2456
Sök

laga ytrost, är det så här man gör ?

2 644 Inlägg
23 juli 2007
#21
H*LVETTE också.. slipade ner massa skit idag och har laggt på rostskyddsprimer nu först.. hur fan får jag bort det lättast ? hmm

Johan Lindgren

Billackerare
737 Inlägg
23 juli 2007
#22
haxer skrev:
TheFinnishFlash skrev:
hallå ! tänkte hjälpa min bror att laga lite rost... är det så här man gör då ?

Slipa ner rosten, rostskydd, spackla, lacka eller....
Slipa ner rosten, spackla, rostskydd, lacka ?

vilket av det är rätt !

varför sätta rostskydd innan spacklet? alla jävlar ska alltid envisas med detta håller inte ett dug bättre. Slipa rosten helst med vinkelslip tills "porerna" försvinner. Sedan torka med trasa. Sedan på med första lagret spackel. Sen slipa . Sen på med nästa lager spackel slipa igen. Sen kommer rostskyddet in i bilden. Sen trycker man på vanlig grundfärg om nu inte rostskyddet också hade det i sej "mitt har iallafall både grund och rostskydd" sen på med lack. Sen om man tycker det blev fel så tar man våtslipapper och blöter inte ner det för det har nån sagt innan också och det är helt fel. Sen lacka igen och hoppas på att det blir bra sedan kan man också tänka på att maskera med tejp dock så måste du ta bort tejpen om du inte blir färdig för tejpen fastnar och sen får du slipa upp allt igen!!!

Vinkel slipen är ingenting som jag rekommenderar. Det äter mycket plåt och har man otur så försvinner mer än rosten. Kan göra mera skada än nytta. Det finns speciella slip maskiner för rost och vinkel slipen hör inte dit. Varför ska man inte blöta ner våtslip papper? Man behöver inte göra det om man inte vill men pappret slits mer om det inte är blött, dessutom så dammar det mer, om än marginellt.

Corrado VR6R 3.0 Turbo

Billackerare
737 Inlägg
23 juli 2007
#23
Lindgren_ skrev:
H*LVETTE också.. slipade ner massa skit idag och har laggt på rostskyddsprimer nu först.. hur fan får jag bort det lättast ? hmm

Slipa bort så mycket som möjligt av det. Det du inte får bort, det som sitter i porerna, kan du strunta i. Det är bara att spackla över då spacklet fäster ändå.

Corrado VR6R 3.0 Turbo

2 644 Inlägg
23 juli 2007
#24
Youngblood skrev:
Lindgren_ skrev:
H*LVETTE också.. slipade ner massa skit idag och har laggt på rostskyddsprimer nu först.. hur fan får jag bort det lättast ? hmm

Slipa bort så mycket som möjligt av det. Det du inte får bort, det som sitter i porerna, kan du strunta i. Det är bara att spackla över då spacklet fäster ändå.

Okey får göra det.. sen lägger jag ett lager glasfiberspackel och lite rostskydd på det och slipar sen grundlack ? är jag rätt ute då ?

Johan Lindgren

Billackerare
737 Inlägg
23 juli 2007
#25
Du lägger bara glasfiber spackel om det är svåra rost angrepp. Små porer kan du spackla över med vanligt fin spackel. Är det större kratrar så kan du ta till glasfiber spacklet. Slipa till den ytan fin. Därefter maskerar du det som ska maskeras, blåser på en rostskydds grund innan det är dags för slipgrunden. Du ska inte slipa mellan rostskydds grunden och slipgrunden för då slipar du ju bort rost skyddet. Slipgrunden målar du på för att täcka dem porer som det blir i spacklet + att det dränker dem grövre reporna (inte grövre repor än 320 rekommenderar jag att du dränker då slipreporna kan bli synliga en tid efteråt när materialet har sjunkit). Lägg iallafall 2-3 lager slipgrund på den skadade ytan. Låt torka i ett dygn. Därefter så slipar du med 500 papper och sedan så lackar du.

Corrado VR6R 3.0 Turbo

755 Inlägg
23 juli 2007
#26
tänk på ni som gör det att det syns väl om ni tar för grovt slip papper på silvriga lacker..
har råkat göra det mistet i bland på jobbet

Livsnjutare
342 Inlägg
23 juli 2007
#27
Youngblood skrev:
haxer skrev:
TheFinnishFlash skrev:
hallå ! tänkte hjälpa min bror att laga lite rost... är det så här man gör då ?

Slipa ner rosten, rostskydd, spackla, lacka eller....
Slipa ner rosten, spackla, rostskydd, lacka ?

vilket av det är rätt !

varför sätta rostskydd innan spacklet? alla jävlar ska alltid envisas med detta håller inte ett dug bättre. Slipa rosten helst med vinkelslip tills "porerna" försvinner. Sedan torka med trasa. Sedan på med första lagret spackel. Sen slipa . Sen på med nästa lager spackel slipa igen. Sen kommer rostskyddet in i bilden. Sen trycker man på vanlig grundfärg om nu inte rostskyddet också hade det i sej "mitt har iallafall både grund och rostskydd" sen på med lack. Sen om man tycker det blev fel så tar man våtslipapper och blöter inte ner det för det har nån sagt innan också och det är helt fel. Sen lacka igen och hoppas på att det blir bra sedan kan man också tänka på att maskera med tejp dock så måste du ta bort tejpen om du inte blir färdig för tejpen fastnar och sen får du slipa upp allt igen!!!

