2933
Sök

Mb 190e 1.8L svårt att komma upp i temp!?

90 Inlägg
11 juni 2012
Trådstartare
som topic!

Bilen började gå varm, så jag bytte kylarvatten + termostat. efter det så är det svårt att få upp bilen i temp. står man stilla med fläkten av så blir den varm. men då blir den lite för varm över 90C.

kör man med den går den typ ner till 50-60C?

vad är det som är fel?

242 Inlägg
11 juni 2012
det kanske finns kvar luft i systemet, har den luftnipplar du har luftat systemet med?

90 Inlägg
12 juni 2012
Trådstartare
nä.. det har jag inte! men har inte sett några nipplar heller...

90 Inlägg
15 juni 2012
Trådstartare
har ju bytt... men det kan ju vara fel på den med!

128 Inlägg
18 juni 2012
antingen det eller så är den felmonterad testa koka upp den och se så den öppnar och stänger som den ska

90 Inlägg
18 juni 2012
Trådstartare
Jacke90 skrev:
antingen det eller så är den felmonterad testa koka upp den och se så den öppnar och stänger som den ska

verkar som att jag fick i ordning på det... va en luft ficka!

Team Breehäng
1 623 Inlägg
13 oktober 2012
Hur gjorde du för att få bort luftfickan? Min är riktigt seg på att få upp temp den med hmm Trodde först de va termostaten som hade fastnat i öppet läge, så jag köpte en ny men fick såklart fel modell tongue Men hur som hälst så såg jag att den gamla termostaten var stängd så jag tänkte att jag kör väll vidare med den endå.
Då jag tog loss termostathuset så hann de rinna ut ungefär en liter glykol (hade en balja under som de rann ner i) så jag fyllde på med ny och startade motorn och satte på full värme samt lät bli att skruva på locket på expansionskärlet då jag hört att systemet luftar sig själv då smile Men tycker ändå de tar lång tid för den att gå upp i arbetstemp hmm

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

606 Inlägg
14 oktober 2012
ställ dig i en brant uppförsbacke och öppna kyllocket och kör på full värme/fläkt sen klämmer du på alla kylslangar du hittar. Kan skära av en 1.5L flaska och tejpa där korken ska sitta så den passar i expansionskärlet sen fyller du flaskan med vatten då ser du luftbubblorna lättare och även att det försvinner vatten. men som sagt en jävligt brant backe och fullt flås på fläkten/värmen. Skulle ändå ha bytt termostaten. den kanske öppnar förtidigt så vattnet börjar strömma igenom innan den kommer upp i temp. det felet hade jag på min bmw men fungerar bättre nu efter termostatbyte.

Kan det lagas ska det lagas! :)

Team Breehäng
1 623 Inlägg
14 oktober 2012
jottosson skrev:
ställ dig i en brant uppförsbacke och öppna kyllocket och kör på full värme/fläkt sen klämmer du på alla kylslangar du hittar. Kan skära av en 1.5L flaska och tejpa där korken ska sitta så den passar i expansionskärlet sen fyller du flaskan med vatten då ser du luftbubblorna lättare och även att det försvinner vatten. men som sagt en jävligt brant backe och fullt flås på fläkten/värmen. Skulle ändå ha bytt termostaten. den kanske öppnar förtidigt så vattnet börjar strömma igenom innan den kommer upp i temp. det felet hade jag på min bmw men fungerar bättre nu efter termostatbyte.

Tackar! big_smile Ska göra de så fort jag får möjlighet, och man ska alltså ställa sig med fronten uppåt i backen då? smile Ja de har du rätt i, får göra de smile

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

Evildan
14 oktober 2012
-Bazz3r- skrev:
jottosson skrev:

Tackar! big_smile Ska göra de så fort jag får möjlighet, och man ska alltså ställa sig med fronten uppåt i backen då? smile Ja de har du rätt i, får göra de smile

Ja, annars är det en nedförsbacke wink

Team Breehäng
1 623 Inlägg
14 oktober 2012
Evildan skrev:
-Bazz3r- skrev:
jottosson skrev:

Tänke jag inte på hahaha lollollol

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

Evildan
14 oktober 2012
-Bazz3r- skrev:
Evildan skrev:
-Bazz3r- skrev:

lol
Byt termostaten och prova så som jottosson skrev, då får du enkelt ut luften snabbt och smidigt.

Lycka till, tänk på att det är 7jvl varmt trots att du har låg temp.

Team Breehäng
1 623 Inlägg
14 oktober 2012
Evildan skrev:
-Bazz3r- skrev:
Evildan skrev:

lol
Byt termostaten och prova så som jottosson skrev, då får du enkelt ut luften snabbt och smidigt.

Lycka till, tänk på att det är 7jvl varmt trots att du har låg temp.

Ja ska göra de big_smile
Haha de är en rättså brant backe inte så långt härifrån som jag kan testa i, då har den ju inte hunnit bli så varm om man far dit direkt smile

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

606 Inlägg
14 oktober 2012
hehe lycka till löser sig säkert med ny termostat

själv tog jag första bästa grässlänt :p

Kan det lagas ska det lagas! :)

Sök