2668
Sök

Import och totalrenoveringsråd, cheva apache '58

25 Inlägg
25 oktober 2012
Trådstartare
Så här ligger det till!

Har alltid haft en dröm att total renovera en bil. Och just nu befinner jag mig i californien, usa där jag studerar.

Min polare har en Cheva Apache '58 som han tänkte göra sig av med. Bilen är långt ifrån "bra skick" finns ingen lack kvar utan den är härligt brunrostig, det finns en del jobb så att säga. Bilen har stått ett tag va jag fattat det som, dock verkar alla delar finnas utom golvet till flaket (som är trä original?) har inte sagt till honom att jag kan vara köpintresserad så jag får bra ärliga svar när jag frågar om bilen. Han körde den dagligen till skolan under "Highschool" och hade som plan att rusta upp den.

Men så blev det inte och nu står bilen bara still och nu är han i behov av pengar. I mina ögon är det ett bra objekt. I bilen sitter en original rak 6;a med automat och stora flaket.

Min tanke är att det är en bra objekt bil med rambalkar, där man kan lyfta av karossen, slipa, rost-laga och lacka.

Men nu till kruxet.. bilen måste ju såklart importeras.. Vad kostar detta och hur svårt är det? när den väl är i landet vilka avgifter tillkommer. Måste man registrera den direkt eller kan man restaurera och sen registrera bilen och införskaffa alla papper för att inte visa att det är asbest i bromsarna m.m..

Är jag helt dum i huvudet som tänker i dessa banorna, drömma kan man ju alltid få göra om så är fallet:P

Han ska ha 1300 dollar för bilen dvs ca: 8500 kr i skrivande stund.

Så informera mig gärna, hur man ska tänka, vad man ska tänka på, (kan man importera bilen som skrot)?

Hur är det med delar till 50 talare i sverige?

Som ni ser massa frågor och hoppas på massa svar smile

Tack
Magnus

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
25 oktober 2012
Hur länge till är du i USA? Det finns nån regel om du är där länge och äger bilen tillräckligt länge (tror det är 6 eller 12 månader) så får du ta med bilen hem som flyttgods - och då är det andra, enklare, regler för importen än om du bara köper den samma vecka du ska åka hem. Googla "flyttgods +USA" så får du nog en del info.

Gällande delar så leta upp allt du vill ha på plats och lägg i/på bilen när den ska skickas. En plats i container kostar samma oasvett om du fyller den med bra-o-ha-grejer eller inte. Delar är vanligare och mkt billigare over there.

Ser fram emot bilder och projekttråd smile

/Mattias

25 Inlägg
25 oktober 2012
Trådstartare
En projekt tråd blir det lätt om sådant är fallet. åker hem i dec.. tror det är ett år på flytt gods, kan det funka att trixa lite med papperna kanske??

Nyttig info för övrigt!

Tack

25 Inlägg
25 oktober 2012
Trådstartare
Vad kostar en import i runda slängar?

335 Inlägg
28 oktober 2012
30,000? nått sånt

Sök