2801
Sök

Lammeldiff Volvo 740 -88

12 Inlägg
15 mars 2007
Trådstartare
#1
Hej.
Skulle vilja veta vart man kan få tag på lammeldiff till volvo 740. Är lite roligar att bränna gummi med sådan. Haha
Tacksam för alla svar.


263 Inlägg
15 mars 2007
#2
Tjenare! Du kan ju kolla på en bilskrot t ex!

Volvo-Real-Power!

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
17 mars 2007
#4
Det är väl 1031-axel på 740is? Finns nån diffbroms i KG-katalogen, men den är rätt dyr smile 6795kr närmare bestämt. Finns ju slungdiff och andra typer i vissa 240/740/940-axlar men det kan väl vara lite jobbigt att få tag i.

Enklast och billigast är ju annars att svetsa diffen själv alternativt få den svetsad av någon som kan MMA-svets någorlunda bra smile
Senast redigerat av gregolt (17 mars 2007)

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

12 Inlägg
19 mars 2007
Trådstartare
#5
Tacksam för alla svar. Ja uppåt 7000 kr låter lite dyrt. Men jag vill helst inte svetsta diffen tycker det blir jobbigt att köra då. Kränger så dant i kurvor när man kommer fort.


Fordonstekniker
1 740 Inlägg
19 mars 2007
#6
Gå in på lagas hemsida och leta där. Att skicka mail och fråga om den är diffad eller inte.

Lev livet, det kan ta slut fort

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
20 mars 2007
#7
darkwizard skrev:
Gå in på lagas hemsida och leta där. Att skicka mail och fråga om den är diffad eller inte.

Det går ju också, men största delen av Volvosarna som står på skroten saknar nog diffspärr, så man får nog ringa mycket och länge.
Slungdiffen är nog vanligare, men den verkar vara rätt opålitlig och ömtålig. Detta är dock bara vad jag har läst på forum, har ingen egen erfarenhet.

herr_larsson skrev:
Men jag vill helst inte svetsta diffen tycker det blir jobbigt att köra då. Kränger så dant i kurvor när man kommer fort.

Jag har det på min bil, och jag har ännu inte märkt att det kränger så hemskt mycket. Har dock inte provat den fullt ut ännu smile

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
20 mars 2007
#8
Det sitter diffbroms i vissa bakaxlar på 940. En av mina lärare har det, och en kompis köpte en sån bakaxel och satte på sin 740 tic.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Smack that ass!!
2 953 Inlägg
20 mars 2007
#9
patrikhornfeldt skrev:
Det sitter diffbroms i vissa bakaxlar på 940. En av mina lärare har det, och en kompis köpte en sån bakaxel och satte på sin 740 tic.

då måste man väll bygga om fästena eller

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

429 Inlägg
20 mars 2007
#10
xorox_88 skrev:
patrikhornfeldt skrev:
Det sitter diffbroms i vissa bakaxlar på 940. En av mina lärare har det, och en kompis köpte en sån bakaxel och satte på sin 740 tic.

då måste man väll bygga om fästena eller

Det ska passa rätt på, ända som kommer att skilja är kransen i diffen till hastighetsmätaren så den kommer inte att stämma men det går att modifiera som den stämmer...


Smack that ass!!
2 953 Inlägg
20 mars 2007
#11
jonas 740 skrev:
xorox_88 skrev:
patrikhornfeldt skrev:
Det sitter diffbroms i vissa bakaxlar på 940. En av mina lärare har det, och en kompis köpte en sån bakaxel och satte på sin 740 tic.

då måste man väll bygga om fästena eller

Det ska passa rätt på, ända som kommer att skilja är kransen i diffen till hastighetsmätaren så den kommer inte att stämma men det går att modifiera som den stämmer...

hur äre om man ska slänga på en 940 axel på en 240 så måste man väll bygga om

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

429 Inlägg
20 mars 2007
#12
xorox_88 skrev:
jonas 740 skrev:
xorox_88 skrev:

då måste man väll bygga om fästena eller

Det ska passa rätt på, ända som kommer att skilja är kransen i diffen till hastighetsmätaren så den kommer inte att stämma men det går att modifiera som den stämmer...

hur äre om man ska slänga på en 940 axel på en 240 så måste man väll bygga om

240 axeln är kortare än 7/940. Blir en hel del jobb om man ska få på den 940 axlen. Men själva diffen i bakaxlen är samma men då måste du hitta drivaxlar som passar splinsen i diffen.


23 Inlägg
20 mars 2007
#13
det är nog inte samma på 940 och 240. i 740 tic sitter en slugg diff som diffar upp till 60km/h men få tag på en sådan.

jag har hört att man kan tömma bakaxeln på olja och backa en bit så ska det klämma men det låter inte så bra.

AGA diff är jävligt kull att börna me men när du svänger skarpt i låg hastighet på asfalt så kränger det bra


429 Inlägg
20 mars 2007
#14
brekas skrev:
det är nog inte samma på 940 och 240. i 740 tic sitter en slugg diff som diffar upp till 60km/h men få tag på en sådan.

jag har hört att man kan tömma bakaxeln på olja och backa en bit så ska det klämma men det låter inte så bra.

AGA diff är jävligt kull att börna me men när du svänger skarpt i låg hastighet på asfalt så kränger det bra

Slungdiff sitter i 740 Turbo från -90 och i vissa 940 Turbo ( orginal 91-92 ) innan det så var det en vanlig eller lammell diff?
Sen diffar den diffen från 5-40km/h enligt tillvärkaren men går att ändra som den diffar i högre hastigheter.

Det där med oljan kan du ta med nypa salt, stämmer nog inte så bra...


23 Inlägg
20 mars 2007
#15
ja jag tängker inte prova



Sök