Vinkel slipen är ingenting som jag rekommenderar. Det äter mycket plåt och har man otur så försvinner mer än rosten. Kan göra mera skada än nytta. Det finns speciella slip maskiner för rost och vinkel slipen hör inte dit. Varför ska man inte blöta ner våtslip papper? Man behöver inte göra det om man inte vill men pappret slits mer om det inte är blött, dessutom så dammar det mer, om än marginellt.

Skulle inte heller ta vinkelslipen då lacken kan skadas! Flisorna från en vinkelslipskiva fäster på ta mej fan allt!

Halvsats till 940 säljes! Ej ltt! Gått max 20 mil! Säljes pga. krockad bil!

Avstängd
1 266 Inlägg
23 juli 2007
Trådstartare
#28
Youngblood skrev:
Berätta hur du/ni gick till väga. Bilder?

kan nog fixa fram bilder, först slipa vi bort ALL rost med en rondell med slip skiva på, sedan torka rent...sen finspakel eftersom det var ytrost.. inga kratrar wink sen slipa slipa slipa...rostskyddsfärg, och lack och sist men inte minst KLARLACK smile svårt som fan och slipa jämnt !
Senast redigerat av TheFinnishFlash (23 juli 2007)

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

892 Inlägg
23 juli 2007
#29
Vinkel slipen är ingenting som jag rekommenderar. Det äter mycket plåt och har man otur så försvinner mer än rosten. Kan göra mera skada än nytta.

Det finns ju grovrengörings rondlar till både vinkelslipar och borrmaskiner, funkar inte de?

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Avstängd
1 266 Inlägg
23 juli 2007
Trådstartare
#30
Okey !! nu har jag lagt upp 3 bilder på rostlagningen, kolla under min svarta bil... det var alltså fullt med ytrost runt hela skärmen, och på bagageluckan, skriv gärna hur ni tyckte det blev ? smile tänk på att det var första gången hehe tongue

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

657 Inlägg
24 juli 2007
#31
jag smiter in med en fråga här:) jo jag håller på att rostlagar nu (massa rost) och det är sedan tänkt att bilen ska lämnas in på lackering, jag ska inte göra det själv. jag tänker inte heller spackla själv, de får lackeraren göra(de gör dom väl?). när jag slipat bort rosten, ska jag ha på rostskydd då? eller gör jag bara mer jobb åt lackeraren då?

Om inte så blir det ju lite jobbigt, då kommer ju rosten på en natt igen tongue
Senast redigerat av dagg (27 juli 2007)


Billackerare
737 Inlägg
29 juli 2007
#32
Hör med lackerar firman som ska göra jobbet vad dem tycker.

Corrado VR6R 3.0 Turbo

Proljece?
1 464 Inlägg
29 juli 2007
#33
Jonve skrev:
Youngblood skrev:
haxer skrev:

varför sätta rostskydd innan spacklet? alla jävlar ska alltid envisas med detta håller inte ett dug bättre. Slipa rosten helst med vinkelslip tills "porerna" försvinner. Sedan torka med trasa. Sedan på med första lagret spackel. Sen slipa . Sen på med nästa lager spackel slipa igen. Sen kommer rostskyddet in i bilden. Sen trycker man på vanlig grundfärg om nu inte rostskyddet också hade det i sej "mitt har iallafall både grund och rostskydd" sen på med lack. Sen om man tycker det blev fel så tar man våtslipapper och blöter inte ner det för det har nån sagt innan också och det är helt fel. Sen lacka igen och hoppas på att det blir bra sedan kan man också tänka på att maskera med tejp dock så måste du ta bort tejpen om du inte blir färdig för tejpen fastnar och sen får du slipa upp allt igen!!!

Vinkel slipen är ingenting som jag rekommenderar. Det äter mycket plåt och har man otur så försvinner mer än rosten. Kan göra mera skada än nytta. Det finns speciella slip maskiner för rost och vinkel slipen hör inte dit. Varför ska man inte blöta ner våtslip papper? Man behöver inte göra det om man inte vill men pappret slits mer om det inte är blött, dessutom så dammar det mer, om än marginellt.

Skulle inte heller ta vinkelslipen då lacken kan skadas! Flisorna från en vinkelslipskiva fäster på ta mej fan allt!

Aldrig varit med om men men...  ni vet om att ni bara ska köra vinkelsslip på rosten? Kan man inte använda en vinkelslip så får man f*n ta en kurs:D Fick jag göra av min fosterfar han har hållt på med sådant sen barnsben gick jäkligt fint efteråt smile

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

657 Inlägg
29 juli 2007
#34
Youngblood skrev:
Hör med lackerar firman som ska göra jobbet vad dem tycker.

okejj, jo de låter ju vettigt, men nu är de så att de kan dröjja nått år innan de blir dags tongue å ja vill ju helst få bort rosten nu,,


664 Inlägg
2 oktober 2012
#35
MTR skrev:
Jag gjorde en liten guide med bilder när jag rostlagade min.
Kan ses på:

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2802.0

är du sugen att fixa min? big_smile

Orkar inte betala 10.000 för att fylla 20 hyffsat små bulor... tongue

och när jag gör blir det piss sad


Sök