4146
Sök

Bmw 328 e46, Ryker och tar vatten!!!!

26 Inlägg
17 oktober 2012
Trådstartare
Hejsan garaget.

Nu är jag jävligt less på min Bmw! Nu när det är kallt ute har jag märkt att min ryker lite mer än alla andra, Eller inte mer, utan att den ryker längre, alltså även fast den är varm osv, det är inte mycket men det är så att man märker av det, Låter som att det är toppackningen va? Den har tagit ungefär 2liter vatten på 1000mil, Det var på gränsen att den gick igenom besiktningen pga höga avgasvärden.
Jag behöver lite hjälp så att jag kan säkerställa att det är toppackningen.

Och inte nog med det, Kan rykandet orsakas av att vevhusventilationen är dålig? Jag ska byta ut hela nu i veckan...

/mvh en mycket less man.

583 Inlägg
18 oktober 2012
Frågan man bör ställa sig är ifall den tar in vatten i cylindern. Behöver inte vara topplockspackningen utan kan även vara spricka i block eller topp (dock ovanligt).

* Ta och kolla oljan ifall du har tecken på vit gegga, dvs vatten som blandat sig med motoroljan (ta av ventilkåpan för att få en bra koll).

* Bubblar det ur expansionskärlet när bilen är kall och du står på tomgång (kompression som läcker ur en eller flera cylindrar).

* Skruva ut ett tändstiften (kom ihåg vilken som satt vart). Sedan ser du ifall något tandstift är mycket renare än andra. Den som är renast brukar oftast vara den som tar in vatten.

Simplaste och antagligen mest effektiva:
* Åk in till en verkstad och be dem trycksätta ditt kylsystem och/eller avgasmäta din kylarvätska. En mindre verkstad brukar kunna göra detta på plats.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

Hhehehehhest
375 Inlägg
18 oktober 2012
Vilken bmw modell är det?
Kan vara en liten spricka i toppen?
Kan vara packningen?

Prova dig fram enligt föregående talare..
Senast redigerat av Nyman1337 (18 oktober 2012)

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

Sök