2636
Sök

Bmw m5 3.8 e34 ojäm tomgång

16 Inlägg
3 oktober 2012
Trådstartare
#1
hejsan, tänkte kolla med folket här om de är någon som har haft samma beskymmer som jag,

Min bil en m5 3,8 från -92 den vandrar på tomgång och går ojämt ibland när man kör, precis som om den inte vet vart gasspjällen är. lite som allt eller inget. när man står på tomgång så kan den stå och hoppa mellan 800-1200rpm sen helt plösligt slutar den.
bilen drar ingen tjuvluft och bäljen mellan insug och lmm är ny. har prövat några nya lambda men men samma fel. har prövat med ny spjäll givare. de enda jag inte bytt är lmm finns inte många tillsalu i sverige 0280214006. så om någon har en jag kan få pröva med vore snällt. sen har jag inte bytt kamaxelgivare heller! kan någon hjälpa mej för jag har kört stopp i skallen. 

Mvh Mikael Larsson meca verkstad Kbg tel 0735451534


88 Inlägg
3 oktober 2012
#2
Testa att kolla om det är fukt i fördelarlocket. Det blir lätt det även om dom bara står någon dag och då går dom konstigt. Kolla även om fördelarlocket eller rotorn är kass. Tomgångsmotorn kan även vara dålig, ta av den och spraya den med något smörjmedel typ 5-56 eller WD40. Funkar det bättre då kan det vara den som kärvar.

16 Inlägg
3 oktober 2012
Trådstartare
#3
V234 skrev:
Testa att kolla om det är fukt i fördelarlocket. Det blir lätt det även om dom bara står någon dag och då går dom konstigt. Kolla även om fördelarlocket eller rotorn är kass. Tomgångsmotorn kan även vara dålig, ta av den och spraya den med något smörjmedel typ 5-56 eller WD40. Funkar det bättre då kan det vara den som kärvar.

ledsen att säga men de är separata spolar som på m50 motorn

sen vill jag tillägga att de är någon som mixtrat med kablarna till lambdan men sitter som original nu


88 Inlägg
3 oktober 2012
#4
Visst fan, glömde helt att 3.8:a har separata spolar. Van vid 3.6. Det är inget jordfel då? Hade ett liknande problem och då var det det som var problemet.

16 Inlägg
3 oktober 2012
Trådstartare
#5
V234 skrev:
Visst fan, glömde helt att 3.8:a har separata spolar. Van vid 3.6. Det är inget jordfel då? Hade ett liknande problem och då var det det som var problemet.

tack för visat intresse. ska börja riva i den någon dag. ska gå igenom all el eftersom någon har pillat med de förut,


88 Inlägg
4 oktober 2012
#6
Att den går bra ibland är ett tecken på att det är ett elfel. Bara att felsöka. Lycka till!

Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
4 oktober 2012
#7
min gamla 525:a var lite grinig på tomgången även, det ända jag gjorde var att börja tanka 98 oktanig soppa. Då gick det till sig av sig själv, och då låg han spikrak utan några som helst tendenser till att vandra


...has left the building...
4 474 Inlägg
4 oktober 2012
#8
M5 oavsett om det är en 3.6 eller 3.8 har ALDRIG silkeslen tomgång. De går lite ruffigt på varv under 2000, men inte så ruffigt att man "reagerar", men inte silkeslent. Som din gör dock, skall de inte göra. Jag skulle riva bort hela insuget (plenum), byta ALLA vakuumslangar, rengöra vevhusventilationen, byte bränsleslangarna o sedan hoppas på en förbättring. Åtgärden är inte dyr, men rätt tidskrävande.
https://www1.garaget.org/gallery/images/82/81291/81291-b9b03e348b64344f62cc3159201b85a2_large.jpg
Senast redigerat av dawwe (4 oktober 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

16 Inlägg
4 oktober 2012
Trådstartare
#9
dawwe skrev:
M5 oavsett om det är en 3.6 eller 3.8 har ALDRIG silkeslen tomgång. De går lite ruffigt på varv under 2000, men inte så ruffigt att man "reagerar", men inte silkeslent. Som din gör dock, skall de inte göra. Jag skulle riva bort hela insuget (plenum), byta ALLA vakuumslangar, rengöra vevhusventilationen, byte bränsleslangarna o sedan hoppas på en förbättring. Åtgärden är inte dyr, men rätt tidskrävande.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Tack för svaret ska kolla allt detta igen, när den går ojämt och man håller gaspedalen på va 3-4000rpm så vibbar den där också! Säg att man kör i samhället på 3växel i ca 5-60km/h så är de som den har stängt spjäll eller för mycket öppet, finns liksom ingen mellan ting, jag hitta att någon hade dragit en egen kabel till förvärmningen till lamdan väldigt skumt


...has left the building...
4 474 Inlägg
4 oktober 2012
#10
Hur ser avgasvärdena ut? Har du kollat skicket på tändrören (går mellan tändspole och stift)?Olja i tändstiftsbrunnarna?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök