HALLBRAND skrev:
Tack för svaren som kommit! Får kolla runt lite mer vad som behövs och krävs för att bygga!
Då jag är noooobie på detta. Hehe
Vad behövs för att bygga om till en 19t?
Vet att grenrör passar men ny downpipe måste byggas??
Större spridare?
M.m
Kom gärna med förklaringar! Och gärna varför man måste ha vissa delar.
Med vänlig hälsning, Jimmy
Det krävs en ombyggnad av downpipen, helt klart. Men skall du trimma så är det ju högt prioriterad med större downpipe och katalysator.
Väljer du 19T så leta efter ett aggregat med 7:ans avgashus, för bäst prestanda.
Men om du vill köra med originalsystem så går det att byta avgashuset till ett som passar ditt avgassystem.
Ett mycket klassiskt recept till just 940 är ju Bosch Gröna 968:a spridare, de ifrån S60R/V70R ihop med 3" luftmassemätare ifrån den äldre generationen 960. Och ett anpassat chip för detta.
Skall man öka spridar storlek så bör även LMM:en bytas till större, annars kommer du få fel bränsleblandning.
Denna stetup körde jag i min förra 945:a
B230FK
Oljekylning i cylindrarna
T18 Turbo (1.2-1.3 bar)
Stor Aluminium Intercooler
3" tryckrör
Öppet filter
531 Topp
3.5" Downpipe, 3,5" Racekatt, 3,5" resten med en dämpare och 3,5" Dieselkrök
Värmebandage
Grön 968 R Spridare
M90 Låda
Kraftigare tryckplatta Sachs Motorsport
Ställbar BTR
Pysventil ifrån KL
Viking Chip special mappad
3" ombyggd 016 LMM
VX Kam
Slungdiff
Motronic LH 2.4
Catchtank till vevhus ventilationen
Bänkade 306hk/429nM i motorn och 273hk/383nM på drivhjulen