2931
Sök

Trimma en B230fk

86 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#1
Hej! Min tanke är att trimma lite på en b230fk/ft motor...

Tänkte använda mig av

T5-R spridare
Större IC
Viking Chip
Justerbar BTR
3" tryckrör samt LMM
2,5" avgassystem
Ökat Laddtryck   
ladda 1,3-1,4????
Original turbo

Hur mycket pallar blocket original innan stakar och skit tittar ut?
när säger original turbon "ifrån" ?? 

och nån som har något hum om hur mycket det kommer leverera med denna setup?

Detta kommer då byggas på en fullt fungerande bil!

Sen så undrar jag lite om vad man ska använda för setup för att bygga en motor vid sidan av

B230fk block
smidda kolvar
h-profilstakar
performance portad och självklart planad topp från ( OVERBOOSTRACING ) tänkte jag

Alla lager och packningar måste självklart bytas ut!

MEN till den intressanta frågan!

vad ska man ha för ventiler
ventil tryckare
ventil fjädrar
ventilfjäderbrickor
ventilstyrning, avgast samt insug
,lachcaps
kamaxel
turbo

sjävklart är det mer än detta att tänka på men måste börja någonstans smile

Mycket tacksam för svar!


1 915 Inlägg
15 oktober 2012
#2
Det finns massor av liknande trådar om du söker i forumet!
Sen att ladda 1,3-1,4bar med original turbo låter inget vidare. Över 1bar så blåser den mest varmluft!
Original turbo räcker till runt 220häst, så länge man inte byter turbo så behöver man inte andra spridare osv. Räcker med ett chip och uppställt laddtryck för att plocka ut max effekt med den turbon. Allt det andra du skrev är mest en onödig utgift och inget du behöver så länge du inte byter ut turbon mot någon större.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

88 Inlägg
15 oktober 2012
#3
Precis som Louksor skriver, runtomkring 220 hästar med originalturbo. Fixa större turbo om du ska ladda mer.

TBM NINJA
917 Inlägg
15 oktober 2012
#4
HALLBRAND skrev:
Hej! Min tanke är att trimma lite på en b230fk/ft motor...
Hur mycket pallar blocket original innan stakar och skit tittar ut?
när säger original turbon "ifrån" ?? 

MEN till den intressanta frågan!

vad ska man ha för ventiler
ventil tryckare
ventil fjädrar
ventilfjäderbrickor
ventilstyrning, avgast samt insug
,lachcaps
kamaxel
turbo

sjävklart är det mer än detta att tänka på men måste börja någonstans smile

Mycket tacksam för svar!

UTAN spikningar så pallar originalskitet rätt så mö
jag skulle våga köra 400 hjulhästar om jag hadde mappat ihop de bra så man slapp spikningar (kan fan inte jiddra med chip över 300hk tycker jag)

jag tycker det är overkill att köra större ventiler än original om vi inte pratar 400häst å uppåt
finns dubbla ventilfjädrar på spm tror jag (stenparnermotor)
dom har även alu fjäder retainers (uppe å nere, anpassade för dubbla fjädrar)
kan rekomendera mira fräsning, inte särskilt dyrt men om de e värt pengarna i prestanda har jag inte den blekaste om
lashcaps skarru bara ha till special slipade kammar som behöver det för stora lyft
kör nån jävla standard kam (A eller V, jag använder VX3an som toaborste)
en 19t turbo skulle nog va bra för dig

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

88 Inlägg
15 oktober 2012
#5
Varför köra kammar med mindre lyft och mer duration? VX och VX3 är ju skitbra med både mindre duration och lyft på avgas. Med dom grova 230-stakarna ska man kunna köra 500 motorhästar, runt 470 hjulhästar med frisk drivlina.

Mitsubishi TD04-13c - Max 225 hk - 0.95 bar
Mitsubishi TD04-15G - Max 260 hk - 1,2 bar
Mitsubishi TD04-16T - Max 270-280hk - 1,4 bar
Mitsubishi TD04-18T - Max 290-310 hk - 1,3 bar
Mitsubishi TD04-19T - Max 330-340 hk - 1,2 bar

Denna lista är det jag hittat men vet inte om det stämmer. Det där med laddtrycken är jag ytterst osäker på men jag har ingen kompressormap att kolla mot.

86 Inlägg
17 oktober 2012
Trådstartare
#6
Tack för svaren som kommit! Får kolla runt lite mer vad som behövs och krävs för att bygga!
Då jag är noooobie på detta. Hehe

Vad behövs för att bygga om till en 19t?
Vet att grenrör passar men ny downpipe måste byggas??
Större spridare?
M.m

Kom gärna med förklaringar! Och gärna varför man måste ha vissa delar.

Med vänlig hälsning, Jimmy


Försöker iaf
1 998 Inlägg
17 oktober 2012
#7
Standardturbon räcker till ca 200whp och 0,9-1,0bar

Efter de blir den som en strypning och den blåser mer varmluft...

Kammar som jag använt är a, vx3 och k. K-kamen funkade bäst

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Refined
1 770 Inlägg
17 oktober 2012
#8
HALLBRAND skrev:
Tack för svaren som kommit! Får kolla runt lite mer vad som behövs och krävs för att bygga!
Då jag är noooobie på detta. Hehe

Vad behövs för att bygga om till en 19t?
Vet att grenrör passar men ny downpipe måste byggas??
Större spridare?
M.m

Kom gärna med förklaringar! Och gärna varför man måste ha vissa delar.

Med vänlig hälsning, Jimmy

Det krävs en ombyggnad av downpipen, helt klart. Men skall du trimma så är det ju högt prioriterad med större downpipe och katalysator.
Väljer du 19T så leta efter ett aggregat med 7:ans avgashus, för bäst prestanda.
Men om du vill köra med originalsystem så går det att byta avgashuset till ett som passar ditt avgassystem.
Ett mycket klassiskt recept till just 940 är ju Bosch Gröna 968:a spridare, de ifrån S60R/V70R ihop med 3" luftmassemätare ifrån den äldre generationen 960. Och ett anpassat chip för detta.
Skall man öka spridar storlek så bör även LMM:en bytas till större, annars kommer du få fel bränsleblandning.

Denna stetup körde jag i min förra 945:a
B230FK
Oljekylning i cylindrarna
T18 Turbo (1.2-1.3 bar)
Stor Aluminium Intercooler
3" tryckrör
Öppet filter
531 Topp
3.5" Downpipe, 3,5" Racekatt, 3,5" resten med en dämpare och 3,5" Dieselkrök
Värmebandage
Grön 968 R Spridare
M90 Låda
Kraftigare tryckplatta Sachs Motorsport
Ställbar BTR
Pysventil ifrån KL
Viking Chip special mappad
3" ombyggd 016 LMM
VX Kam
Slungdiff
Motronic LH 2.4
Catchtank till vevhus ventilationen

Bänkade 306hk/429nM i motorn och 273hk/383nM på drivhjulen
Senast redigerat av Zwudda (17 oktober 2012)


Sök