2419
Sök

Volvo 240 - Dricker nästan 3 liter milen

17 Inlägg
20 oktober 2012
Trådstartare
Tjabba! Nyköpt en Volvo 240 GL 1986, b230a, förgasare alltså. Jag är medveten om att bilen är törstig, men ska den verkligen vara såpass törstig som den är? Nu är jag visserligen lite småtung på högerfoten ibland, men försöker även köra eco ibland.. I snitt dricker den 2,7 liter milen. Är detta normalt? Om inte, vad kan jag göra åt det?

Är väldigt ny på motorer, så försök gärna förklara ur ett "nybörjarperspektiv" cool

Tack på förhand!

1 450 Inlägg
20 oktober 2012
Kolla så det inte läcker någonstans, 3 liter milen tror ja inte den skulle klara av att dricka, lät väldigt mycket:)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

5 111 Inlägg
20 oktober 2012
2,7 liter milen är extremt och det skall den verkligen inte dra. Hur ser tändstiften ut om du skruvar ur dem, är de sotiga? Rullar bilen lätt? Inget läckage heller, som sagt? Hur ser luftfiltret ut, är det smutsigt? 86 års modell har väl ännu manuell choke, du kommer väl ihåg att skjuta in den när motorn blivit varm (dum fråga kanske men då du säger att du är nybörjare så frågar jag för säkerhets skull). Kan vara många faktorer som till och med kan samverka så att ge ett tvärsäkert facit är svårt.

1 915 Inlägg
20 oktober 2012
byt membran, hjälper inte det så byt resterande slitagedelar i förgasaren (munstycke, nål osv)

Eller köp en bättre beg förgasare och byt ut din gamla.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

3 182 Inlägg
20 oktober 2012
finns renoverings satts på bilia att köpa för den förgasaren.

5 685 Inlägg
20 oktober 2012
Kolla så att förgasaren inte läcker vid justerskruven som sitter i botten på flottörkoppen eller hur jag ska förklara det.
Vanligt att oringen/packningen till den skruven börjar läcka.

17 Inlägg
21 oktober 2012
Trådstartare
Tack för alla svar! Ska kolla tändstift samt luftfilter. Det verkar då inte läka någonstans då det varit torrt under bilen efter att den stått på tomgång ett bra tag. Choken skjuter jag in så fort det går (ibland vill den på att rycka nu när det har varit minusgrader och jag skjutit in den direkt, antar att det är normalt??)

5 685 Inlägg
21 oktober 2012
niskaa skrev:
Tack för alla svar! Ska kolla tändstift samt luftfilter. Det verkar då inte läka någonstans då det varit torrt under bilen efter att den stått på tomgång ett bra tag. Choken skjuter jag in så fort det går (ibland vill den på att rycka nu när det har varit minusgrader och jag skjutit in den direkt, antar att det är normalt??)

Jo det är normalt att den vill till att rycka om man stänger av choken för tidigt, bilen går lite för snålt då och rycker.

Hur ser motoroljan ut? Luktar oljan mycket soppa?
För om det kommer in mycket soppa in i oljan så kan det vara bränslepumpen som läker in soppa in i motorn, men då borde oljan späs ut ganska ordentligt tycker man för så fort dunstar väl inte bensin bort ur oljan?

Men byta alla slitdelar i tändningssystemet är att rekommendera. Halverade bränsleförbrukningen på 345an när jag gjorde det.
(drog runt 1,5L/mil långkörning. Efter jag gjorde en ordentlig service drog den runt 0,7l/mil långkörning.)
Senast redigerat av simlar (21 oktober 2012)

Sök