket sugeffekt. VX3 kanske passar dig bra? Originalkammar är lätta att få tag till och det krävs inte mer vid dessa effektuttag. Grenrör är jag inte bra på men Turbobanditens ser riktigt bra ut. 700cc spridare ska räcka till 350 hästar med 80% utnyttjandegrad och 0.55 BSFC men det är ju alltid bra att ha lite marginal så en aning större än dessa. Turbo finns det en massa att välja mellan, TD04-19T ska ju räcka till effekter runt 300 hästar. En tumregel som funkar bra i dom flesta fall är inducer i mm*inducer i mm/6=Effekt turbon klarar. Annars brukar 10 hästar per lb/min vara korrekt. Undvik att pressa en turbo för mycket, oftast surge:ar den bara om det inte är någon höjd på kompressormappen.

Sök