2484
Sök

[SOLVED] Är min turbo slut?

20 Inlägg
18 augusti 2012
Trådstartare
#1
Jag har en saab 9000 98'a 150hk som är mappad av okänd på okänt sätt av tidigare ägare. Sitter en mv i den.

Har problem med att laddtryck sjunker tvärt vid 3500 varv från 1,2 till 0,7.

Provade att koppla lös slangen till wg. Men turbon beter sig exakt lika ändå... Är det alltså turbon som bottnar i denna karaktäristik?
Tycker det är konstigt att trycket sjunker så tvärt vid just de varven oavsett om turbon är slut eller om det är något annat fel. Utan slangen till wg går väl turbon oreglerad?

Edit 2012-11-03
Se senare svar för lösningen på problemet...
Senast redigerat av NordlingH (4 november 2012)


20 Inlägg
18 augusti 2012
Trådstartare
#3
ValP2k skrev:
låter som trött WG

ok. Men jag förstår inte vad som orsakar att wg öppnar när inte ens slangen är ansluten.
Jag har visseligen inte haft lös och sett hur grejjorna funkar till 100%...

Skulle ju vara skönt om det inte va turbon...
Har min förra 9000 kvar. Skall försöka prova wg från den. Men e väl ett jäkla mickel kan jag tro...


Mekaniker/Fordonstek
80 Inlägg
18 augusti 2012
#4
Avgastrycket blir högt och wg orkar inte hålla imot.

Kör 940Sleeper

20 Inlägg
18 augusti 2012
Trådstartare
#5
Skeden skrev:
Avgastrycket blir högt och wg orkar inte hålla imot.

Ok, är det så det fungerar... då ska jag prova byta klocka med andra saaben...


20 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
#6
Har kännt på armen mellan wg och turbo. Den kan relativt enkelt skjutas fram och tillbaks på båda bilarna. Skall denna gå tungt?


Forummoderator
26 359 Inlägg
19 augusti 2012
#7
NordlingH skrev:
Har kännt på armen mellan wg och turbo. Den kan relativt enkelt skjutas fram och tillbaks på båda bilarna. Skall denna gå tungt?

Ja den ska gå relativt tungt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

5 710 Inlägg
20 augusti 2012
#8
Vad har du för GLT?
Kolla efter axiellt glapp på turbon oxo.

MVH Jonas
..............

20 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
#9
jonTe skrev:
Vad har du för GLT?
Kolla efter axiellt glapp på turbon oxo.

Hur gör jag det enklast? Kommer jag åt om jag lossar på turbons sugsida?

Provade idag att lugnt (utan tryck) varva upp motorn till ca. 4000 rpm och sedan trycka på fullt för att se hur trycket ter sig. Det lade sig då direkt på 0,7 bar, gick alltså aldrig upp över baret för att sedan sjunka som det gör när jag varvar från 0.
Hur beter sig en sliten turbo? Tycker wg borde hålla tätt upp till 1,2 bar alla gånger för att sedan sjunka, inte lägga sig platt på o,7 i första försöket bara för att varven är höga...

Ska kolla glt. Men tror det ligger runt 0,5... Har skett någon gång att inte laddet kommer alls och då har det legat på 0,5...

Ska köra andra bilen (passat) i morgon pga besiktning, får prova mer på onsdag när det är dax för saaben igen.


20 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
#10
Mack skrev:
NordlingH skrev:
Har kännt på armen mellan wg och turbo. Den kan relativt enkelt skjutas fram och tillbaks på båda bilarna. Skall denna gå tungt?

Ja den ska gå relativt tungt.

Jag lyfter ca 90 i bänk och drog båda ganska enkelt med två fingrar ;D ...

Det är så jäkla trångt att ta bort wg'n annars skulle jag enkelt kunna göra kastbyte med andra saaben. Kan man hänga på nån extra fjäder utanpå för att se om trycket blir högre?


219 Inlägg
Dahlgren
450 Inlägg
20 augusti 2012
#12
NordlingH skrev:
Mack skrev:
NordlingH skrev:
Har kännt på armen mellan wg och turbo. Den kan relativt enkelt skjutas fram och tillbaks på båda bilarna. Skall denna gå tungt?

Ja den ska gå relativt tungt.

Jag lyfter ca 90 i bänk och drog båda ganska enkelt med två fingrar ;D ...

Det är så jäkla trångt att ta bort wg'n annars skulle jag enkelt kunna göra kastbyte med andra saaben. Kan man hänga på nån extra fjäder utanpå för att se om trycket blir högre?

att du lyfter 90kg i bänk har väll absolut INGET med detta att göra.
Men grattis att du lyfter 90kg i bänk.
Och om du DROG så använder du väll allt annat än dina bröstmuskler o_O
tex rygg,nypor,axlar,biceps,triceps,underarmar. Men inte BRÖST o_O!


5 710 Inlägg
21 augusti 2012
#13
Lättast är att demontera luftslangen på kompressorn och stoppa in fingrarna.
Jag hade samma problem som dig för 100 år sedan på min  9000 och den turbon glappade regält axiellt....

WG....skit i hur den känns....kolla vad den ger för GLT.
Om du misstänker att WG öppnar så spärra axeln med ståltråd o testa.

MVH Jonas
..............

20 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
#14
A-Dahlgren skrev:
NordlingH skrev:
Mack skrev:

Ja den ska gå relativt tungt.

Jag lyfter ca 90 i bänk och drog båda ganska enkelt med två fingrar ;D ...

Det är så jäkla trångt att ta bort wg'n annars skulle jag enkelt kunna göra kastbyte med andra saaben. Kan man hänga på nån extra fjäder utanpå för att se om trycket blir högre?

att du lyfter 90kg i bänk har väll absolut INGET med detta att göra.
Men grattis att du lyfter 90kg i bänk.
Och om du DROG så använder du väll allt annat än dina bröstmuskler o_O
tex rygg,nypor,axlar,biceps,triceps,underarmar. Men inte BRÖST o_O!

Haha du har så rätt smile


20 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
#15
Problemet löst.
Det var WG som var slapp. Provade spärra med ståltråd och då sjönk inte trycket.
Har en reserv wg men den känns lika slapp. Så jag satte istället en dragfjäder ca. 50x10 mm parallellet med staget. Kontrollerade sedan att GLT kvarstår på ca ,5 vilket det gjorde. Och nu laddar turbon ca 1,3 nästan till varstopp, sjunker lite när varven närmar sig stopp...

Tack för bra svar alla!



Sök