4079
Sök

SAAB 9-5 2007 div fel.

12 Inlägg
11 oktober 2012
Trådstartare
#1
Hej,
Skepade iväg min Volvo V50 och bytte den mot en saab 9-5 och klart som fan har man upptäckt div fel på den nu som jag behöver hjälp med.

Modell:
SAAB 9-5 2.3t biopower kombi 2007


Fel1:
Ratten känns lös, det känns som att ratten åker fram och tillbaka när man kör iväg med bilen.
Den knarrar även när man te.x rattar när man skall parkerar osv.
Detta händer inte när bilen går över låt oss säga 10km/h

Fel2:
När jag svänger åt vänster och skall köra i en cirkel så knarrar det när bilen drar iväg men upphör genast och det låter inget sedan när jag kör i cirkeln med fullt rattutslag.

Fel3:
Vibrationer i gaspedalen, känns som lite lätt massage på foten om ni förstår hur jag menar?




Felsökning som har gjorts:
Jag rev ner vid pedalerna idag och drog lite i rattaxeln den är helt klart glapp iaf det känner man.
Bulten satt hårt så får bli att köpa fett till den imorgon och testa fetta splinsen.
Kan man åka till någon saab verkstad och fråga efter detta fett så att man kan köpa det?
Visst skall man torka av allt gammalt fett och sedan fetta in den rikligt?

Den vita axeln på denna bild höll jag i där nere och juckade på stången som går in i den och då glappade den:
http://www.mts.net/%7Ecorvair/Splinelube/IMG_0420.JPG

Detta kan vara lösningen på att ratten känns lös även kanske på knarret när bilen drar iväg?

12 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#2
Sprejade in lite fett som rann ner i rattaxeln och mycket utav knarrandet försvann faktist.
Använde mig utav wurtsh eller vad dom heter.
Ett fett för hjullager, kugg vilket borde motsvara det där?
Så var det effektiv mot smuts.

Får riva ner den där sedan och göra rent den och spruta på nytt över alla splinsen så borde allt försvinna.

17 Inlägg
14 oktober 2012
#3
Har samma knarrande när jag kör riktigt sakta med fullt rattutslag på en likadan bil fast -06:a så får du någon lösning på det är jag intresserad!

562 Inlägg
14 oktober 2012
#4
Man brukar lossa knuten på rattaxeln, dra upp den, spruta på en massa fett och sen dra ihop allt igen. Brukar hjälpa oftast, det jag har använt heter stabylan "nånting" och är väl någon typ av fett. Men det mesta borde väl funka.

9-5 Aero Sedan -05

12 Inlägg
14 oktober 2012
Trådstartare
#5
micke-opel skrev:
Man brukar lossa knuten på rattaxeln, dra upp den, spruta på en massa fett och sen dra ihop allt igen. Brukar hjälpa oftast, det jag har använt heter stabylan "nånting" och är väl någon typ av fett. Men det mesta borde väl funka.

Fungerade jätte bra, vet inte vad mitt fett hette typ wurst 5000 eller något.
Smörjer kugg, hjullager m.m va in på wurst som rekommenderade den.
Den binder inte smuts i fettet heller.

Jag snabbtestade nu då drog jag lös mattan + instrumentpanelens undersida och sprutade ner fett bara.
Får ta ur den imorgon och rengöra samt spruta på nytt.

Snabbguide för dig ovan.
Det är 3st torx skruvar till instrumentpanelens nederdel, sedan sitter yttligare två torx till diagnostik uttaget.
Sen drar man bara bort den.

Till mattan är det en vanlig mejselplast skruv.


Allt som allt tog mig 20 minuter ungefär.

17 Inlägg
14 oktober 2012
#6
Toppen, gör ett försök! Tack för 'hijacken' av tråden..

12 Inlägg
14 oktober 2012
Trådstartare
#7
Elmen skrev:
Toppen, gör ett försök! Tack för 'hijacken' av tråden..

Inge problem, men testa som mig att spruta ner fettet utan att skruva isär axeln först så ser du om det blir bättre.
Tar ca 10-20 min för fettet att rinna ner ordentligt, jag körde runt så det smörjes in eller ja, vet itne som det gjorde något men mitt blev betydligt bättre iaf efter 20min.
Om du har sånt där "sugrör" till sprayflaskan med fett så är det busenkelt att spruta ner det.

Sen om det blev bättre så kan du skruva isär axeln. och gör det rätt.
Se bara till så att ratten står rakt, för snurrar den när axeln är isär så kan du förstöra div kablar som är dragna till ratten.


Sök