A4:or (b5) går ju utan större problem att hitta under 10k. Trevlig bil som är relativt billig att äga o köra (1.8T i åtanke) och inte -helt- toktråkig att köra. En del har problem med framvagnen (säger en del då min erfarenheter inte är denna), en ny kostar dock komplett runt 2k från tyskland.
Ska man in på A6 är det då c4:an som gäller (95-97) som i förlängningen bara är en facelift av Audi 100. Stor trevlig bil, 6orna är inga tråkiga motorer men kan läcka olja vid ventilkåpepackningen (är väl det vanligaste). Framskärmarna är ofta slut. Men på plussidan har du en stor och bekväm bil, som du utan problem hittar en bra bit under 10k
A6 c5 (98-05) lligger ju dock lite högre. Stor skillnad i utseende (både in och utvändigt) i förhållande till C4:an, men, då den delar framvagn med A4:an så råder samma problem här. Enda motorn här att undvika är väl 1.8T, då den, åtminstone i mitt tycke, är för liten till 3-400kg mer bil (än i A4:an). Dock blir den väl betydligt mer "rolig" med ett chip, fast då är man å andra sidan uppe på vad man får ge för en 2.4 i begagnatpris.
Beroende på hur stor eller liten bil du vill ha, så är där ju givetvis även A3:an, men det förutsätter ju att man kan tänka sig en bil i "golfklassen". Kostar dock några slantar mer.
Att de mindre bilarna är billigare är kanske inte så konstigt, ofta lägre förbrukning, lägre skatt osv. När jag själv köpte A6:an i våras så var jag egentligen ute efter en A4, men -då- stod dessa i snitt 10.000:- högre, och den skillnaden tar ett tag att "spara in". Har väl dock blivit bättre nu.
Men som alltid; det går att göra fynd, förutsatt att man har ögon och öron öppna och pengarna redo.
Och detta var då bara rent gällande att du var sugen på Audi. Dock kanske Passat kan vara något? Storlek som A4:an, men ligger lite längre upp i utrustningsklass. Dock galet billiga (i förhållande till motsvarande Audi då).
Rent komfortmässigt tror jag inte (då jag inte kört varenda en som ligger i den prisklassen) att volvo har vidare mycket att hämta mot Audi i detta spann. Men, fine, det beror givetvis på hur man väljer att klassa "komfort" också.
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!