3374
Sök

Chrysler 300c som bruksbil?

517 Inlägg
11 oktober 2012
Trådstartare
Tjena, jag tänkte höra med er hur pass vettig en 300c är som bruksbil dvs. även på vintern och allehanda förflyttningar med junk in the trunk.

*Vi börjar väl med det viktigaste: Dragkrok, finns det? Hurpass mycket får bilen dra?

*Baksätet, går det att fälla ner?

*Rost? Man har ju hört att dessa bilar ska vara baserade på äldre mercedes så man är ju lite bekymrad hur det ser ut på den fronten sad

*Sitter det någon diff-spärr i bakaxeln? Det kan ju vara bra att ha på vintern...och kul på sommaren tongue

*Manuell-låda? Jag har lite fobi för automatlådor så en manuell är ju att föredra och undrar om det överhuvudtaget finns då det kanske var standard med en tomatlåda på köpet till dessa lyxkryssare.

Och sist men inte minst; Vilken motor ska man välja?
Nu kör jag inte sådär jätte många mil per år så man kanske ska slå till på en v8 med en gång för vad skiljer det i förbrukning mellan en v6:a och v8:a?
Det kan inte vara mycket, då jag läste någonstans att v8:an kunde typ stänga av ett par cylindrar vid lågbelastning för att spara bränsle...
En diesel känns inte så aktuellt då jag kör såpass lite + att skatten förmodligen kostar en arm och ett ben sad

Jo, förresten; någon som vet vad skatten ligger på Bensin-bilarna måntro?

1 171 Inlägg
12 oktober 2012
Den borde ju minska i värde ganska mycket/mil om du kör lite, och ha hög försäkring dessutom sedan är bitypen som gjord för automat. Att slira på en koppling med 2ton glidare från start kommer bara se fånigt ut. wink Finns nog många andra vettigare alternativ, men bil väljer man inte med den medvetna delen av hjärnan så mycket.

Muttley
13 oktober 2012
De finns enbart i automat. Ca 3000 kr i skatt för en 3.6 tror jag de var. Kolla häromdagen då jag vill byta. Egenskaper på vintern är troligen mycket bättre än valfri lättare bil.
Har du råd så kör på hemi inköp är de inte så mycket dyrare.

Sök